KPMG: a McDonalds 5 év alatt 153,4 milliárd forinttal emelte a magyar GDP-t
A KPMG hatástanulmánya szerint a magyarországi McDonald’s teljes GDP-hatása 2014 és 2018 között elérte a 153,4 milliárd forintot. Különböző adók és járulékok formájában 2009 és 2018 között a vállalat és franchise partnerei 82,6 milliárd forintot fizettek be a magyar államháztartásba, miközben több mint 27 milliárd forint értékben végeztek beruházásokat – közölte az étteremlánc az MTI-vel.
A McDonald’s a magyarországi egységeiben felhasznált termékek és alapanyagok harmadát, elsősorban a csirkehúst, tojást, mézet, hagymát, salátát, paradicsomot, ketchupot, továbbá a marhahús és a csomagolóanyagok egy részét hazai beszállítóktól vásárolja. A tanulmány szerint a 11 legnagyobb hazai beszállító öt év alatt közel megháromszorozta a cég számára értékesített termékek értékét, ami 2018-ban már 12,2 milliárd forintot tett ki. Az MTI kérdésére a cég közölte, hogy a hazai alapanyagok aránya 2019-ben 33-35 százalék volt.
A vállalat 2018-ban összesen 39,5 ezer tonna mezőgazdasági és feldolgozott alapanyagot szerzett be hazai és külföldi beszállítóktól, ami 38 százalékos növekedést jelent 2014-hez képest.
A KPMG tanulmánya szerint a hazai vállalkozások számára a McDonald’s Kft.-vel való üzleti kapcsolat a külföldi terjeszkedés, a cég beszállítói hálózatába való bekapcsolódás lehetőségét is jelentette: a 2014-2018 közötti időszakban a magyar beszállítók összesen 113,6 milliárd forint értékben értékesítettek termékeket a külföldi McDonald’s vállalatok számára.
A hálózat munkáltatóként is jelentős; a teljes magyar vendéglátó szektor munkavállalóinak 2,6 százaléka a cég éttermeiben és irodájában dolgozik, 2018 végén ez összesen több mint ötezer dolgozót jelentett. A lánc legnagyobb 16 hazai beszállítója összesen további közel 1450 embert foglalkoztatott 2018-ban a McDonald’s rendszerének kiszolgálása érdekében.
Tavaly a társaságnál dolgozók létszáma tovább nőtt, 2019 végén közel 6800 munkatárs dolgozott a McDonald’s magyarországi éttermeiben és irodájában.
Tavaly februárban a McDonald’s Corporation üzletrész-adásvételi szerződést írt alá Scheer Sándor vállalkozóval, és a magyarországi vállalatban meglévő tulajdoni érdekeltségét teljeskörűen rá ruházta át. Scheer Sándor Developmental Licensee (franchise) partnerként fejleszti és üzemelteti a hazai McDonald’s éttermeket, a tranzakció pénzügyi feltételeit nem hozták nyilvánosságra. Az akkori közleményben a cég felidézte: 2015 májusában a McDonald’s hosszú távú céljaként tűzte ki, hogy globálisan 95 százalékos franchise-arányt valósít meg rendszerében, azóta több mint 4000 éttermet adtak franchise-üzemeltetésbe világszerte.
A McDonald’s a világ vezető étteremhálózata, 120 országban több mint 37 ezer egységgel van jelen, a Forbes legértékesebb márkákat rangsoroló 100-as listáján a tizedik helyen állt tavaly 43,8 milliárd dollár márkaértékkel. A társaság 2019 harmadik negyedévében globálisan 5,43 milliárd dolláros forgalmat ért el.
A magyarországi McDonald’s a nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint 2018-ban 33,97 milliárd forintos nettó árbevétel mellett 4,685 milliárd forintos üzemi eredményt ért el az előző évi 27,63 milliárd forintos bevétel és 2,882 milliárd forintos profit után. A cég adózott eredménye 2018-ban 4,448 milliárd, 2017-ben 2,945 milliárd forint volt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
2027-ig megduplázza AI-befektetéseit a McDonald’s
A McDonald’s 2027-ig jelentősen növelni tervezi a mesterséges intelligenciába (AI)…
Tovább olvasom >Big Mac az osztalékszelvényen: mit kezdjünk a McDonald’s részvényével?
Vegye, vagy csak egye? Ez a kérdés foglalkoztatja most a…
Tovább olvasom >Királyék egyesített csapata, a Sponsi kapta az 57. Kékszalag KPMG Fair Play-díját
A szombati díjátadóval zárult le az idei 57. Kékszalag Raiffeisen…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: A kiskereskedelem nem felelős az emelkedő árakért
A kiskereskedelmi forgalom júniusi 3 százalékos – éves emelkedése az…
Tovább olvasom >A Kárpát-medence legízletesebb magyar ételeit is megkóstolhatjuk a Szent István Napon
A Kárpát-medence legfinomabb fogásait, zamatos illatokat és hagyományőrző programokat ígér…
Tovább olvasom >Közel 2,3 milliárd forintos fejlesztéssel újult meg három SPAR áruház országszerte
A kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére is folytatja beruházásait a…
Tovább olvasom >