Kötelező visszaváltás: az áruházláncok tapasztalatai vegyesek DRS ügyben
A PET-palackok okozzák a legnagyobb környezeti terhelést, ezért ezek megfelelő begyűjtése és újrahasznosítása kulcsfontosságú a körforgásos gazdaság szempontjából – hangsúlyozta a Mohu, az Index kérdéseire válaszolva. Az új visszaváltási rendszer működése már most is jelentős eredményeket mutat, naponta átlagosan 2,5 millió visszaváltás történik.

Már most is naponta két és fél millió darab műanyag, fém és üveg italcsomagolás kerül megfelelő helyre Image by freepik
A Mohu közlése szerint naponta két és fél millió darab műanyag, fém és üveg italcsomagolás kerül megfelelő helyre a visszaváltási rendszernek köszönhetően. Ezáltal garantált, hogy ezek nem illegális szemétként végzik. A REpont applikáció népszerűsége is nő, már 400 ezren töltötték le, és a hálózat bővülése várható, ahogy egyre több bolt csatlakozik a rendszerhez.
A 400 négyzetméternél nagyobb boltok számára kötelező az automaták telepítése, míg a 200 négyzetméternél nagyobb boltok számára ajánlott, hogy vonzzák a vásárlókat. A kisebb boltok kézi visszaváltás lehetőségét kínálhatják, ahol a boltos veszi vissza a palackokat, és a Mohu teherautói szállítják el azokat. A Mohu minden visszaváltott palack után kezelési díjat fizet az üzemeltetőknek, hogy biztosítsák az automaták tisztán tartását és rendszeres ürítését.
Az 50 forintos betétdíj elegendő motivációt nyújt a vásárlóknak, hogy ne dobják ki a palackokat, hanem visszavigyék azokat. Bár néhány boltban az automaták hamarabb megtelnek a vártnál, a Mohu logisztikai támogatást nyújt ezek kezelésére, és megnövelte az üzemeltetők számára biztosított zsákok számát.
Az EU előírása szerint 2029-ig a PET-palackok 90 százalékát vissza kell gyűjteni és újrahasznosítani. Magyarország hosszabb távú célja, hogy 2035-re elérje a 65 százalékos újrahasznosítási rátát, amelynek elérésében a DRS-rendszer jelentős szerepet játszik.
A nagyobb áruházláncok különböző tapasztalatokkal rendelkeznek a visszaváltási rendszerrel kapcsolatban:
- Lidl: A Lidl minden áruházában megtalálhatóak a visszaváltó automaták, amelyek PET-palackokat, egyutas üvegeket és fémdobozokat váltanak vissza. A berendezések könnyen megközelíthetőek és nyitvatartási időben üzemelnek. A visszaváltott csomagolások száma folyamatosan növekszik.
- SPAR: A SPAR több mint 600 ezer vásárlója közül néhány tucatszor jeleztek problémát a rendszerrel kapcsolatban, leginkább a termékregisztráció csúszása okoz gondot. A vásárlók számára fontos a megfelelő tájékoztatás, hogy mely italcsomagolások válthatóak vissza.
- Tesco: A Tesco több mint 1700 érintett termék közül már több mint 70 százalékban átállt a visszaváltható csomagolásokra. A rendszer zökkenőmentesen működik, és a visszaváltott termékek aránya exponenciálisan növekszik.
- Auchan: Az Auchan folyamatosan átáll a DRS-csomagolású termékekre, és több mint 50 automata áll rendelkezésre az üzleteikben. A kapott utalvány készpénzre váltható a vevőszolgálaton.
- Penny: A Penny zökkenőmentesen halad az átállással, bár néhány kisebb hibát jeleztek az üzemeltetők felé. Az italcsomagolások száma a polcokon látványosan növekszik.
- Aldi: Az Aldi 2024. január 1-ig minden hazai üzleténél elhelyezte a visszaváltó automatákat. Az áruházlánc folyamatosan növeli a visszaváltott palackok mennyiségét, és az automaták tárolóinak gyakoribb ürítésével biztosítja a folyamatos rendelkezésre állást.
A PET-palackok visszagyűjtése és újrahasznosítása kiemelten fontos környezetvédelmi cél Magyarországon. Az új visszaváltási rendszer már most is jelentős eredményeket mutat, és a jövőben várhatóan tovább növekszik. Az áruházláncok különböző tapasztalatokkal rendelkeznek a rendszer működésével kapcsolatban, de mindannyian elkötelezettek a környezetvédelem és a fenntarthatóság mellett.
Kapcsolódó cikkeink
MOHU: több mint kétmilliárd PET-palackot, fémdobozt és üveget váltottak vissza az indulás óta a REpont rendszerén keresztül
Több mint kétmilliárd PET-palackot, fémdobozt és üveget váltottak vissza a…
Tovább olvasom >Alumínium csillogás a márkaépítésben
Fenntarthatósággal kapcsolatos aktuális kérdéseket járták körbe a Magyar Marketing Szövetség…
Tovább olvasom >140 millió visszaváltott palack az ALDI-nál
Az ALDI Magyarország üzleteiben rekordmennyiségű, immár mintegy 140 millió egyszer…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Továbbra is a határon: májusban is lassult a feldolgozóipari növekedés
A Beszerzési Menedzser Index (BMI) 2025 májusában épphogy a bővülési…
Tovább olvasom >Tízmilliárdos kerettel indul újra a Magyar Falu Program – július 2-tól pályázhatnak az ötezer fő alatti települések
Tízmilliárd forintos keretösszeggel indul újra a Magyar Falu Program legújabb…
Tovább olvasom >