KSH: 3,9 százalékra emelkedett a harmadik negyedévi GDP-adat
Elsősorban a piaci szolgáltatások vártnál kedvezőbb teljesítményére hivatkozva második olvasatában 0,3 százalékponttal 3,9 százalékosra emelte a bruttó hazai termék harmadik negyedévi növekedési adatát kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a november 14-én közölt első becsléshez képest.
A szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint a gazdaság teljesítménye az előző év azonos negyedévéhez mérten 4,1, az előző negyedévhez viszonyítva 0,9 százalékkal nőtt.
Az idei első három negyedévben a GDP volumene 3,8 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
Július-szeptemberben az ipar és a szolgáltatások hozzáadott értékének növekedési üteme felgyorsult az előző negyedévhez mérten. Az ipar teljesítménye a második negyedévi 2,9 százalék után 3,7, százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, ezen belül a feldolgozóipar növekedése 3,7 százalékosról 4,9 százalékra emelkedett. A szolgáltatások hozzáadott értéke az előző negyedévi 2,9 százalékos emelkedése 3,8 százalékosra nőtt. A kereskedelem, szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás hozzáadott értéke 6,8 százalékkal emelkedett. A szállítás, raktározás ág teljesítménye 4,7 százalékkal nőtt. A pénzügyi, biztosítási tevékenység teljesítménye 0,6 százalékkal nagyobb lett, ugyanis a hitel- és betétállomány bővülése miatt a díjak és jutalékok emelkedtek. A közigazgatás, oktatás, egészségügy együttes teljesítménye 1,5 százalékkal csökkent.
Az építőipar teljesítménye 28,3 százalékkal emelkedett.
A mezőgazdaság hozzáadott értéke 11,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi, magas bázishoz képest.
Termelési oldalról a GDP harmadik negyedévi 3,9 százalékos növekedéséhez a szolgáltatások 2,0, az ipar 0,8 és az építőipar 1,0 százalékponttal járult hozzá, a mezőgazdaság 0,6 százalékponttal csökkentette a GDP növekedési ütemét.
Felhasználási oldalon a háztartások tényleges fogyasztása 4,8 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A tényleges fogyasztás összetevői között a legnagyobb arányt képviselő háztartások fogyasztási kiadása 4,7 százalékkal emelkedett. A kiadási csoportok közül átlagot meghaladóan emelkedtek a vásárlások a lakberendezés, lakásfelszerelés, az élelmiszerek, a vendéglátás, szálláshelyszolgáltatás, valamint az egyéb szolgáltatások terén.
A bruttó állóeszköz-felhalmozás, azaz a beruházások 20,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, a készletek változását is magába foglaló bruttó felhalmozás 19,0 százalékkal nőtt.
Az áruk és szolgáltatások külkereskedelmében 686 milliárd forint aktívum keletkezett, az export 4,5 százalékkal az import 9,3 százalékkal nőtt. Az áruforgalomban a kivitel 5,3, a behozatal 9,9 százalékkal emelkedett. A szolgáltatások külkereskedelmében – az idegenforgalmat is beleértve – az export 2,0, az import 6,4 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
Felhasználási oldalon a háztartások vásárolt fogyasztása 2,1, a beruházások 4,3 százalékponttal járultak hozzá növekedéshez, míg a nettó export 3,2 százalékponttal csökkentette a gazdaság teljesítményét. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
KSH: 2,2 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet az I. negyedévben
2025 I. negyedévében a szolgáltatások euróban számított exportja 3,6, importja…
Tovább olvasom >KSH: a turisztikai szálláshelyeken a vendégek száma (1,4 millió) 17, a vendégéjszakáké (3,4 millió) 16 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit áprilisban
2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4…
Tovább olvasom >Csökkent a legtöbb tejtermék ára áprilisban
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Milliárdos osztalék, stabil ezermilliárdos forgalom – így teljesített 2024-ben az Országos Dohányboltellátó Kft.
Újra átlépte az ezermilliárd forintos árbevételi küszöböt az Országos Dohányboltellátó…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >