Külföldi piacok – Csehország: Erősebb a szupermarket, mint a diszkont
Egyre kisebb ütemben növekszik az FMCG kiskereskedelmi forgalom Csehországban, értékben. Ugyanakkor erősödik a modern boltláncok piaci pozíciója, különösen a szupermarket csatornában. A szupermarket piaci részesedése nagyobb, mint a diszkonté. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen prágai vállalatának elemzése. Tavaly március–áprilisban még 13,6 százalékkal nőtt értékben az FMCG bolti eladása Csehországban, az előző hasonló periódushoz képest. Idén a harmadik–negyedik hónapban azonban már 0,4 százalék csökkenést jeleznek az adatok, a múlt évi március–áprilishoz viszonyítva.
Ha azonban a növekedést jobban megnézzük, láthatóvá válik: tavaly, a válság előtti növekedését inkább az árak akkori emelkedése okozta.
Martin Laska, a csehországi Nielsen kereskedelmi kapcsolatok igazgatója rámutat:
– Mennyiségben a fogyasztás tavaly július–augusztusban csökkent először, 0,7 százalékkal. Utána mindegyik periódusban mínuszt regisztráltunk. Legutóbb, március–áprilisban a csökkenés mértéke 1,1 százalék, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva.
Már 77 százalék a modern csatornáké
Ugyanakkor tovább nőtt a modern bolttípusok forgalma. Idén az első négy hónapban elért 65,5 milliárd cseh korona bevételük 3,8 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszakét.
A trendre pozitívan hatott az égetett szeszes ital, delikátesz, hús és baromfi, valamint az állateledel növekvő forgalma.
Negatívan alakult viszont például a tejtermékek, mélyhűtött és sütőipari termékek bolti eladása.
Összességében az FMCG csehországi kiskereskedelmi forgalmából a modern csatornák 77 százalékkal részesedtek idén január–áprilisban. Ezzel szemben 2005-ben, a teljes évben még 73 százaléknál tartottak.
A másik oldalon, a hagyományos kis üzletek részaránya 2007-ig folyamatosan csökkent, és akkor 24 százalékot tett ki. Tavaly a negatív tendencia nem folytatódott, mivel a mutató maradt 24 százalék. Idén viszont 23 százalékra csökkent súlyuk az értékesítésből.
A hiperekben az élelmiszer forgalma nőtt
Csehországban a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont alkotja a modern csatornák hármasfogatát. A modern kereskedelmen belül továbbra is a hipermarket dominál: tavaly is, idén is 53 százalékkal részesedik a három csatorna FMCG-eladásaiból, az első négy hónapban.
A szupermarket idei 25 százaléka a tavalyi mutatónál 1 százalékponttal nagyobb. Ezt a diszkonttól vette el, amely 22 százalékon áll, a modern bolttípusok között.
A hipermarket az élelmiszer-forgalom 5 százalékos emelkedésével erősítette pozícióját. Ellenben non foodnál mínusz 2 százalékot regisztrált a csehországi Nielsen. Az egy hipermarketre jutó forgalom 3 százalékkal csökkent.
A hipermarketek száma 7 százalékkal nőtt, összesen 252 egységre. Az eladótér azonban csak 4 százalékkal lett nagyobb.
Csehországban egyes vegyiáru-kategóriákban a promóciós értékesítés részaránya
2009. január–áprilisban, százalékban (A változás mértéke százalékpontban értendő)
Kategória Részarány Változás
2008. I–IV.-hez
képest
Vegyi áru összesen 33 + 0,3
Mosószer 60 – 1
Pelenka 59 + 4
Toalettpapír 43 + 5
Hajfesték 26 – 3
Dezodor 26 + 1
Kéz- és testápoló szer 20 – 3
Forrás: Nielsen
Csehországban egyes élelmiszer-kategóriákban a promóciós értékesítés részaránya
2009. január–áprilisban, százalékban (A változás mértéke százalékpontban értendő)
Kategória Részarány Változás
2008. I–IV.-hez
képest
Élelmiszer összesen 32 + 1,2
Szénsavas üdítőital 43 0
Joghurt 43 + 5
Ásványvíz 38 + 1
Sajt 30 + 4
Sör 30 – 1
Édes keksz és nápolyi 29 0
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >