Komoly változások a cégautópiacon – így készülhetnek fel a vállalkozások
A 2024. október 29-én benyújtott, és a kormány által november 25-én már el is fogadott törvényjavaslat értelmében a következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. Magyarország vezető mobilitási szolgáltatója, az Ayvens pénzügyi igazgatója, Jakus László 3 pontban foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat.

Jakus László
1. A cégautóadó mértéke már 2025. januárjától, a gépjárművek teljesítményétől függő mértékben, de átlagosan 20%-kal nő, a regisztrációs- és gépjárműadó összegén pedig inflációhoz kötött kiigazításokat hajtanak végre, melynek mértékét 2024. december 15-ig teszik közzé és szintén 2025. január 1-jével lép életbe a változás.
„Az adóemelések nyomán felmerülő többletköltségekkel való tervezés elengedhetetlen, és a vállalkozásoknak érdemes fontolóra venni flottájuk diverzifikálását, hogy költséghatékonyabb vagy fenntarthatóbb, kisebb kibocsátású modellek bevonásával optimalizálják a kiadásokat”
– javasolja az Ayvens pénzügyi igazgatója.
2. A zöld rendszám megvonását követően további előnyöket vonnak meg a plug-in hibridektől.
„A céges flottákkal rendelkező vállalatok még kihasználhatják a plug-in hibrid járművek jelenlegi adómentességét – de ehhez időben kell lépni, mert 2026-tól ezek is elveszítik cégautóadó mentességüket”
– mutat rá Jakus László.
3. Az emelések és megvonások mellett pozitív hír, hogy további 3 évre meghosszabbították azt a lehetőséget, hogy a vállalkozások részletes útnyilvántartás vezetése nélkül visszaigényelhetik a cégautók után fizetendő operatív lízing havidíjak ÁFÁ-jának 50%-át.
„Az ÁFA visszaigénylésére vonatkozó lehetőség az operatív lízing egyik legjelentősebb pénzügyi előnye, így a vállalkozások a jövőben továbbra is építhetnek erre a költségcsökkentő és adminisztrációt megkönnyítő kedvezményre”
– emeli ki a pénzügyi igazgató.
Részletek az adóemelésekről és kiigazításokról
Cégautóadó: A céges használatra beszerzett gépjárművek után havonta fizetendő cégautóadó mértékét az új törvény jelentős, teljesítménytől és környezetvédelmi besorolástól függő mértékben növeli a kormány 2025. január 1-jétől. A közzétett információk szerint átlagosan 20%-kal emelkedik majd ez az adótétel, amely így legkevesebb 3.000 Ft, de nagyobb teljesítményű gépjárművek esetében akár havi 8.000 Ft-os többletköltséget jelent majd a vállalkozásoknak.
Gépjármű- és regisztrációsadó: A minden autóst érintő jogszabálymódosítás értelmében a gépjárművek beszerzésekor fizetendő regisztrációs adót, illetve az évente fizetendő gépjárműadót az infláció mértékével növelik a jövőben. A 2025-ös évre vonatkozóan 2024. december 15-ig teszik közzé az emelés mértékét.
Ezt követően a NAV minden évben október 31-ig fogja közzétenni a következő évre érvényes adómértékeket a regisztrációs adó, a gépjárműadó és a cégautóadó tekintetében, amit a július hónapra vonatkozó KSH inflációs adat alapján fog kiszámolni. Erre korábban egyik adónem kapcsán sem volt példa, de várhatóan több adótípusban is megjelenik majd ez a fajta éves díjkorrekció.
A plug-in hibridre vonatkozó kedvezmények fokozatosan megszűnnek
A 2024. december 31. után forgalomba helyezett plug-in hibrid autók 2025-től elveszítik cégautóadó-mentességüket. A 2024 vége előtt forgalomba helyezett járművek azonban 2026 végéig még élvezhetik a mentességet, így tehát a vállalkozások időt nyernek flottájuk optimalizálására. A plug-in hibridekre vonatkozó kedvezmények és előnyök idén ősszel már korlátozásra kerültek, hiszen a 2024. szeptember 1. után forgalomba helyezett autókra már nem zöld rendszámok kerülnek, ezzel elveszítve az ingyenes parkolási lehetőséget. A zöld rendszámmal rendelkező plug-in hibrideken pedig legkésőbb 2026. november 30-ig kell cserélni hagyományos rendszámra a korábbi zöldet.
Öröm az ürömben: továbbra is visszaigényelhető az ÁFA minimum 50%-a a céges autók után
Pozitív hír, hogy meghosszabbították azt a 2019. január 1-től érvényben lévő lehetőséget, mely szerint a cégesautók havi bérleti díja után fizetendő ÁFA 50%-át visszaigényelhető azon vállalkozások számára is, akik nem kívántak részletes útnyilvántartást vezetni a céges- és magánhasználat arányáról. Az Európai Bizottság 2024. október 24-én közzétett javaslata értelmében 2027 végéig hatályban maradhat Magyarországon az Áfa törvény azon előírása, mely lehetővé teszi ezt az adminisztrációs- és pénzügyi kedvezményt a céges autókkal rendelkező vállalkozások. Azok a vállalatok, amelyek az ÁFÁ-t a tényleges üzleti használat alapján kívánják visszaigényelni, ezt továbbra is megtehetik, azonban részletes dokumentációt kell vezetniük az üzleti felhasználás arányáról.
Kapcsolódó cikkeink
Új igazgatói kinevezések hazánk legnagyobb flottakezelőjénél, az Ayvensnél
Az eddigi szerepkörök átalakításával új igazgatókat neveztek ki a piacvezető…
Tovább olvasom >Ezekre a szakmákra figyel majd a NAV
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2025. évi ellenőrzési stratégiája…
Tovább olvasom >Olcsó, de jó is? Sokan esnek ebbe a hibába használtautó-vásárláskor
Az újautó árak folyamatos növekedése miatt ma egy vadonatúj gépkocsi…
Tovább olvasom >További cikkeink
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Megnövelt kapacitással segíti a húsvéti visszaváltást a MOHU
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így…
Tovább olvasom >