Trade magazin > Hírek és cikkek > Cég- és Személyi Hírek > Kutatás: Így látják a különböző generációk a társadalmi címkéket
Kutatás: Így látják a különböző generációk a társadalmi címkéket
🎧 Hallgasd a cikket:
A magyarok közel fele érzi úgy, hogy gyakran vagy legalább néha beskatulyázzák – derül ki a hazai McDonald’s megbízásából, 1400 fő bevonásával készült friss kutatásból. A társadalmi skatulyák – legyen szó kinézetről, származásról vagy életkorról – szinte mindenkit érintenek, de különösen a Z generációt, akiknek 61%-a számolt be arról, hogy rendszeresen szembesül előítéletekkel.
Öltözködéstől a testalkatig, mindent megítélünk
A válaszadók szerint a leggyakoribb skatulyázási forrás az öltözködés és frizura (46%), a származás (45%), valamint a testalkat vagy súly (szintén 45%). A fiatalok még érzékenyebbek erre: a Z generáció tagjai nemcsak ezeket jelölték nagyobb arányban, hanem az életkort (40% vs. 31% a teljes népességben), és a nemi szerepekkel kapcsolatos elvárásokat is (38% vs. 25%).
Miközben ők gyakran érzik úgy, hogy beskatulyázzák őket, sokszor maguk is címkéznek: a 16-29 évesek fele vallotta be, hogy előfordul, hogy másokat külső jegyek alapján ítél meg. Ez a kettősség talán nem meglepő: a fiatalok élete sokszor a láthatóságról, a közösségi médiáról, az önkifejezésről szól, ahol a gyors ítéletek mindennaposak.
Megfelelési kényszer és önkifejezés
A magyar társadalom fele úgy érzi, hogy a skatulyák legalább valamennyire korlátozzák az önkifejezést. Ez a fiataloknál még erőteljesebb: a Z generáció 63%-a számolt be arról, hogy a társadalmi elvárások szűkítik a lehetőségeit önmaga felvállalásában. A nőknél szintén erősebben jelentkezik ez a nyomás (52% vs. a férfiak 45%-a).
Az adatokból az is látszik, hogy a különböző társadalmi szerepek – például diák, munkavállaló, barát vagy családtag – közötti váltás a legtöbb embernek nem okoz problémát. A gond inkább ott jelentkezik, amikor ezek a szerepek ütköznek: míg az idősebbek többsége jól kezeli az ilyen helyzeteket, a Z generáció tagjainak csak 30%-a mondta, hogy ez egyáltalán nem jelent számára gondot.
Reménykedünk a változásban?
Abban a kérdésben, hogy vajon a jövőben lazulnak-e a társadalmi elvárások, a többség pesszimista: mindössze 23% gondolja, hogy enyhülés várható, sőt 24% szerint még erősödhetnek is a skatulyázó elvárások. A Z generáció némileg itt is kilóg a sorból – harmaduk (34%) bízik abban, hogy szabadabb lesz az önkifejezés tere a jövőben.
Dzsúdló és a beskatulyázhatatlanság
A kutatás a hazai McDonald’s és Dzsúdló közös kampányához kapcsolódva készült. Az előadó – aki maga is a Z generáció tagja és sok fiatal példaképe – karrierjét épp azzal építette fel, hogy nem hajlandó skatulyák közé szorítani magát. A kampány üzenete és a kutatás eredményei közösen mutatják meg: bár a társadalmi elvárások még mindig erősen jelen vannak, egyre többen keresik az utat a szabad önkifejezéshez és a címkék nélküli élethez.
A kutatást a hazai McDonald’s megbízásából az Europion közvéleménykutató készítette 1400 fő megkérdezésével. A kutatás nemre, korra, lakóhelyre és iskolai végzettségre nézve reprezentálja a magyar társadalmat.
Kapcsolódó cikkeink
Az MNB 6,5%-on tartja az alapkamatot – romlott a növekedési kilátás
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az euróövezetben gyorsult a fogyasztói árak emelkedésének üteme szeptemberben
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Prémium italok a McDonald’sben
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >
Még több cikk hasonló témában >
További cikkeink
Összefogás a serdülő lányok sportban tartásáért
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Ősz, szüret és borvásár az Auchanban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Prémium Zwilling konyhai eszközökkel indul a SPAR őszi-téli hűségpromóciója
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >