KSH: nőtt a személyszállítás, csökkent az áruszállítás 2021 negyedik negyedévében
A személyszállítás nőtt, az áruszállítás csökkent a tavalyi negyedik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, és egyik sem érte el a járvány előtti, 2019 negyedik negyedévi szintet – derül ki a szállítási teljesítményekről kiadott legfrissebb KSH-jelentésből.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 16,0 százalékkal több 129,2 millió utas vette igénybe a helyközi személyszállítási eszközöket és 55,0 százalékkal több, 5,2 milliárd utaskilométert tettek meg. Az utasok száma 18,8 százalékkal, az utaskilométer harmadával 33,3 százalékkal maradt el a két évvel korábbitól.
A helyi személyszállítást használó utasok száma a tavalyi negyedik negyedévben 25,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, és 24,4 százalékkal több utaskilométert tettek meg.
A szállított áruk mennyisége 7,8 százalékkal nőtt, az egy évvel korábbihoz képest, és 2,9 százalékkal haladta meg a két évvel korábbit, az árutonnakilométerben mért szállítási teljesítmény azonban az előző év negyedik negyedévéhez viszonyítva 4,1 százalékkal, a 2019-es negyedik negyedévhez mérve 8,3 százalékkal csökkent.
A szállított árutömeg 70 százaléka közúton jutott el rendeltetési helyére, a volumen 20,4 százalékkal nőtt egy év alatt. A közúti szállítás árutonnakilométerben mért teljesítménye 8,9 százalékkal nőtt a 2020. negyedik negyedévihez képest, és 1,5 százalékkal elmaradt a két évvel korábbitól. A vasúton szállított árumennyiség 10,4 százalékkal, a szállítási teljesítmény 12,0 százalékkal csökkent.
A jelentés kitér arra, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér negyedik negyedévi teherforgalma (34,3 ezer tonna) 31 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, annak köszönhetően, hogy tavaly január elején a BUD Cargo City megkezdte működését. 2019 negyedik negyedévéhez mérten is nagymértékű (33 százalékos) volt az emelkedés. A repülőtér negyedik negyedévi utasforgalma 2,1 millió fő volt, csaknem tizenkétszerese az előző év azonos időszakinak, de alig több mint fele a két évvel korábbinak.
A jelentés szerint a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (62 ezer) az egy évvel korábbinál 11, a 2019. azonos időszakinál 25 százalékkal kevesebb volt, összefüggésben az autóipari termelést nehezítő alapanyaghiánnyal. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében 27 százalékkal csökkent, a használtaknál 8,6 százalékkal nőtt egy év alatt, a 2019. negyedik negyedévitől viszont 36, illetve 12 százalékkal elmaradt. A forgalomba helyezett elektromos személygépkocsik száma 93 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, több mint négyszerese volt a két évvel korábbinak, arányuk azonban a 2021 második félév végi járműállománynak csupán 5 ezreléke.
A december 31-én forgalomban lévő közúti gépjárművek állománya csaknem 4,9 millió darab volt, ebből a személygépkocsik száma 4,0 millió, a tehergépkocsiké 559 ezer, a motorkerékpároké 203 ezer, a vontatók állománya 86 ezer, az autóbuszoké 18 ezer. A gépjárművek átlagos kora fél év alatt 0,2 évvel, 15,0 évre növekedett. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
KSH: Az élelmiszeripar értékesítési árai 0,9 százalékkal emelkedtek
Szeptemberben az ipari termelői árak átlagosan 0,9 százalékkal magasabbak voltak…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >Több, mint 20 százalékkal magasabb a fokhagyma termelői ára
Az Eurostat adatai szerint a fokhagyma termése 5,2–7,1 ezer tonna…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >