Komoly kihívóra akadt az orosz piacvezető X5-nek és Magnitnak a Vkusvill személyében
Az orosz egészséges élelmiszereket forgalmazó kiskereskedő, a Vkusvill jó úton halad afelé, hogy az orosz élelmiszer-kiskereskedelem komoly erőt demonstráló szereplőjévé váljon. Bár a bolti kiskereskedelemben a korábbi niche-szereplő eltörpül a piacvezető X5 és Magnit mellett, omnichannel ökoszisztémájának köszönhetően a Vkusvill az online szektorban mindkét kereskedelmi óriást megelőzte.
Az egykori moszkvai niche-kiskereskedő, a Vkusvill amely a világjárvány előtt csak néhány száz tejboltot üzemeltetett az orosz fővárosban, immár országos szereplővé lépett elő. A friss árukra, valamint az offline üzleteket, az online élelmiszer-kereskedelmet és a készétel-házhozszállítást összekapcsoló omnichannel ökoszisztémára koncentráló vállalat az ország egyik leggyorsabban növekvő online élelmiszer-kiskereskedőjévé lett.
Online megelőzte az X5-öt és a Magnitot
A szentpétervári Infoline piackutató adatai szerint a Vkusvill 2023 végén 14,6%-os piaci részesedéssel a második helyen állt az online élelmiszerkereskedelmi csatornában, megelőzve a 13,2%-os piacrésszel bíró piacvezető X5 Groupot. Őt a negyedik legnagyobb offline kereskedő, a Lenta követte 5,7%-kal, míg Oroszország második legnagyobb, az online kereskedelembe csak 2020-ban bekapcsolódó kiskereskedője, a Magnit a maga 4,2%-os részesedésével lemaradt. Az összes többi vezető online szereplő – a Samokat, a Wildberries, az Ozon, a Yandex Lavka – tisztán online szereplő (lásd a táblázatot). Az online élelmiszerpiac 2023-as méretét az Infoline több mint 900 milliárd rubelre (azaz több mint 9 milliárd euróra) teszi.
A Vkusvill 2023-as online és offline forgalma 27%-kal, összesen 258 milliárd rubelre (2,7 milliárd euróra) nőtt, és bár ez a szám csak töredéke a piacvezetők 2023-as összforgalmának (X5: 3,1 billió rubel, azaz 32 milliárd euró, Magnit: 2,5 billió rubel, azaz 26 milliárd euró), a növekedés dinamikája öt év alatt ötszörösére nőtt.
A vezető orosz online élelmiszer-kiskereskedők piaci részesedés alapján, 2023 vs 2019
*a 2019-es érték az Ozon.ru és az Ozon szupermarketeket is magába foglalja **A Severgroup (Lente) 2022-ben akvirálta az Utkonos tisztán online szereplőt
Forrás: Infoline
Az élelmiszer e-kereskedelem gyorsabban nő, mint a stacionárius ágazat
Az orosz kiskereskedők számára az élelmiszer e-kereskedelem a legígéretesebb növekedési szegmens. Az Infoline várakozásai szerint az élelmiszer e-kereskedelem Oroszországban 2024 végére 57%-kal, 1,45 billió rubelre (15 milliárd euróra) bővül. Az orosz élelmiszer-kiskereskedelmi piac egésze az előrejelzések szerint 21,0 billió rubelről 22,8 billió rubelre (228 milliárd euró) – mindössze 8,1%-kal – nő idén.
A Vkusvill nyomást gyakorol online versenytársaira. Az omnichannel vásárlói szegmens nagy részének meghódítása érdekében a kiskereskedő nem számít fel díjat a vásárlóknak a házhozszállításért – szállítási szolgáltatása ingyenes, a rendelés nagyságától függetlenül. Ráadásul a kiskereskedő Moszkvában nemrégiben két óráról egy órára csökkentette a házhozszállítási időt.
Készételt is kínál
Mivel a vásárlók az étterembe járás helyett immár az otthoni étkezést részesítik előnyben, a Vkusvill elkezdte az ételrendelést és házhozszállítást e-kereskedelmi üzletágába integrálni. A kiskereskedő omnichannel ökoszisztémájának harmadik pilléreként – fizikális üzletei és az élelmiszer-házhozszállítás mellett – a dark store-okhoz kapcsolódó szellemkonyhákat is bővíti. A több mint 100 ilyen konyha több mint 160 különböző fogást kínál, amelyeket a vállalat étel-házhozszállítási szolgáltatása, a Sgoryacha kézbesíti. A Sgoryacha a tavalyi év második felétől része a fizikai kereskedelmi üzletágnak és azonos márkanév alatt ételsarkokat tesztel. A Vkusvill tervezi kávézó üzletágának bővítését is: 2023-ban megvásárolta az Anderson kávézóláncot, idén tavasszal pedig a Do.bro Coffee márkanév alatt többségi részesedést szerzett egy 120 egységgel rendelkező láncban. Emellett a vállalat saját pizzériákkal kapcsolatos kísérleti projekteket is folytat.
Kapcsolódó cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >Regionális beszerzéssel különbözteti meg magát versenytársaitól a német Netto Marken-Discount
Anyavállalata és egyben a német piacvezető Edeka Group beszerzési szakértelmére…
Tovább olvasom >A Biedronka szlovákiai piacra lépésére készül a Lidl
Továbbra is igényt tart a Lidl az árvezető szerepre Szlovákiában.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Jézus volt az első kommunikátor
Kőszegi András márkatanácsadó volt a Futuretalks Krozsó Szilviával podcastsorozatunk legutóbbi…
Tovább olvasom >