Külhoni magyar egyetem diákjainak élelmiszeripari fejlesztése nyert az Ecotrophilián
A „BrewBun” nevű, magas rost és fehérje tartalmú zsemle-különlegességgel szerezték meg az első, a „CandyFitt” elnevezésű magas koffein és antioxidáns tartalmú, cukorbetegek által is fogyasztható keménycukorkával a második, és a „Hot & Spicy”, fűszeres tortillával a harmadik helyezést az Agrármarketing Centrum (AMC) által szervezett Ecotrophelia Magyarország élelmiszer-innovációs versenyen vetélkedő egyetemi hallgatók. A csapatok kreativitását is kihívás elé állító erőpróba győztese a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem csapata lett, így zsemle-különlegességükkel ők képviselhetik hazánkat az Ecotrophelia Europe nemzetközi fordulóján 2018. október 21-22. között, Párizsban.
Magyarországon 2013 óta rendezik meg az egyetemi és főiskolai hallgatók számára meghirdetett Ecotrophelia élelmiszer-innovációs versenyt, amelynek tavaly először az AMC szervezésében az OMÉK adott otthont. A vetélkedés fő célja, hogy a csapatok innovatív élelmiszereket állítsanak elő, és fejlesztésük során olyan ökológiai szempontokat is figyelembe vegyenek, mint a fenntarthatóság, az élelmiszerpazarlás redukálása és a rövid ellátási láncok használata. Ezen kívül a termékeknek kereskedelmi potenciállal is bírniuk kell. A magyarországi fordulókért 2013 óta a Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft. felel a versenyt működtető nemzetközi hálózat (European Collaboration of the National Food Technology Platforms) tagjaként, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) támogatásával.
Az Agrármarketing Centrum szervezésében, az idei, hazai élelmiszer innovációs verseny döntőjében, a Magyar Bocuse d’Or Akademia tankonyhájában versengtek az Ecotrophelia Magyarország 2018 megnyeréséért. A csapatok a nemzetközi megmérettetés mintájára a magyarországi döntőben is 20 perces, részletes prezentációkat tartottak az általuk előállított termékek újszerűségének, innovatív jellegének bemutatására, amelyet 10 perces szakmai egyeztetés követett, ahol a zsűritagok, konkurens csapatok kérdéseire feleltek a csapattagok.
A 3 fős szakmai zsűri, Szőllősi Réka (ÉFOSZ), Szegedyné Fricz Ágnes (Campden BRI Mo.) és Petrás Krisztina (AMC – Marketing és Kommunikációs Iroda) az előadásokat követően hosszasan tanácskozott a rendezvény fő koordinátorával Viola Katalinnal (AMC), mert igen komoly kihívást jelentett a rendkívül igényes pályaművek közül a győztes kiválasztása. A magyar döntő díjait ez évben a zsűri tagjai adták át a dobogón végző hallgatóknak.
Elsőként a harmadik helyet megszerző Green Ideas csapatot szólították a pódiumra, akik különleges tortillájukkal igazán kitettek magukért. A Szent István Egyetem (SZIE) csapata /Moiz Abdul, Khalid Usman, Shah Amjad Abbas, Muqeet Abdul/ nagy örömmel vette át a harmadik helyezettnek járó díjat. A díjátadót követő nyilatkozatukban azt hangsúlyozták, hogy nagyon jól érezték magukat a versenyen és nagyon sokat tanultak a versengésből, ezért már most elhatározták, hogy jövőre ismét megméretik magukat az Ecotrophilián.
Komoly küzdelem várható jövőre is, mert a második helyet megszerző MÉKerek, bár nagyon örültek a második helynek, nem elégednek meg az elért sikerrel, 2019-re tovább fejlesztik terméküket. A mosomagyaróvári Széchenyi István Egyetemről érkező /Posgay Miklós Marcel, Olléová Réka, Tóth Alexandra, dr. Németh-Torkos Anett, dr. Kapcsandi Viktória, Kiss Kármen Anita/ kétféle ízben készített kávét helyettesítő cukorkát, igen magas koffein tartalommal. Prezentációjukban célcsoportjukként az egyetemistákat jelölték meg, de biztosak abban, hogy termékük az idősebb generáció körében is nagy sikert arat majd. Az eredményhirdetést követően Posgay Miklós Marcel azt nyilatkozta: nagyon sokat dolgoztak a termékükön, s bár a felkészülésben voltak jobb és rosszabb napjaik is (a csomagoló papírral például kimondottan megküzdöttek), a fejlesztés során szerzett tapasztalatok és az a sok pozitív visszajelzés, amit támogatóiktól és közvetlen környezetüktől kaptak, megérte a küzdelmet, a „dobogós” helyezés pedig külön ösztönzést ad a termék további fejlesztéséhez.
Az első helyezett, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, SapBakers csapata /Tankó György, Salamon Bernadett, Ölvedi Örs, Vincze Boglárka, Simon Andres, Bodor Emília, Pongrácz Gellért/ Csíkszeredáról, kimondottan magas étkezési rost és fehérje, viszont rendkívül alacsony szénhidrát tartalmú pékárujával nyerte el a zsűri egyöntetű elismerését. Az általuk fejlesztett és a versenyen elkészített különleges zsemle vélhetően piacra kerülését követően igen népszerű lesz, hiszen a sörkészítés során keletkező, magas rost tartalmú és egészséges maradvány anyagok, azaz a sörtörköly felhasználásával, illetve a savófehérje receptbe emelésével – nem csupán egy kiváló táplálékot állítottak elő a hallgatók, fejlesztésükkel csökkenteni tudták a sörkészítés során keletkező, fel nem használt anyagok mennyiségét is, ezáltal termékük elterjedése ökológiailag és gazdaságilag is komoly előrelépést hozhat, hozzájárul az élelmiszerpazarlás visszaszorításához. Július végéig sok munka vár még a nyertesekre, hiszen a zsűri számtalan olyan információval látta el a hallgatókat, amely hozzájárul a termék sikeres szerepléséhez nem csupán nemzetközi színtéren, a piacra lépést követően is. A hazai verseny koordinátora, az AMC munkatársa, Viola Katalin e szakterületen megszerzett több éves tapasztalatával folyamatosan nyomon követi a nemzetközi megmérettetésre készülő termék fejlesztését és tanácsaival segíti a hallgatókat, támogatja minél eredményesebb felkészülésüket a nemzetközi megmérettetésre, amelyet 2018-ban, a francia fővárosban tartanak majd.
Helyezések:
1, helyezett – SapBakers csapat – Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda
„BrewBun” zsemle-különlegesség, amely magas rost és fehérje tartalommal rendelkezik.
2, helyezett – MÉKerek csapat – Széchenyi István Egyetem, Mezőgazdaság és Élelmiszertudományi Kar, Élelmiszertudományi Tanszék, Mosonmagyaróvár
„CandyFitt” magas koffein és antioxidáns tartalmú, cukorbetegek által is fogyasztható keménycukorka.
3, helyezett – Green Ideas csapat – Szent István Egyetem, Budapest
Hot & Spicy Tortilla
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >Magyar termékeket is beválogattak a leginnovatívabbak közé a SIAL Párizson
Hazai halból készült, extra proteintartalmú halchips, sárgabarackmaglisztből készült csokoládé, gyömbérrel…
Tovább olvasom >További cikkeink
30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka Díjakat
Idén 20. alkalommal adták át a Hégető Honorka Díjakat, rekordszámú,…
Tovább olvasom >Ma kezdődik a World Science Forum Budapesten
Ma kezdődik Budapesten a World Science Forum (WSF – Tudomány…
Tovább olvasom >