KPMG: optimisták az európai családi vállalkozások
Az alacsony növekedési környezet és a munkaerőpiaci nehézségek ellenére rugalmasak és sikeresek az európai családi vállalkozások – derül ki a KPMG Hungária Kft. felméréséből.
A KPMG idén ötödször készítette el European Family Business Barométerét, melynek során közel ezer európai családi vállalkozást kérdeztek meg arról, milyennek ítélik meg jelenlegi helyzetüket és kilátásaikat.
Az európai családi vállalkozások a felmérés szerint erősen bizakodók és rugalmasan kezelik a rájuk nehezedő külső nyomást és a kihívásokat, ugyanis multinacionális társaikhoz képest gyorsabban és robusztusabban regenerálódtak a válságot követő években.
A családi vállalkozások vezetői számára a legnagyobb kihívást a jó munkaerő megszerzése és megtartása jelenti, aminek egyik kedvezőtlen következménye lehet, hogy alacsonyabban kvalifikált munkavállalók kerülnek magasabb elvárásokat támasztó pozíciókba. Hasonló gondot okoz számukra az innováció, hiszen egyre nehezebb új projektötleteket találni.
A felmérés megállapította azt is, hogy a családi vállalkozások egyre érettebbek, vezetőik célja, hogy vállalkozásukat felkészítsék a jövőre, ami tetteikben is megnyilvánul, nyitottabbak a hosszú távú stratégiai gondolkozásra.
Európában közel 14 millió családi vállalkozást tartanak nyilván, melyek több mint 60 millió embernek adnak munkát. A szektort továbbra is optimizmus jellemzi. A megkérdezettek 54 százaléka forgalombővülésről számolt be tavaly, 83 százalékuk pedig további növekedésre számít a következő évben. Korántsem egységes azonban a kép, míg a nagy családi vállalkozások 74 százalékának nőtt a forgalma, addig a közepeseknek csak 57, a kisvállalkozásoknak pedig 47 százaléka mondhatta el ezt.
Bár a vállalkozások összességében optimisták, 37 százalékuk aggódik a munkaerőpiaci nehézségek miatt. A munkavállalókért folytatott harc olyannyira felerősödött az utóbbi három évben, hogy jelenleg emiatt aggódnak leginkább a családi vállalkozások vezetői.
A megkérdezettek világosan látják, hogy a siker a jó munkaerőben és az innovációban rejlik. A vállalatvezetők törekednek arra, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat. Vezetési struktúrákat hoznak létre (a válaszadók 88 százaléka már rendelkezett formális vezetési struktúrákkal), bevonják a következő generáció tagjait a menedzsmentbe (49 százalék), illetve szükség esetén külső tudást és szakértelmet importálnak (a családi vállalkozások 79 százalékának van családon kívüli vezetője).
A felmérést 2016. május 1. és június 30. között 23 európai országban 959 családi vállalkozás bevonásával készítették. Nagyvállalkozásnak az 50 millió feletti éves forgalommal, közepes vállalkozásnak a 10 és 50 millió euró közötti, kisvállalkozásnak pedig a 10 millió euró alatti éves forgalommal rendelkező vállalatok tekinthetők. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Korán indult idén az iskolai bevásárlás az Egyesült Államokban
A back-to-school vásárlások idén szokatlanul korán kezdődtek az Egyesült Államokban…
Tovább olvasom >A német kiskereskedők 60%-a hirdet a közösségi médiában
Egy friss felmérés szerint Németországban a kiskereskedők közel 60%-a használ…
Tovább olvasom >A kisvállalkozások 83%-a számára létfontosságúak a házhozszállító platformok
A Wolt nemzetközi kutatása szerint a kereskedők 83%-a nélkülözhetetlennek tartja…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >