Kötelező visszaváltás: az áruházláncok tapasztalatai vegyesek DRS ügyben
A PET-palackok okozzák a legnagyobb környezeti terhelést, ezért ezek megfelelő begyűjtése és újrahasznosítása kulcsfontosságú a körforgásos gazdaság szempontjából – hangsúlyozta a Mohu, az Index kérdéseire válaszolva. Az új visszaváltási rendszer működése már most is jelentős eredményeket mutat, naponta átlagosan 2,5 millió visszaváltás történik.
A Mohu közlése szerint naponta két és fél millió darab műanyag, fém és üveg italcsomagolás kerül megfelelő helyre a visszaváltási rendszernek köszönhetően. Ezáltal garantált, hogy ezek nem illegális szemétként végzik. A REpont applikáció népszerűsége is nő, már 400 ezren töltötték le, és a hálózat bővülése várható, ahogy egyre több bolt csatlakozik a rendszerhez.
A 400 négyzetméternél nagyobb boltok számára kötelező az automaták telepítése, míg a 200 négyzetméternél nagyobb boltok számára ajánlott, hogy vonzzák a vásárlókat. A kisebb boltok kézi visszaváltás lehetőségét kínálhatják, ahol a boltos veszi vissza a palackokat, és a Mohu teherautói szállítják el azokat. A Mohu minden visszaváltott palack után kezelési díjat fizet az üzemeltetőknek, hogy biztosítsák az automaták tisztán tartását és rendszeres ürítését.
Az 50 forintos betétdíj elegendő motivációt nyújt a vásárlóknak, hogy ne dobják ki a palackokat, hanem visszavigyék azokat. Bár néhány boltban az automaták hamarabb megtelnek a vártnál, a Mohu logisztikai támogatást nyújt ezek kezelésére, és megnövelte az üzemeltetők számára biztosított zsákok számát.
Az EU előírása szerint 2029-ig a PET-palackok 90 százalékát vissza kell gyűjteni és újrahasznosítani. Magyarország hosszabb távú célja, hogy 2035-re elérje a 65 százalékos újrahasznosítási rátát, amelynek elérésében a DRS-rendszer jelentős szerepet játszik.
A nagyobb áruházláncok különböző tapasztalatokkal rendelkeznek a visszaváltási rendszerrel kapcsolatban:
- Lidl: A Lidl minden áruházában megtalálhatóak a visszaváltó automaták, amelyek PET-palackokat, egyutas üvegeket és fémdobozokat váltanak vissza. A berendezések könnyen megközelíthetőek és nyitvatartási időben üzemelnek. A visszaváltott csomagolások száma folyamatosan növekszik.
- SPAR: A SPAR több mint 600 ezer vásárlója közül néhány tucatszor jeleztek problémát a rendszerrel kapcsolatban, leginkább a termékregisztráció csúszása okoz gondot. A vásárlók számára fontos a megfelelő tájékoztatás, hogy mely italcsomagolások válthatóak vissza.
- Tesco: A Tesco több mint 1700 érintett termék közül már több mint 70 százalékban átállt a visszaváltható csomagolásokra. A rendszer zökkenőmentesen működik, és a visszaváltott termékek aránya exponenciálisan növekszik.
- Auchan: Az Auchan folyamatosan átáll a DRS-csomagolású termékekre, és több mint 50 automata áll rendelkezésre az üzleteikben. A kapott utalvány készpénzre váltható a vevőszolgálaton.
- Penny: A Penny zökkenőmentesen halad az átállással, bár néhány kisebb hibát jeleztek az üzemeltetők felé. Az italcsomagolások száma a polcokon látványosan növekszik.
- Aldi: Az Aldi 2024. január 1-ig minden hazai üzleténél elhelyezte a visszaváltó automatákat. Az áruházlánc folyamatosan növeli a visszaváltott palackok mennyiségét, és az automaták tárolóinak gyakoribb ürítésével biztosítja a folyamatos rendelkezésre állást.
A PET-palackok visszagyűjtése és újrahasznosítása kiemelten fontos környezetvédelmi cél Magyarországon. Az új visszaváltási rendszer már most is jelentős eredményeket mutat, és a jövőben várhatóan tovább növekszik. Az áruházláncok különböző tapasztalatokkal rendelkeznek a rendszer működésével kapcsolatban, de mindannyian elkötelezettek a környezetvédelem és a fenntarthatóság mellett.
Kapcsolódó cikkeink
Fél év alatt egymilliárd palackot hasznosított újra Magyarország
Fél éve indult el Magyarországon a kötelező visszaváltási rendszer (DRS),…
Tovább olvasom >NAV: Nem adóköteles a visszaváltási díj a magánszemélyek számára
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közleményt adott ki a…
Tovább olvasom >Új korszak a hulladékgazdálkodásban: szigorú szabályok jönnek az EPR és DRS rendszerekben
2025 áprilisától a hulladékgazdálkodás terén új korszak kezdődik Magyarországon. Az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyílt Marketing Fórum a Magyar Termék Védjegyhasználatról – már lehet regisztrálni!
Idén február 20-án kerül megrendezésre a Magyar Termék Marketing Fórum,…
Tovább olvasom >Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >A tojás ára tovább emelkedik: a ketreces tartás kivezetése drágítja a piacot
A magyarországi tojásárak január végére átlépték a száz forintos lélektani…
Tovább olvasom >