KSH: 3,4 százalékkal nőttek az árak novemberben
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,4 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál az előző havi 2,9 százalék után. Októberhez viszonyítva átlagosan 0,1 százalékkal emelkedtek az árak – közölte kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Legutóbb júniusban volt 3,4 százalékos a fogyasztói árak éves emelkedésének üteme.
Az elmúlt egy évben a szeszes italok, dohányáruk és az élelmiszerek ára emelkedett jelentős mértékben, a dohányáruké átlagosan 12,1 százalékkal, az élelmiszereké 5,5 százalékkal nőtt.
A dohányáruknál és a szeszes italoknál a jövedéki adó, illetve a népegészségügyi termékadó emelkedése okozta a jelentősebb drágulást – mondta az adatok ismertetésekor Quittner Péter, a KSH osztályvezetője.
A szezonálisan kiigazított éves maginfláció 4,0 százalékos volt novemberben, ugyanannyi, mint az előző hónapban.
Az év első tizenegy hónapjában a fogyasztói árak átlagosan 3,3 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, míg tavaly 2,8 százalékos volt az éves infláció.
Az élelmiszerek éves áremelkedése 0,1 százalékponttal nagyobb volt az októberinél. A sertéshús drágulása 0,7 százalékponttal 14,8 százalékosra mérséklődött, megélénkült viszont a marhahús és a baromfihús áremelkedése 5,2, illetve 1,5 százalékosra. A párizsi, kolbász 11,9 százalékkal, a cukor 10,6 százalékkal kerül többe, mint egy éve.
Az idényáras élelmiszerek átlagosan 8,7 százalékkal drágultak egy év alatt novemberre. A burgonya az októberi 14,7 százalékkal szemben csak 7,5 százalékkal drágult, a friss gyümölcsök áremelkedése viszont 13,2 százalékosra ugrott az októberi 5,4 százalékról.
A dohányáruk 12,1 százalékos drágulása megegyezik az előző havival és augusztus óta nem gyorsul tovább, a szeszesitalok 4,7 százalékos áremelkedése sem nagyobb az előző havinál.
Az üzemanyagok ára elérte az egy évvel korábbi szintet, míg októberben még 4,0 százalékkal elmaradt tőle. Az egyéb cikkek, üzemanyagok csoportja átlagosan 1,2 százalékos éves áremelkedést mutatott októberben, ami 1,8 százalékponttal több az októberi 0,6 százalékos csökkenéshez képest.
A tartós fogyasztási cikkek ára az októberi 1,5 százalék helyett novemberben 1,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A ruházati cikkek mindössze 0,3 százalékkal drágultak, bár az előző hónapban is csak 0,6 százalékos volt az éves áremelkedés.
A szolgáltatások áremelkedése 3,4 százalékos volt éves összevetésben, bár a belföldi üdülések drágulása az előző havi 5,9 százalékosról 8,7 százalékosra gyorsult, a lakbérek még mindig 10,0 százalékkal magasabbak, a háztartási szolgáltatások pedig 8,8 százalékkal drágábbak, mint tavaly novemberben.
A háztartási energia 0,7 százalékkal, ezen belül a tűzifa 6,4 százalékkal drágult egy év alatt.
Októberhez viszonyítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,4 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszerek 2,0, a tojás 1,7, a péksütemény 1,3, a párizsi, kolbász pedig 1,1 százalékkal drágult.
A ruházkodási cikkek 0,9 százalékkal kerültek többe.
A tartós fogyasztási cikkekért 0,4, ezen belül az új személygépkocsikért 2,0 százalékkal kellett többet fizetni.
A járműüzemanyagok ára 0,7, a szolgáltatásoké pedig 0,2 százalékkal volt alacsonyabb novemberben, mint egy hónappal korábban. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Komoly áremelkedéssel várja a húsvétot a tojás és a torma
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a ketreces tartásból származó…
Tovább olvasom >Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >Magyarország gazdasági sérülékenysége: okok, következmények és lehetséges kiutak
Az elmúlt évek gazdasági folyamatai ismét ráirányították a figyelmet a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Húsvéti hosszú hétvége: így alakul az üzletek nyitvatartása 2025-ben
A húsvéti ünnepek idején alaposan átalakul a hazai üzletláncok nyitvatartása:…
Tovább olvasom >A várakozásokon felül alakult az euróövezet ipari termelése februárban
Februárban a várakozásokon felüli mértékben növekedett az euróövezet ipari termelése…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: átlagosan majdnem húsz százalékos az árrésstop hatása
Az árrésstop bevezetésének hatására négy hét alatt átlagosan 18,6 százalékkal…
Tovább olvasom >