Könnyebb krémek a kenyéren
Miközben alapterméknek tekinthető a margarin, a fogyasztók barátkoznak alternatíváival. A kenyérre kenhető krémek nem csupán a margarinnal versenyeznek, hanem egymással is. A változások mozgatórugója ebben a kategóriában is az egészségesebb táplálkozásra való törekvés.Zavarba ejtően sok kategória versenyez a kenyér mindig alulra eső felületéért, jóval több, mint amikor ez a szólás megszületett: a vajon kívül margarin, vajkrém, szendvicskrém, körözött, sajtkrém, sőt már tejszínkrém is létezik.
A legnagyobb fogyasztói kört – hagyományai, ízsemlegessége és árfekvése okán – a margarin tudhatja magáénak, de a különböző „krémek” le-lecsippentenek a piacából. Vagy talán pontosabb úgy fogalmazni, hogy helyet kérnek a margarinok mellett a hűtőkben.
– A csészés margarin és vajkrém/sajtkrém/szendvicskrém kategória kereszthasználata ugyanis magas, 92 százalék körül mozog, tehát a fogyasztói kör nagyban fedi egymást. Ez adódik abból is, hogy a csészés margarin kategóriapenetrációja önmagában kiemelkedő (91 százalék körüli), vagyis a háztartások többségében megtalálható – tudjuk meg Bardi Évától, az Unilever Magyarország trade marketing menedzserétől.
Sajtkrém kifinomultabbaknak
– A termék szempontjából a vajkrém, a szendvicskrém és a tejszínkrém elég közel állnak ahhoz, hogy helyettesítő termékek legyenek, így sok esetben a csomagolás által képviselt érték és az ár aránya alapján dönt a fogyasztó. A sajtkrém egyértelműen más fogyasztói szegmenst vonz, termékjellemzők alapján is jól elválasztható a többiektől. Magasabb árpozíciója miatt a kifinomultabb ízlésű, prémium termékeket kereső vásárlók teszik kosarukba – különíti el a célcsoportokat a „krémkategóriák” mindegyikében jelen lévő Sole-MiZo ZRt. marketing- és exportigazgatója.
Jelenleg a Sole-MiZo ZRt. jelentős portfóliótisztítási folyamatokon megy keresztül. A megújuló kínálaton belül az alapélelmiszerek a MiZo márka alatt folytatják termékpályájukat. A felfrissülő és kibővülő márkacsalád vidám, „foltos” megjelenésén keresztül a választás könnyedségét is magában hordozza.
– Célunk, hogy minden magyar egészségre vágyó család számára a MiZo családi áron kínált széles termékpalettája jelentse a mindennap megvásárolandó egészséges alaptejtermékeket, amelyek megbízható minőségét a legnagyobb magyar élelmiszer-ipari csoport garantálja – mondja Major Varga Éva.
A MiZo Boci márkája az ömlesztett sajtok között nagy múltra tekint vissza, elérhető körcikkelyes, tömlős, valamint tubusos változatban is. Közülük a körcikkelyes variánsok augusztus végén újultak meg, egy időben a Sole Oázis körcikkelyes füstölt ömlesztett sajtok piaci bevezetésével. Mindkét termékcsalád a tejszínes natúr mellett egyéb ízváltozatokat is tartalmaz.
A vaj, szendvicskrém és vajkrém piacának tendenciái közül első helyre kívánkozik a kereskedelmi márkák eladásának több mint 35 százalékos növekedése értékében, ismertet meg bennünket egy piackutatási adattal Major Varga Éva. A vaj és a vajkrém szegmensek jelentősége pedig éves szinten megnőtt a szendvicskrémek rovására.
Ennek hátterében is, mint oly sok minden más piacon, az egészségesebb táplálkozásra törekvés igénye húzódik meg. Erősödnek ugyanis a transzzsírsavak fogyasztása elleni felhangok. Ez a hírek szerint növeli a vérben a káros LDL-koleszterin szintjét, ezáltal jelentősen hozzájárul a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatának megnövekedéséhez.
Előtérben az egészség
Nagy átalakuláson megy át a margarin kategória is, a gyártók igyekeznek egyre egészségesebb összetevőkkel gazdagítani termékeiket.
– A kategória megújulása folyamatos – mondja Rátz Kinga junior brand manager a Royal Brinkers Hungary Kft. részéről. – Növekszik az alacsonyabb zsírszázalékú termékek eladása, ugyanakkor nagy igény és kereslet mutatkozik a jelentős pluszértéket képviselő margarinok iránt is.
A cég új terméke is ez utóbbi csoportba tartozik: a Holland Prémium omega 6 és omega 3 zsírsavat tartalmaz. Ezzel immár minden árfekvésben kínál a cég terméket, hiszen a Linco Light Summer az alacsonyabb árkategóriában, a Linco Light pedig a közép-árkategóriában van jelen.
Szintén a fogyasztói igények minél szélesebb körű lefedésére törekszik a margarinpiac vezető szereplője, az Unilever Rama, Delma és Flora márkáival. A szendvicskrém/sajtkrém/vajkrém szegmensben pedig a Rama Creme Bonjour termékcsaláddal képviselteti magát.
A fogyasztók értékelik azokat a márkákat, amelyeket minőséginek ítélnek, és az árprémiumot is hajlandók megfizetni egy hiteles márkáért – szögezi le Bardi Éva. – Példa erre a Flora negyedik éve tartó két számjegyű növekedése, amelynek köszönhetően a tavalyi évtől a márka a csészés margarinok piacának legnagyobb szereplőjévé vált értékben.
Nem véletlenül koncentrál az Unilever innovációk tekintetében is a Florára. A csészés margarin kategóriában a nemrégiben bevezetett szívbarát Flora Light margarinnal a fiatalabb fogyasztókat célozza meg, alternatívát kínálva egy csökkentett zsírtartalmú termékkel.
Nagy kérdés a margarinpiac alakulásával kapcsolatban, hogy a növényi olajok jelenleg zajló drágulása mikor és milyen mértékben jelentkezik a margarinok fogyasztói áraiban, és ez hogyan hat a piac szerkezetére. Mindenesetre a Nielsen adatai szerint a kereskedelmi márkák aránya az eladott volumenből nem nőtt, sőt az előző 12 hónap 26-28 százalékához képest 25 százalék körül stagnált. Márpedig egy áremelkedéssel a kereskedelmi márka épp legfőbb (ha nem egyetlen) vonzerejéből veszít. Tehát egyfelől a margarineladások némi visszaesése, másfelől a gyártói márkák erősödése a legvalószínűbb forgatókönyv.
Csíkok, zászlók, matricák
A kenhető áruk esetében viszonylag sok BTL-eszközzel (és persze árakcióval) találkozunk. Ennek részben magyarázata, hogy a kategóriák mérete egyelőre nem teszi feltétlenül kifizetődővé a nagyszabású médiakampányokat. Sokszínűségük miatt azonban talán a szokottnál is nagyobb csábításnak van kitéve a vásárló a pult előtt. Így könnyebb befolyásolni egy-egy ötletes eladáshelyi aktivitással vagy kedvező árajánlattal.
– Ma már a hűtött pultokat hasonlóképpen lehet dekorálni, mint a nem hűtötteket, így ez nem jelent hátrányt számunkra – mondja Rátz Kinga. – Bevált eszköz többek között a terméken sleeve elhelyezése, valamint wobblerek, polccsíkok, padlómatricák kihelyezése. Új ötleteink pedig mindig vannak.
Mindezeken túl a nagyobb áruházakban, hipermarketekben a különböző polcra szerelhető kategóriazászlók a leghatékonyabb eszközök. A diszkontcsatornában egy speciális eszköz kedvelt, az úgynevezett vegyes tálca – egészíti ki a képet Major Varga Éva.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >