Kukába vele!
A világpiaci trendek jelentkeznek a szemeteszsákok és tasakok hazai piacán. Az alapanyagárak emelkedése és a válság hatására a kedvezőbb árú termékek felé mozdul a kereslet. A hulladék visszagyűjtésének fejlődése is befolyásolja a volumenek alakulását. A fogyasztói elvárások ismerete segíti az innovációs irányok meghatározását.Meghaladja a 4 milliárd forintot a szemeteszsákok piaca Magyarországon. A rendelkezésre álló óriási ár-, méret-, szín- és fajtaválaszték általában megnehezíti a vásárlói döntések meghozatalát. Tipikus rutinkategóriáról lévén szó, az árucikk hiánya okoz leginkább problémát és bosszúságot mind a háztartásokban, mind a kereskedelemben, megvásárlásuk azonban nem vált ki különösebb érzelmi reakciót.
Mennyiségben az erő
– A mi piacunkon is, mint minden szakmában, amelyet a fosszilis energiahordozók alakulása befolyásol, jellemzőek a szélsőséges árváltozások – mondja Horváth Csaba, a Hok-Plastik ügyvezető igazgatója. Mindezek dacára az éves tenderkiírások többé-kevésbé hozzáigazodnak a primer anyag árához. Az erős versenyhelyzet hatására csak hatalmas rendelési mennyiségekkel lehet talpon maradni, amelyet a hazai piac képtelen biztosítani.
A szelektív hulladékgyűjtésnek Nyugat-Európában nagy hagyománya van, így a szemeteszsákokra az Európai Unión belül erős és hatalmas kereslet jelentkezik, amely nagy lehetőséget jelent a mórahalmi vállalat számára. Professzionális, nagy teljesítményű amerikai és nyugat-európai beszerzésű gyártósoraik üzembe állításával ugyanis megsokszorozták termelési és szállítási kapacitásukat. A cég minden évben tetemes kiadásokat fordít a géppark fejlesztésére, így heti 20 millió darab szabott terméket tud gyártani. Mivel hazánkban is növekvő tendenciát mutat a kereslet a behúzható szájú zsákokra, azok gyártására különösen nagy hangsúlyt fektetnek. Novembertől megduplázzák a kapacitásukat, hogy minden igényt ki tudjanak szolgálni itthon és külföldön egyaránt, így havonta 15 millió behúzható szájú szemetest állítanak majd elő.
Mélyre nézve
A háztartási munka és a kapcsolódó termékek vásárlása továbbra is a nők feladata hazánkban. A szemeteszsák és a különböző tasakok azonban olyan alapcikkek, amelyeket még a férfiak is rendszeresen használnak és vásárolnak – állítja a Synovate 2009-es, a Sarantis Hungary Kft. számára készített fogyasztói kutatása. A tanulmányból az is kiderül, hogy a szemeteszsákok 60 százalékát a havi, 28 százalékát pedig 2-3 havi ciklusban szerzik be a háztartások. A termékválasztás fő szempontjai között döntő szerepet játszik a praktikusság és kényelem, valamint az ár, bár szerintük a legolcsóbb termékekben nem igazán bíznak a fogyasztók. A csomagolás sok mindenről árulkodik, ebből is következtetéseket vonnak le a vásárlók, így a túl egyszerű vagy csúnya csomagolás alacsonyabb minőséget sugall számukra. A vásárlási egységben található darabszám is befolyásoló tényező. Az akcióknak, a jó ár-érték arány hangsúlyozásának kiemelt jelentősége van ebben a tipikusan alacsony vevői érdekeltségű kategóriában.
A vásárlási szokások vizsgálata során további figyelemre méltó eredmény a POS-anyagok jelentőségének, mint információforrásnak a 40 százalékos súlya. Latba esik még a család, barátok által megosztott tapasztalat, vagyis a szájmarketing, és természetesen a hagyományos média, a tv és sajtó szerepe sem elhanyagolható. Érdekes megemlíteni, hogy az internetet információforrásként ebben a témában csak a középkorú (35–44 éves) hölgyek használják.
– A kutatásban a háztartási munka megítélése, a fogyasztói és vásárlási szokások vizsgálata mellett kiemelt figyelmet fordítottunk az egyes kategóriák és szegmensek specifikumaira, így a szemeteszsákokra is – emeli ki Radosiczky Anikó, a Sarantis Hungary Kft. marketingmenedzsere. Általános tapasztalat, hogy a legtöbb fogyasztói frusztráció a szemeteszsák kiemelésekor keletkező kiszakadásokból fakad. Az is sokakat zavar, hogy sztenderd méretek hiányában nem tudja pontosan beazonosítani saját, különböző szemeteseinek űrtartalmát, így nehézkes és bonyolult a polcokon kínált zacskókból az illeszkedőt, a pont belevalót megtalálni. Többen úgy hidalják át ezt a problémát, hogy szándékosan nagyobb zacskót választanak, amit könnyebb behelyezni és kiemelni az adott szemetesből, és a végén az összekötözésre is marad hely. Széles körben elvárás a szemeteszsák megbízhatósága, hogy anyagában megfelelően vastag, erős és tartós legyen, ne szakadjon könnyen, mégis egyszerű használatot biztosítson. Vásárláskor gyakran tapintással is szeretnek meggyőződni mindezen tényezőkről a vevők, így az olyan csomagolást kedvelik, ami ezt az érzékszervi tapasztalást lehetővé is teszi. Vannak, akik színpreferenciával tekintenek a polcokon kínált sokféle termékre, ugyanis egyes hölgyek viszolyognak a fekete színtől.
Az extra tulajdonságokra érdeklődéssel tekintenek, de nagy kérdés, hogy mekkora árprémiumot hajlandók érte megfizetni. A füllel és zárószalaggal rendelkező megoldásokat például hasznosnak és higiénikusnak tartják. Az illatosított verziókat még fenntartással fogadják, a háztartási hulladék szagának semlegesítésében nem bíznak, inkább a mellékhelyiségek illatosítására tartják alkalmasnak. A hagyományosan alsó részen perforált zsákokkal szemben az oldalperforációs zsákokat erősebbnek találják, hiszen szerintük így a szemét súlya nehezebben szakíthatja ki az alját. Az elasztikus, rugalmas szemeteszsákok ötlete megragadja a fogyasztókat, de több bizonyítékot szeretnének rá látni a csomagoláson leírtaknál.
A kutatás eredményeit a FOX, HEWA és FINO termékcsaládok forgalmazója hasznosítja a termékfejlesztés és kommunikáció területén, beépíti a marketing-, értékesítési és trade marketing munka mindennapjaiba. A Sarantis célja a fogyasztói igények mind szélesebb körű kielégítése, a hűséges és elégedett vásárlóközönség hosszú távú kiszolgálása, a háztartásokban és az üzletek polcain a folyamatos jelenlét biztosítása – szögezi le a marketingvezető.
Zöld út
– A Hok-Plastic hitvallása, hogy elengedhetetlen a folyamatos fejlesztések szem előtt tartása. A magyar termékek csak akkor lehetnek Európa-szerte kelendőek, ha a gyártók folyamatosan szélesítik a termékpalettát, és új, vagy jó minőségű használt gépekkel, valamint folyamatos minőségellenőrzés mellett követik a piac igényeit – összegzi cége stratégiáját Horváth Csaba. A vállalat mindezek mellett nagy hangsúlyt fektet a környezettudatos tevékenységre, amelynek szellemében bevezették az ISO 14001:2005 környezetszabályozási rendszert, és szükség esetén lebomlást segítő adalékkal is szállítják a megrendelt termékeket.
A 2010-es év második felétől termékcsaládjaik megújuló arculata is környezettudatos filozófiájukat tükrözi. Szinte az egész háztartási paletta csomagolását kicserélték, haladva a piac által diktált tempóval. A termékek egyes csomagolásaitól a tekercsek címkéin keresztül egészen a dobozokig terjed az új design. Nyugat-európai mintára kínálódobozokat vezettek be, amelyek sokkal praktikusabb és higiénikusabb megoldást jelentenek. Termékeik egyedi kivitelben – a megrendelő igényeinek megfelelően –, különböző méretben, vastagságban, színben és szakítószilárdsággal készülhetnek. A vállalkozás zárt technológiai rendszere jóvoltából a keletkezett műanyag hulladékot maradéktalanul újrahasznosítják.
Saját, Hok-Plastic márkajelzésű termékeiket nagykereskedelmi partnerhálózatok, üzletláncok részére, valamint kiskereskedelmi partnereiknél saját disztribúcióban értékesítik. Nagy volumenű megrendelés esetén egyedi, akár márkajelzésre is kiterjedő igényeknek is meg tudnak felelni. Választékukban az alaptermékek mellett az innovatív illatos szemeteszsákok 6 variánsban, a behúzható szájú szemetes bélelőzsákok 4 mérete 3 színben, a behúzható szájú önhordó kukazsákok kék és fekete színben érhetők el. Szerződéses partnereik számára termékeik értékesítéséhez az eladótérbe helyezhető árutartó állványt is biztosítanak. Rendszeresen jelentkeznek vásárlásösztönző reklámkampányokkal és POS-eszközökkel is. Mind a digitális, mind a nyomtatott sajtó reklámszolgáltatásait használják, ezenkívül körlevélben hívják fel vásárlóik figyelmét akcióikra, akik az internetes áruházukban is tájékozódhatnak az aktuális kedvezményekről.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >