Közösség a termelés köré?
A közösség által támogatott mezőgazdasági modell (CSA, azaz Community Supported Agriculture) egyre népszerűbb fenntarthatósági koncepció. Az alapelv szerint a fogyasztók előre fizetnek a termékekért, így a gazdák stabil piaccal és biztos bevétellel rendelkeznek, miközben a fogyasztók friss, helyi termékekhez jutnak.

A közösség által támogatott mezőgazdasági modellben a fogyasztók előre fizetnek a termékekért
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A gazdák számára kiszámíthatóbbá válik a termelés, mivel előre látható, mekkora keresletre számíthatnak. Ezzel csökken az élelmiszer-pazarlás, és a termelők több időt és energiát fordíthatnak a termelés minőségének javítására. A termékek előállításának környezeti hatása is csökken, mivel a helyi beszerzés rövidíti az ellátási láncot.
A fogyasztók számára a közvetlen kapcsolat lehetővé teszi, hogy ismerjék a termékek származási helyét, és közvetlen visszajelzést adjanak a gazdáknak. A gazdálkodók és a vásárlók közötti kapcsolat így szorosabbá válik, sok esetben közösség szerveződik a CSA köré.
Magyarországon ez a modell még viszonylag új, de már akadnak sikeres kezdeményezések. Van már lehetőség szőlőtőkék vagy méhkaptárak örökbefogadására, szarvasgomba-termő tölgyfák gondozására, illetve sikeres projekt a 2019-ben indult MyFarm is, amely jelenleg országszerte öt kertből szállít házhoz vegyszermentes zöldség-gyümölcsládákat. //
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai partnerségre lép a The Body Shop nemzetközi kozmetikai cég és a TOURMIX magyar zöld logisztikai startup
Együttműködésbe kezdett a fenntarthatósági piac két kulcsfontosságú szereplője, az állat-…
Tovább olvasom >Túlturizmus Európában: vízágyús tüntetések Barcelonában, tiltások Budapesten
A rövid távú lakáskiadás, a turistahordák és az infrastruktúra túlterheltsége…
Tovább olvasom >Szennyeződés ellen, fenntarthatóság mellett
A tisztítószerek és takarítóeszközök piacán a fenntarthatóság, a technológiai fejlesztések…
Tovább olvasom >További cikkeink
Húsvéti trendek: mit keresnek idén a vásárlók?
Tavaly márciusban, húsvét előtt közel 90 ezer doboz, azaz csaknem…
Tovább olvasom >BCSDH: fokozni kell az erőfeszítéseket a klímavédelem terén
A BCSDH és a Deloitte legfrissebb klímavédelmi felmérése szerint a…
Tovább olvasom >Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >