Körkép a karácsonyi áruhiteliacról

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 10. 27. 00:05

Erősen visszafogott szezont vár az áruhitelpiacon a legnagyobb szereplő, a Magyar Cetelem elnök-vezérigazgatója. Lendvai János szerint a munkanélküliség egyre komolyabb gondokat okoz, így aligha várható nagy igény a hitelből történő további eladósodásra.

A jelen helyzetben a finanszírozók felelőssége is megnő: a forgalom növelése érdekében nem szabad újabb hitelbe vinni a családokat – figyelmeztet Lendvai.
Másképp látja a piacot Fekete Csaba, a Credigen Bank vezérigazgatója: társasága kifejezetten erős év végét vár annak köszönhetően, hogy az elmúlt hónapokban számos új kereskedőcéggel bővült partnerhálózatuk. Fekete álláspontja szerint az ügyfeleket eddig sem a forintalapú, fix kamatozású áruhitelek kergették fizetésképtelenségbe, hanem a döntően devizaalapon folyósított személyi, illetve szabad felhasználású jelzáloghitelek.
Az áruhitelezésnek vissza kell térnie a "klasszikus" formákhoz – mondja a Cetelem vezetője -, 4-8 hónapos futamidejű akciókkal lehet csak operálni; az ennél hosszabb, esetleg többéves futamidejű "nullás" hitelek óhatatlanul is felelőtlenné tehetik a vásárlókat, márpedig ha kamatot nem is, a törlesztőrészleteket akkor is fizetni kell. Az áruhitelezők kockázatkezelése jelentősen szigorodott az elmúlt hónapokban – hangsúlyozta a Credigen első embere -, miután a legtöbb hitelért folyamodónak már van lakás-, autó- vagy/és személyi hitele.
Amiben mindkét szakember egyetért: idén jelentősen csökkent a kereskedők által elvárt jutalék összege. A kereskedők észrevették: ha kevesebb jutalékot kérnek, a kamat is alacsonyabb lehet, ami kedvezően hat a forgalomra, több ügyfél kerülhet a rendszerbe – írja a napi.hu.




Kapcsolódó cikkeink