KSH: májusban 2,1 százalékra lassult az infláció
A fogyasztói árak átlagosan 2,1 százalékkal magasabbak voltak májusban, mint egy évvel korábban, az infláció 0,1 százalékponttal lassult az áprilisi 2,2 százalékról. Áprilishoz viszonyítva a fogyasztói árak 0,2 százalékkal emelkedtek májusban – jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
A májusi adat megegyezik az elemzők többségének várakozásával.
A májusi 2,1 százalék idén a legalacsonyabb inflációs adat a januári 2,3 százalék, az idei tetőpontot jelző februári 2,9 százalék, a márciusi 2,7 százalék és az áprilisi 2,2 százalék után.
Január-májusban a fogyasztói árak átlagosan 2,4 százalékkal nőttek.
A szezonálisan kiigazított éves maginfláció májusban 2,1 százalék volt az áprilisi 1,9 százalék után, az előző hónaphoz viszonyítva 0,3 százalék volt ugyanúgy, mint áprilisban.
Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatok ismertetésekor elmondta: két ellentétes hatás alakította az adatot, az üzemanyagok árának csökkenése húzta lefelé a mutatót, ellensúlyozva az élelmiszerek áremelkedését, és a dohányáruk jövedéki adójának januári emelése miatti drágulást. Az üzemanyagok ára egy hónap alatt 2,9 százalékkal csökkent. Éves összevetésben pedig a üzemanyagok drágulása a márciusi 17,1 és az áprilisi 10,7 százalékosról májusra 4,7 százalékosra lassult. Májusban az idényáras élelmiszereket általában drágulás jellemzi – tette hozzá.
Egy év alatt az élelmiszerek ára 2,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a sertéshúsé 14,8, a cukoré 12,0, a sajté 7,3, a párizsi, kolbászé 6,1, a kenyéré 4,5 százalékkal. A friss gyümölcsök 6,2 százalékkal drágultak, míg a zöldségfélék ára 1,0 százalékkal emelkedett. A baromfihús ára 15,7 százalékkal csökkent.
A dohányáruk 5,8 százalékkal drágultak egy év alatt, a szeszesitalok ára 2,1 százalékkal emelkedett, de a bor 0,6 százalékkal olcsóbb, mint tavaly májusban.
Az egyéb cikkek ára – gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek – szintén átlag felett nőtt: 2,8 százalékkal, ezen belül az üzemanyagok 4,7 százalékos drágulása mellett 10,1 százalékkal kerültek többe az újságok és folyóiratok, 6,0 százalékkal a virágok, dísznövények és 2,5 százalékkal a gyógyszerek.
A szolgáltatásokért átlagosan 1,5 százalékkal kellett többet fizetni, ezen belül a belföldi üdülések 5,4 százalékkal többe a külföldiek 0,9 százalékkal kevesebbe kerülnek. A postai szolgáltatások tarifái 5,9 százalékkal emelkedtek, de a telefon és az internet 2,6 százalékkal olcsóbb lett.
A háztartási energiáért 0,7 százalékkal azért kellett átlagosan többet fizetni mert, 6,0 százalékkal drágult a tűzifa és 4,0 százalékkal a palackos gáz, de a vezetékes gáz és áram ára nem változott.
A ruházkodási cikkekért 0,4 százalékkal kellett többet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek 0,3 százalékkal kevesebbe kerültek, ezen belül a használt autók ára 4,2, a televízió 4,7 százalékkal, a számítógépek, fényképezőgépek és telefonok 3,4 százalékkal olcsóbbak, mint tavaly májusban.
Egy hónap alatt áprilishoz viszonyítva az élelmiszerek ára 1,0 százalékkal emelkedett, ezen belül az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 4,9, a liszté 2,7, a sertéshúsé 2,6, a száraztésztáé 2,2, a tojásé 1,8, az étolajé 1,6, a csokoládé, kakaóé 1,0 százalékkal. A fogyasztási főcsoportok közül a legnagyobb mértékben, 1,3 százalékkal a szeszes italok, dohányáruk drágultak a dohánytermékek 1,7 és az égetett szeszes italok 1,8 százalékos drágulása miatt. A ruházkodási cikkek ára 1,1, a tartós fogyasztási cikkeké 0,1 százalékkal nőtt. A háztartási energia ára nem változott. Az egyéb cikkek ára 1,1, ezen belül a járműüzemanyagoké 2,9 százalékkal csökkent. A szolgáltatásokért 0,3 százalékkal kevesebbet kellett fizetni. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A csontos csirkemell és a csirkemellfilé ára is számottevően csökkent
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 2,4 százalékkal 142 ezer…
Tovább olvasom >Erősödött az élő sertés exportja
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 22,7 százalékkal 22,5 ezer…
Tovább olvasom >Felélénkült a burgonya exportpiaca
A KSH adatai szerint a burgonya termőterülete és termésmennyisége csökkenő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Coface: nehéz időszakban értek el növekedést a régió mamutvállalatai
Gyengén teljesítettek a közép- és kelet-európai régió országai tavaly: a…
Tovább olvasom >Egyre élénkebben foglalkoztatja a hazai vállalkozásokat a generációváltás
Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a…
Tovább olvasom >