Közösen lép fel a három kihagyott dohánycég
Lépcsőzetesen növekvő, 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat ajánl a dohány-kiskereskedelmi ellátás működtetésére az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. támogatásával, és vállalja versenysemleges elosztási rendszer felállítását, csaknem 500 munkahely teremtése és a kiskereskedelmi árrés megemelése mellett.
A dohány-kiskereskedelem ellátási feladatainak elvégzésére a kormánynak nyílt pályázatot kellett volna meghirdetnie – közölte a három társaság szerdai közös közleményében, annak kapcsán, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) múlt csütörtöki tájékoztatása szerint 2015. november 1-jétől a koncesszióra jogosult BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. konzorciuma végzi az egész ország területén a dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenységet.
Nyílt pályázat hiányában az Imperial Tobacco Magyarország Kft. a másik két cég támogatásával ajánlatot nyújtott be a központi dohányellátó disztribúciós feladatainak elvégzésére. Mivel a jogszabály nem ír elő semmiféle kezdő vagy véghatáridőt a „megbízható nagykereskedő” ajánlattételére, az Imperial Tobacco, amely teljes mértékben megfelel a jogszabályban rögzített pályázási feltételeknek, hivatalos ajánlatot juttatott el a kormánynak – derül ki a közleményből.
A három vállalat szerint a dohány-kiskereskedelmi ellátó tervezett formában történő felállítása szükségtelen és számos szempontból aggályos.
Figyelembe véve azonban a megfogalmazásuk szerint átláthatatlan kiválasztási folyamatot, amelyben a kormány egyéb cégektől kapott ajánlat hiányára hivatkozva a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t és a Tabán Trafik Zrt.-t nevezte meg a dohány-kiskereskedelmi ellátó feladatainak elvégzésére, a vállalatok arra az elhatározásra jutottak, hogy ajánlatot nyújtanak be – fogalmaznak a közleményben
A három cég az ajánlatban évente lépcsőzetesen növekvő, 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat vállal, mert szerintük a kijelölt ellátó várhatóan nagyon magas nyereséget, akár évi 16 milliárd forintot is elérhet, másrészt a kormány a koncessziót 20 évre adja meg, és ezzel hosszú távú kiszámíthatóságot helyez kilátásba.
Az ajánlott koncessziós díj összege tükrözi az ehhez hasonló koncessziók valós piaci értékét. Ha nyílt ajánlattétel lenne meghirdetve erre a tevékenységre, a piac ennek a szintnek megfelelően határozná meg a koncesszió értékét.
Annak érdekében, hogy a hazai dohánypiacon tevékenykedő szereplők számára egyenlő versenyfeltételek legyenek érvényben és versenysemleges disztribúciós modell jöhessen létre, az ajánlat olyan vegyesvállalat felállítására tesz javaslatot, amely nyitott minden, magyarországi dohánypiacon működő gyártó és dohányimportőr számára. Ebben a modellben a dohány-kiskereskedelmi ellátó napi működését semleges és tapasztalt harmadik fél, egy logisztikai szolgáltató végezné, az egyes iparági szereplőktől függetlenül.
A három vállalat szeretné lehetővé tenni, hogy a kiskereskedelem megfelelő támogatást kapjon és nyereségesen működjön. Ezért ajánlatuk kedvezőbb kiskereskedelmi árrés-struktúrára is javaslatot tesz 11,46 százalékos átlagos árrés felajánlásával, amely 11,10 százalékos átlagos árrést jelentene a cigaretta, illetve 12,35 százalékos átlagos árrést az egyéb dohánytermékek esetében. Ez az árrés-struktúra jelentősen magasabb a jelenlegi kiskereskedelmi árrésnél – hívták fel a figyelmet.
A vállalatok célja, hogy a kiskereskedelmi dohányellátóban foglalkoztatottak száma elérje a gazdaságilag maximálható lehető legmagasabb szintet. Az újonnan létrehozandó vegyesvállalatban 496 dolgozó foglalkoztatására tesznek javaslatot. Az állásokat elsősorban azoknak a dohányipari vállalatoknál foglalkoztatott munkavállalóknak ajánlanák fel, amelyek részt vesznek a vegyesvállalatban.
A három vállalat bízik abban, hogy pozitívan bírálják el pályázatukat. Csak ebben az esetben tudja a kormányzat realizálni a nagy értékű koncesszió odaítélése következtében beszedhető, az államháztartás bevételeit növelő legmagasabb koncessziós díjat. (hirado.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Így vélekednek a magyarok a dohányzási kultúráról
Egyre többen használnak hevített dohányterméket, így felmerül a kérdés, hogyan…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >A füstmentes jövő mindannyiunk közös érdeke
A dohányzás negatív egészségügyi hatásai széles körben ismertek, és ma…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >