Koronavírus: a közös európai fogyasztóvédelmi fellépés eredményeként több millió megtévesztő reklám tűnt el az online térből
Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok koordináltan fésültek át weboldalakat azzal a céllal, hogy feltárják, az Európai Unió fogyasztóit hol célozzák hamis állítások vagy átverések a koronavírussal kapcsolatba hozható termékeket érintő hirdetésekben.
Az átfésülés (sweep) eredményei azt mutatják, hogy a Bizottság korábbi felhívása eredményes volt: a platformok megtévesztő reklámok millióit törölték vagy blokkolták. Az európai fogyasztóvédelemmel rendelkező hatóságokat tömörítő CPC Hálózat tagjai által lefolytatott ellenőrzés két részből állt: az egyik az online platformok áttekintése, míg a másik bizonyos, a koronavírussal összefüggésben magas keresletet generáló termékek reklámjainak, valamint az ilyen termékeket értékesítő weboldalak mélyebb elemzése volt. Kiemelt figyelem övezte a védőmaszkokat és védősapkákat, a fertőtlenítő géleket és a COVID-teszteket népszerűsítő ajánlatok mellett a koronavírussal összefüggésbe hozhatóan gyógyhatással felruházott élelmiszerek, étrend-kiegészítők és egyéb, nem élelmiszernek minősülő termékek ajánlatait.
A sweep főbb megállapításai:
A hatóságok 38 esetben találtak a koronavírussal összefüggésben megtévesztően hirdetett termékekre vonatkozó gyanús ajánlatokat vagy reklámokat, a termékek vírusfertőzés megelőzésére és gyógyítására való alkalmasságára utaló állításokat és túlzó árazási gyakorlatokat.
A fentiek mellett a vizsgálat feltárta, hogy számos csaló forgalmazó olyan új technikákat alkalmazva teszi még nehezebbé a felismerésüket, mint például gyógyhatásra utaló, fényképpel is ellátott konkrét állítások vagy grafikai illusztrációk vagy éppen szándékos elgépelések alkalmazása annak érdekében, hogy az automatikus szövegalapú szűrőket kijátsszák.
Mindazonáltal a vizsgálat azt mutatta, hogy a Bizottság felhívása a platformok felé hatásos volt. A Google például globálisan 80 millió koronavírussal összefüggő reklámot, az eBay pedig több mint 17 millió, termékre vonatkozó keresési találatot blokkolt vagy tüntetett el a globális piacteréről, melyek az EU fogyasztóvédelmi szabályaiba ütköztek. Az Amazon a március 2-i állapottal összehasonlítva 77%-os csökkenést figyelt meg a koronavírussal összefüggő állításokkal megjelenő új termékmegjelenések heti számában.
A hatóságok a 268, mélyebb elemzésbe bevont weboldal közül 206-ot jelöltek meg további, az uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésével kapcsolatos vizsgálatok lefolytatása céljából:
- 88 weboldalon jelentek meg a koronavírus fertőzés megelőzésére vagy annak gyógyítására vonatkozó állítások,
- 30 weboldal tartalmazott helytelen állítást a készlethiányra vonatkozóan,
- 24 weboldal esetében merült fel a túlzó árazás gyanúja.
39 esetben az derült ki, hogy az eladási ár és az egységár nem egyértelműen, könnyen beazonosítható módon és világosan volt feltüntetve. A fentieken túl az is megfigyelhető volt, hogy a fogyasztók nem kaptak egyértelmű és teljes körű információt az olyan lényeges tulajdonságokról, mint például a kereskedő kiléte (58 weboldal), a kereskedő székhelye (62 weboldal) vagy a kereskedővel való kapcsolatfelvétel részletei (58 weboldal).
A Bizottság felszólította a platformokat, hogy maradjanak továbbra is éberek és adjanak rendszeresen visszajelzést a Bizottságnak és a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságoknak.
A sweep hátteréről itt olvashat.
Kapcsolódó cikkeink
Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >Reptéri kitelepüléssel várja az érdeklődőket a Nemzetgazdasági Minisztérium
A légi utasok jogainak védelme, fogyasztói tudatosságuk erősítése érdekében a…
Tovább olvasom >EU: a nemzetközi jog alkalmazása kötelezettség a kibertérben is
Az Európai Unió Tanácsa nyilatkozatot hagyott jóvá a nemzetközi jog…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >