A következő hónapokban tovább gyorsulhat a kiskereskedelem növekedése
A következő hónapokban tovább gyorsulhat a kiskereskedelmi forgalom növekedési üteme az MTI-nek nyilatkozó elemzők szerint.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön kiadott első becslése szerint márciusban a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers adat szerint 3,6, a naptárhatástól megtisztítva 5,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Január-márciusban a forgalom volumene – a naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 3,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit, a nyers adat 3,1 százalékos növekedést mutat.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzőjének kommentárja szerint idén további kiskereskedelmi növekedés várható. Az idén várhatóan 8 százalék körüli reálbér-növekedés, az előző hónapokban 11 éves csúcsra ugró fogyasztói bizalom, a háztartások pénzügyi vagyonának meredek növekedése a következő hónapokban tovább gyorsíthatja a kiskereskedelmi forgalom bővülési ütemét, így idén 4,5-5 százalékos növekedésre számít – tette hozzá.
A háztartások ugyanakkor nem csupán a kiskereskedelemben növelik fogyasztásukat, így a vendéglátás, belföldi turizmus, szabadidő, szórakozás, valamint egyéb szolgáltatások területén is jelentős növekedésre lehet számítani – vélekedett.
Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint a megugró kiskereskedelmi növekedés jelezhet egyfajta trendfordulót az elmúlt hónapok visszafogottnak mondható emelkedése után, a növekedés mértéke 11 hónapja nem volt ilyen magas. A megugró növekedést alátámasztják a dinamikusan növekvő bérek, a magas fogyasztói bizalom, ami végre megjelent a kiskereskedelmi forgalom alakulásában is – tette hozzá.
Kiemelte: az első negyedév kiskereskedelmi adatait tekintve a szektor gyorsuló ütemben növekedett 2016 utolsó negyedévéhez képest, ami így mindenképpen pozitív és magasabb hozzájárulást jelezhet a GDP-növekedésben. Mindez megerősíti az első negyedévben várt dinamikus GDP-növekedést. Az ING idei első negyedéves 3,3 százalékos GDP előrejelzését mindezek fényében pozitív kockázatok övezik.
Ürmössy Gergely, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője úgy látja, hogy a márciusi kiskereskedelmi adatok alátámasztották azt a korábbi feltételezést, hogy a februári gyenge teljesítmény átmeneti volt. Kiemelte: a következő hónapokban is folytatódhat a kiskereskedelmi forgalom növekedése annak köszönhetően, hogy a reálkeresetek gyors tempóban emelkednek. A márciusi növekedést is nagyrészt a nem élelmiszerű jellegű kiskereskedelem húzta, és ez várhatóan így is marad az évben.
Az elemző szerint az első negyedévben látott kiskereskedelmi forgalombővülés nem volt kimagaslóan erős, azonban ahhoz elégséges, hogy megerősítse: idén a háztartások erősödő fogyasztása fontos eleme lesz a magyar gazdaság bővülésének. Becslésük szerint 3,4 százalékkal nőhet a magyar GDP 2017-ben, amelynek gerincét a háztartások bővülő fogyasztása adhatja.
Németh Dávid, a K&H Bank vezető makrogazdasági elemzője elmondta: a kiskereskedelmi forgalmat a nem élelmiszerek, ezen belül is a tartós fogyasztási cikkek húzták, ezek forgalma ugyanis az első negyedévben – a naptárhatással tisztított adatok szerint – 5 százalékkal nőtt. Nőnek a bérek, nő a foglalkoztatás, és így a vásárlóerő is fokozódik, ez pedig a kiskereskedelmi forgalomra kedvező hatást gyakorol – tette hozzá. Elmondta, hogy a háztartások emelkedő jövedelmének egy része nem feltétlenül a kiskereskedelemben csapódik le, hanem a szolgáltatásokban is, ez majd az első GDP-adatokból derül ki. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
K&H Elemzői kommentár: A nagyobb lendületre vár a kiskereskedelem
A május elég rosszul alakult a boltokban, különösen az élelmiszerüzletekben,…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >Nagy István: jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >