KSH: két éve először emelkedtek a mezőgazdasági felvásárlási árak
Szeptemberben a mezőgazdasági termelői árak 1,2 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat és ezzel több mint két éve, 2013 júniusa óta először emelkedtek éves összehasonlításban. A növekedést a növényi termékek árának 8,5 százalékos emelkedése okozta, miközben az élő állatok és állati termékek ára továbbra is csökkent, 9,1 százalékkal – jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Minden kiemelt növényi termékcsoport ára emelkedett: a legkisebb mértékben (0,7 százalék) a burgonya, a legnagyobb mértékben (22,8 százalék) a gyümölcsök drágultak. A gabonafélék ára 2,1 százalékkal lett magasabb.
Az élő állatok termelőiár-szintje 5,4, az állati termékeké 17 százalékkal lett alacsonyabb.
A tej felvásárlási ára tavaly februártól csökkent, de szeptemberben növekedett. Míg augusztusban 76 forint volt a literenkénti ár, szeptemberben már 79 forint – közölte a KSH.
Az év első kilenc hónapjában a mezőgazdasági termelői árak 4,7 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához viszonyítva, ezen belül a növényi termékek ára 1,8, az élő állatok és állati termékek ára 9,2 százalékkal.
A vágósertés ára 12, a tej termelői ára 21 százalékkal esett vissza.
A mezőgazdasági termelés ráfordítási árai az év első kilenc hónapjában 1,8 százalékkal alacsonyabbak voltak, ami a folyó termelőfelhasználás árszínvonalának 2,5 százalékos csökkenéséből, illetve a mezőgazdasági beruházások árszínvonalának 2,8 százalékos növekedéséből adódott.
Az agrárolló (a mezőgazdasági termelőiár- és ráfordításiár-index hányadosa) értéke idén január-szeptemberben 97,0 százalék volt, 2014 azonos időszakához viszonyítva a mezőgazdasági termelői árak nagyobb mértékben csökkentek, mint a ráfordítási árak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A váratlanul alacsony júniusi infláció meglepte az elemzőket
A héten megjelent magyar inflációs adat kellemes meglepetést okozott: a…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 5,2 százalékkal csökkent májusban
Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal…
Tovább olvasom >Az MVI statisztikai helyzetjelentése a vendéglátásról
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) minden évben közzéteszi statisztikai helyzetjelentését…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >