Kopint-Tárki: idén 3,2, jövőre 2,2 százalékkal nőhet a GDP
A bruttó hazai termék (GDP) az idén 3,2 százalékkal, jövőre pedig 2,2 százalékkal növekedhet a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet csütörtökön publikált előrejelzése szerint.
A gazdaság húzóerejét 2015-ben a magánfogyasztás veheti át, a bruttó keresetek 3,5 százalék körüli emelkedéséből és a foglalkoztatás enyhe növekedéséből eredően.
A Kopint-Tárki a háztartások fogyasztásának a GDP növekedésével közel azonos, 3-3,5 százalékos növekedését jelzi előre.
A kutatóintézet az idén nulla körüli éves átlagos inflációra számít, decemberre azonban az éves áremelkedés mértéke meghaladhatja a 2 százalékot, 2016-ban pedig 2,3 százalékra gyorsulhat az infláció.
A jegybanki alapkamat várhatóan 1,5 százalékig csökken az előrejelzés szerint.
Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója a kutatóintézet legfrissebb konjunktúrajelentését bemutató sajtótájékoztatón kifejtette, hogy tavaly a reálkereset rendkívüli mértékben, 8 százalékkal nőtt, ennek ellenére a háztartások fogyasztási kiadásai csupán 1,7 százalékkal bővültek. A lakosság még mindig a megtakarításokra, illetve a devizahitelek visszafizetésére koncentrált. Véleménye szerint az idén ebben változás várható, amit a kiskereskedelmi forgalom bővülése mellett alátámaszt az is, hogy az év elején is nőttek a nominális keresetek, és az idén további elkölthető forrást jelent a lakosság számára a banki elszámolásból várható mintegy 100 milliárd forint.
Ugyanakkor kockázati tényezőként említette, hogy ténylegesen bekövetkezik-e a várt fordulat a fogyasztásban. Hozzátette: nem lehet még látni, hogy a vasárnapi zárva tartás mennyire veti vissza a kiskereskedelem és főleg a vendéglátás forgalmának bővülését. A pénzügyi szektorban tapasztalt csődök és brókerbotrányok szintén megrendíthetik a bizalmat, a pénzügyi óvatosság pedig negatív hatással lehet a fogyasztásra is.
Tavaly elsősorban a beruházások húzták a növekedést, amiben az uniós források felhasználása jelentős szerepet játszott. Bár az idén ebben megtorpanás várható, az előző ciklus lezárása miatt még 2015-ben is lesznek jelentős állami beruházások, és az év második felében megindulhatnak az új ciklus beruházásai is – mondta a vezérigazgató. Hozzátette, hogy a magánberuházások is folytatódhatnak, az autóipar mellett az idén a vegyipar lesz ezen a téren a húzóerő.
A Kopint-Tárki előrejelzése szerint az ipari termelés várhatóan 6,5 százalékkal bővül az idén, 2016-ban pedig 5,0 százalékos lehet a növekedése. Az építőipar stagnálása azonban az idén is folytatódhat, a lakásépítésben továbbra sem várható markáns javulás az alacsony lakáshitel kamatok ellenére. A kutatóintézet az ágazat kibocsátásának 2-3 százalékos növekedését valószínűsíti az idén.
A külkereskedelemben az idén is fennmaradhat a behozatal exportot meghaladó bővülése, a külkereskedelmi mérleg aktívuma pedig a tavalyival megegyezően alakulhat.
A keresetek emelkedése mellett a foglalkoztatottság is tovább nőhet, ám a tavalyinál mérsékeltebb ütemben. A Kopint-Tárki előrejelzése szerint a munkanélküliségi ráta a 2014-es 7,7 százalékról 7,2 százalékra süllyedhet az idén, 2016-ban pedig 7 százalék alá, 6,8 százalékra csökkenhet.
Palócz Éva szólt arról is, hogy a bruttó államadósság tavaly a GDP 76,9 százalékára mérséklődött, a nettó államadósság viszont tovább emelkedett. A Kopint-Tárki az idén a bruttó adósság 76,5 százalékra, jövőre 76,0 százalékra csökkenését valószínűsíti. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
MBH Bank: 4,2 százalékra ugorhat jövőre a GDP-növekedés, de idén is tartható a 2,7 százalékos növekedési cél
Az MBH Bank elemzői a 2024-es évre 2,7 százalékos gazdasági…
Tovább olvasom >Agrometeorológia: a napraforgónak és kukoricának jól jött az eső, az aratásra váró búzának és repcének nem
A napraforgónak és kukoricának jól jött az elmúlt egy hét…
Tovább olvasom >Az alkalmazkodás magasiskolája – Az inflációs környezet lenyomata a napifogyasztásicikk-piacon
Tovább nő a nyomás a márkákon – állítja Bakonyi-Kovács Krisztina,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >