Külföldi piacok – Csehország Csökkent a diszkontok forgalma Csehországban
Meglepően hasonlítanak egymáshoz a magyar és a cseh élelmiszer-kiskereskedelem első negyedévi trendjei. Nálunk értékben 3,5 százalékkal, Csehországban 3,2 százalékkal lett kisebb a forgalom, a tavalyi első negyedévhez képest. Az átlagárak csökkenésének 0,3 és 0,4 százalékos mértéke szintén egyforma trendet mutat.Mennyiséget tekintve hazánkban 3,2, Csehországban 2,8 százalékkal adtak el kevesebb FMCG-terméket, mint múlt év január–márciusban.
Több hipermarket, kevesebb kisbolt
Szembeötlik, hogy a mintegy 10,5 millió lakosú Csehországban már igen koncentrált az élelmiszerboltok hálózata. Amíg a mi országunkban 21 000 vegyi árut is árusító élelmiszerüzletet regisztráltunk az elmúlt év végén, addig a Nielsen prágai vállalata 19 100-at.
Jellemző különbség, hogy a magyar kínálati oldal 152 hipermarketjével szemben Csehországban 259 működött a legnagyobb eladóterű üzletekből, tavaly év végén.
A diszkont csatorna penetrációja szintén különbözik. A 431 magyarországi diszkonttal szemben Csehországban már 613 egységet tárt fel a Nielsen ottani cenzusa.
A 400 négyzetméteres és kisebb boltok száma nálunk meghaladja a 18 ezret, viszont Csehországban 15 000 alatt maradt.
Nőtt a szupermarket mutatója
A vásárlókért vívott csehországi versenyben a szupermarket csatorna szerzett előnyt. Forgalma ugyanis 4 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest, a Nielsen adatai szerint. A hipermarketek eladása stabil maradt, a diszkontoké viszont 6 százalékkal csökkent.
Ami a boltláncok csehországi toplistáját illeti, a Schwarz-csoport végzett az élen: Kaufland nevű, diszkont-árpolitikával működő hipermarketlánca és a Lidl diszkont együtt közel 60 milliárd cseh korona forgalmat ért el tavaly.
Második a szintén német Rewe-csoport a Billa és a Penny Market révén. A vállalat pozíciója jelentősen erősödött, amikor megvette a Plus csehországi üzleteit, és tavaly az év közepére átalakította őket Penny Marketté. A Tesco harmadik a cseh toplistán; 64 hipermarket mellett 6 áruházat, 43 szupermarketet és 22 Tesco Expresst működtetett az év végén.
Utána a holland Ahold következik Albert hiper- és szupermarketjeivel. Makro néven szerepel a piacon a Metro. A Spar pedig Csehországban inkább a hipermarket csatornában erős, az Interspar révén.
Erősödött a bor, a rum, a tea és a kávé
A Nielsen által mért élelmiszer-kategóriák között legsikeresebbnek a bor és a rum bizonyult, valamint a tea és a kávé. Figyelemre méltóan nőtt az állateledel, babaétel, továbbá háztartási papíráru forgalma.
Néhány kategóriában viszont csökkenést regisztrált a Nielsen; például dezodornál, parfümnél és hajápolási cikkeknél értékben is, mennyiségben is.
A kereskedelmi márkás termékek részaránya stabilan 15 százalék, az értékben mért bolti forgalomból. Az átlag mögött azonban jelentős eltérések mutatkoznak. A drogériákban és szupermarketekben magas a saját márkák mutatója. Mivel azonban a diszkontok forgalma csökkent, mindent egybevetve a cseh élelmiszer-kiskereskedelemben kisebb lett a kereskedelmi márkák részaránya tavaly, az előző évhez képest.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >