Kötelező akciózást vezet be a Kormány
A háború és az elhibázott szankciós politika Európa szerte eddig nem látott inflációhoz vezetett. A Kormány célja, hogy a szankciók sújtotta gazdasági helyzetben is megvédje a családokat, a nyugdíjasokat, a teljes foglalkoztatást, továbbá kivédje a recessziót és év végére egy számjegyűre csökkentse az inflációt.

(Fotó: Pixabay)
A Kormány ennek érdekében folyamatosan újabb eszközöket vezet be, a korábban meghozott 20 intézkedésen túlmutatóan a Gazdasági Versenyhivatallal egy közös online árfigyelő rendszert, a fogyasztóvédelmi hatósággal pedig egy olyan adatbázist hoz létre, amelyekkel a verseny fokozása érdekében célzottan figyeli és bemutatja a termékek árváltozását. Emellett szakmai egyeztetéseket folytat a legfontosabb terméktanácsok vezetőivel az egyes élelmiszer-alapanyagok árváltozása mögötti folyamatok pontos feltárása érdekében.
A Kormány intézkedései működnek, az infláció januárban tetőzött, azóta folyamatos és trendszerű csökkenésnek indult
Az infláció mérséklődésének üteme azonban még nem áttörő. A Kormány éppen ezért legutóbbi ülésén – amellett, hogy 2023. június 30-ig meghosszabbította az élelmiszerárstopot – görög és francia példák alapján új inflációellenes eszköz bevezetéséről határozott: a jelentősebb bevétellel rendelkező kiskereskedelmi üzleteket rendszeres akciók meghirdetésére kötelezi, s ennek hatékony végrehajtása érdekében a következő elvi döntéseket hozta.
Így kell akciózni
A tervezett szabályozás szerint a fontosabb élelmiszerek 20 termékkategóriába (pl. baromfihús, sajt, kenyér, péksütemény, zöldség, gyümölcs) kerülnek besorolásra annak érdekében, hogy kellően széles termékskálára terjedjen ki a kedvezményes vásárlás lehetősége. Az érintett kiskereskedelmi üzleteknek valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket a kötelező árleszállítást megelőző 30 napban tapasztalt legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal szükséges kedvezőbb áron értékesíteniük. Az akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, ami nem vonatkozhat árstopos termékekre. A szabályozás alapján tehát az érintett kiskereskedelmi boltokban az adott héten az akciózott termék eltérhetnek egymástól, emellett egy adott kiskereskedelmi egységben hetente is változhat az adott termékek köre. Ez kiemelten fontos a verseny fenntartása érdekében.
Az aktuális kedvezményezett áru termékek listáját az üzletek bejáratnál és az akciós újságokban jól látható módon fel kell tüntetni
Ez alapján minden héten a vásárlók rendelkezésére áll majd egy 20 termékből álló akciós áru élelmiszerkosár az adott boltban, amit az előző hónaphoz képest sokkal olcsóbban vásárolhatnak meg.
A kötelező akciózás legkésőbb 2023. június 1-ig kerül bevezetésre
A Kormány a részletszabályok kidolgozására a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot és az Agrárminisztériumot jelölte ki. A Kormány a vásárlók érdekében az új intézkedéstől azt várja, hogy az árak csökkentésével és a versenyhelyzet fokozásával megállítható a túlárazás és a spekuláció, így már a közeljövőben tovább mérséklődhet a szankciós infláció. Ahogy eddig is, mind a fogyasztóvédelem, mind a Gazdasági Versenyhivatal részéről folyamatosak és szigorúak lesznek az ellenőrzések.
MTI
Kapcsolódó cikkeink
Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >Törökországban némileg lassult az élelmiszerinfláció áprilisban
Törökországban 2021 decembere óta legalacsonyabbra, 37,86 százalékra lassult az éves…
Tovább olvasom >Áprilisban emelkedett kissé az euróövezeti infláció
A vártnál nagyobbnak, az előző havival megegyezőnek bizonyult az euróövezeti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Rekordméretű élelmiszergyűjtést szervez a Magyar Élelmiszerbank Egyesület pénteken és szombaton
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület által szervezett pénteki és szombati adománygyűjtésen…
Tovább olvasom >A Pick Szeged Zrt. nyeresége csökkent, árbevétele nőtt tavaly
A Pick Szeged Zrt. adózott eredménye 2024-ben 6,7 milliárd forint…
Tovább olvasom >