Külföldi piacok – Csehország Csökkent a diszkontok forgalma Csehországban
Meglepően hasonlítanak egymáshoz a magyar és a cseh élelmiszer-kiskereskedelem első negyedévi trendjei. Nálunk értékben 3,5 százalékkal, Csehországban 3,2 százalékkal lett kisebb a forgalom, a tavalyi első negyedévhez képest. Az átlagárak csökkenésének 0,3 és 0,4 százalékos mértéke szintén egyforma trendet mutat.Mennyiséget tekintve hazánkban 3,2, Csehországban 2,8 százalékkal adtak el kevesebb FMCG-terméket, mint múlt év január–márciusban.
Több hipermarket, kevesebb kisbolt
Szembeötlik, hogy a mintegy 10,5 millió lakosú Csehországban már igen koncentrált az élelmiszerboltok hálózata. Amíg a mi országunkban 21 000 vegyi árut is árusító élelmiszerüzletet regisztráltunk az elmúlt év végén, addig a Nielsen prágai vállalata 19 100-at.
Jellemző különbség, hogy a magyar kínálati oldal 152 hipermarketjével szemben Csehországban 259 működött a legnagyobb eladóterű üzletekből, tavaly év végén.
A diszkont csatorna penetrációja szintén különbözik. A 431 magyarországi diszkonttal szemben Csehországban már 613 egységet tárt fel a Nielsen ottani cenzusa.
A 400 négyzetméteres és kisebb boltok száma nálunk meghaladja a 18 ezret, viszont Csehországban 15 000 alatt maradt.
Nőtt a szupermarket mutatója
A vásárlókért vívott csehországi versenyben a szupermarket csatorna szerzett előnyt. Forgalma ugyanis 4 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest, a Nielsen adatai szerint. A hipermarketek eladása stabil maradt, a diszkontoké viszont 6 százalékkal csökkent.
Ami a boltláncok csehországi toplistáját illeti, a Schwarz-csoport végzett az élen: Kaufland nevű, diszkont-árpolitikával működő hipermarketlánca és a Lidl diszkont együtt közel 60 milliárd cseh korona forgalmat ért el tavaly.
Második a szintén német Rewe-csoport a Billa és a Penny Market révén. A vállalat pozíciója jelentősen erősödött, amikor megvette a Plus csehországi üzleteit, és tavaly az év közepére átalakította őket Penny Marketté. A Tesco harmadik a cseh toplistán; 64 hipermarket mellett 6 áruházat, 43 szupermarketet és 22 Tesco Expresst működtetett az év végén.
Utána a holland Ahold következik Albert hiper- és szupermarketjeivel. Makro néven szerepel a piacon a Metro. A Spar pedig Csehországban inkább a hipermarket csatornában erős, az Interspar révén.
Erősödött a bor, a rum, a tea és a kávé
A Nielsen által mért élelmiszer-kategóriák között legsikeresebbnek a bor és a rum bizonyult, valamint a tea és a kávé. Figyelemre méltóan nőtt az állateledel, babaétel, továbbá háztartási papíráru forgalma.
Néhány kategóriában viszont csökkenést regisztrált a Nielsen; például dezodornál, parfümnél és hajápolási cikkeknél értékben is, mennyiségben is.
A kereskedelmi márkás termékek részaránya stabilan 15 százalék, az értékben mért bolti forgalomból. Az átlag mögött azonban jelentős eltérések mutatkoznak. A drogériákban és szupermarketekben magas a saját márkák mutatója. Mivel azonban a diszkontok forgalma csökkent, mindent egybevetve a cseh élelmiszer-kiskereskedelemben kisebb lett a kereskedelmi márkák részaránya tavaly, az előző évhez képest.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >