Közép-Kelet-Európában negyedével zsugorodott a reklámpiac
3,5 százalékos növekedést jósol 2010-re a Zenith Optimedia a globális reklámpiacon. Nagy bukással már nem kell számolni, de néhány ország bajban lesz. Magyarország sem örülhet.
Míg 2009 végén a folyamatos csökkenések után a Kantar Media (akkor még TNS) kijelentette, hogy ideje hozzászokni, hogy a reklámpiac nem növekszik, addig a Carat már három százalékos növekedést jósolt márciusban.
A magyar piacra vonatkozóan viszont az MEC Global (korábban Mediaedge:cia) sajnos hat százalékos további esést prognosztizált, így egyelőre nem vigasztal bennünket, hogy az amerikai reklámpiacon négy éve nem tapasztalt növekedést állapított meg a Kantar, a Zenith Optimedia pedig most korrigálni volt „kénytelen” a 2,2 százalékos növekedésről szóló előrejelzését 3,5 százalékosra.
Természetesen a növekedés üteme nem egyezik meg minden régióban a Zenith számításai szerint. Míg Amerika, Nyugat-Európa és Japán együttesen 1,3 százalékos bővüléssel számolhat, addig a világ többi részén már 8,6 százalékossal.
Régiónkénti lebontásban ez azt jelenti, hogy Nyugat-Európában 2,2 százalékos növekedés várható, ezen belül viszont Spanyolországban majdnem egy százalékos csökkenés. A régióban 2012-re 3,4 százalékos bővülést vár a médiaügynökség.
Észak-Amerika 1,3 százalékos piaci bővülést érhet el annak ellenére, hogy a Zenith korábban 1,5 százalékos nadrágszíjbehúzást jósolt. Japán pedig 5,8 százalékos növekedés elé nézhet.
A közép-kelet-európai régió szenvedte el a legnagyobb reklámpiaci költéscsökkentést 2009-ben, negyedét vesztve el a korábbi reklámbevételeknek. Néhány ország gyorsabban kijött a válságból, míg mások – köztük Magyarország is – sajnos további zsugorodás elé nézhetnek.
A fejlődő és a fejlett országok közötti különbség szembeötlő. Míg előzőek idén összességében 2011-re 9,1 százalékos növekedésben bízhatnak, addig utóbbiak mindössze 2,4 százalékossal.
Jonathan Bernard, a Zenith sajtószóvivője kiemelte, hogy a jelenlegi számok azt mutathatják, hogy a globális reklámipar egy második gödör elé néz. „Az elmúlt pár hónapban aggodalmaink fő forrása az európai gazdaságok lakosságának eladósodása volt. Főleg Görögország, Portugália és Spanyolország gazdasági helyzete okozhat meglehetősen nagy nyugtalanságot a hirdetők körében, ami a reklámköltések komoly visszafogásához vezethet néhány országban” – írja a Kreatív Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >