Külföldi piacok – Spanyolország: Dominál a szupermarket, terjed a diszkont

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 09. 27. 08:00

Szupermarketek dominálnak a spanyol élelmiszer-kiskereskedelemben, mind a boltszám, mind a vásárlási gyakoriság és a költés szempontjából. Ugyanakkor erősödik a nagy diszkontok piaci pozíciója. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen elemzése.Száz spanyol háztartásból 58 költi élelmiszerre, háztartási vegyi árura és kozmetikumra szupermarketben a legtöbb pénzt.
A spanyolok is megszokott üzletükben szeretnek vásárolni, mégpedig hatékonyan. Boltválasztásnál legfontosabb számukra, hogy a személyzet jól szolgálja ki őket, és az, hogy könnyen, gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Pénzükért megfelelő értéket várnak el, valamint érdekes kereskedelmi márkás termékeket.

Pékségek vezetnek vásárlási gyakoriságban
Egy spanyol vásárló rendszeresen három különböző üzletet szokott felkeresni. Eléggé elterjedt a friss élelmiszerek szakboltjainak hálózata; leginkább kenyér és pékáru, zöldség és gyümölcs profillal. Utóbbiak jelentősége nőtt a legutóbbi felmérés során, a korábbiakhoz képest.
Ugyanígy a drogériák piaci pozíciója is erősödött.
Vásárlási gyakoriságban a bolttípusok között a pékségek vezetnek, háztartásonként (havonta átlagosan 18 látogatással). Utána következik a szupermarket (10), zöldség-gyümölcs szaküzlet (7), halszaküzlet és hentes (6-6), hagyományos üzlet, hipermarket és diszkont (6-6).
Az átlagos spanyol háztartás napi fogyasztási cikkekre kiadott pénzének felét költi friss élelmiszerre.

Mercadona: 1000 márkatermékkel kevesebb
A kereskedelmi vállalatok közül élelmiszernél a legnagyobb forgalmat a Mercadona bonyolította le 2008-ban, 14,2 milliárd euróval. Ez 10 százalékkal több az előző évinél. Így éppen hogy, de sikerült folytatni a legutóbbi évek két számjegyű növekedési sorozatát.
A Mercadona menedzsmentje szupermarketjeiben az elsők között reagált a válság okozta változásokra. Kivett a választékából mintegy 1 000 márkaterméket a tavalyi utolsó negyedévben, úgy, hogy egy részüket semmivel sem pótolta, másik részüket pedig saját márkás árucikkekkel helyettesítette.
Ezenkívül a cég két lépésben átlagosan 20 százalékot meghaladóan csökkentette az alapvető élelmiszerek fogyasztói árát, idén februárig. Ezáltal vevőinek számát sikerült 60 ezerrel megnövelnie, néhány hónap alatt.
A spanyol élelmiszerpiac másik nagy szereplője, a Carrefour, 11,9 milliárd eurós forgalmat ért el múlt évben.

Értékben mínusz a második negyedévben
Ami az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmi trendjeit illeti, valamelyest romlottak a mutatók az Ibériai-félsziget nagyobbik országában. A Nielsen Growthreporter című elemzése megállapítja: idén az első negyedévben értékben 2,6, mennyiségben pedig 2,3 százalékkal nőtt a bolti eladás, az előző hasonló időszakhoz képest.
Viszont kedvezőtlenül alakult a második negyedév; mennyiségben ugyan 0,8 százalék növekedést regisztrált a Nielsen múlt év április–júniushoz képest, értéket tekintve azonban 0,8 százalékos csökkenést.
Ezzel Spanyolország egyike annak az öt fejlett európai országnak, ahol az élelmiszerboltok értékben mért forgalma a tavalyi második negyedévihez képest idén kisebb lett. A másik négy ország: Dánia, Görögország, Írország és Szlovákia.
Ami a többi trendet illeti, a Nielsen másik, Economiccurrent című havi jelentése szerint „A spanyol fogyasztók az év első hónapjaiban kezdtek a kereskedelmi márkás termékek felé fordulni, de ez a folyamat júniusban megállt.”

Melyik bolttípusban költik el a legtöbb pénzt a spanyol háztartásokban élelmiszerre, háztartási vegyi árura és kozmetikumra?
A válaszadó háztartások, százalékban
Bolttípus %
Szupermarket 58
Hipermarket 34
Nagy diszkont 3
Drogéria 3
Pékség 1
Hagyományos bolt 1
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink