Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot – derül ki Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketingigazgatója által megosztott iparági tapasztalatokból az Agrárszektor cikke alapján.
Madárinfluenza – hosszú távú hatás a tojásárakra
A madárinfluenza által sújtott állományok kivágása nem csupán azonnali termeléskiesést okoz, hanem tartós kiesést jelent a tojástermelésben is. Bokros szerint ez olyan veszteség, amit nem lehet egy alkatrész cseréjével megoldani, mint egy géphiba esetén.
A termelési költségek, mint a takarmány, energia és munkaerő ára, mind felfelé húzzák a tojás árát, amit tovább növel az alternatív tartási rendszerekre való áttérés költsége. A tojás ára 2021 és 2025 között több mint duplájára nőtt, 442 forintról 930 forintra.
Drágul a tojásos tészta, átalakul a piac
A tojásos tészták gyártása is drágult, ami a fogyasztói árakban is érezhető. Bár továbbra is ezek uralják a polcokat – különösen a spagetti és a cérnácska –, megfigyelhető a durumtészták és teljes kiőrlésű termékek iránti kereslet növekedése.
-
A durumtermékek térnyerését részben az egészségtudatos fogyasztás, részben az olaszos ételek népszerűsége magyarázza.
-
A teljes kiőrlésű tészták iránt is nő az érdeklődés, különösen a közétkeztetésben, de a piacnak még csak kis szeletét képviselik.
A tudatos vásárlók keresik az alacsonyabb glikémiás indexű, jobban emészthető alternatívákat, de ezeknél az íz, a textúra és a mikotoxin-szennyezés veszélye is komolyabb figyelmet igényel.
A Gyermelyi saját durummalmában fejleszti a teljes kiőrlésű darát, hogy kiváló minőségű, élelmiszerbiztonságilag is megbízható termékeket kínálhasson.
Energiaigényes gyártás, munkaerőhiány és automatizáció
A száraztészta-gyártás rendkívül energiaigényes, a szárítás komoly hőenergiát igényel. Az energiaárak ingadozása, alapanyagok drágulása és munkaerőhiány együttesen nehezítik az iparág működését.
A Gyermelyi Zrt. válasza erre az automatizáció:
„Ez nem a munkaerő kiváltásáról, hanem a hatékonyság növeléséről szól. A tapasztalt dolgozók tudása kulcsfontosságú az új technológiák bevezetéséhez.” – emelte ki Bokros Gábor.
A magyar tésztapiac számai és kedvencei
A hazai száraztészta fogyasztás évi 55 ezer tonna körül alakul, ami nagyjából 6 kg-ot jelent fejenként – ezzel Európa középmezőnyébe tartozunk. A legnépszerűbb termékek továbbra is a klasszikus tojásos tészták:
-
4 tojásos spagetti – abszolút piacvezető
-
8 tojásos cérnácska – a darabszámot tekintve második
-
Fodros kocka, szarvacska – örök kedvencek
-
A durum termékcsalád egyre nagyobb teret nyer
🔍 Jövőkép: stabilizáció és tudatos vásárlás
A szektort a vásárlók árérzékenysége, az energiafüggőség, a technológiai fejlesztés kényszere és a fogyasztói szokások változása formálja. A stabil növekedés kulcsa a minőség, az innováció és a rugalmasság, amit a Gyermelyi példája jól szemléltet.
Kapcsolódó cikkeink
Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >Ismét csökken a tojás ára a Lidl-ben
Idén másodszor csökkenti az egyik legfontosabb alapélelmiszer árát a Lidl,…
Tovább olvasom >Törökországban némileg lassult az élelmiszerinfláció áprilisban
Törökországban 2021 decembere óta legalacsonyabbra, 37,86 százalékra lassult az éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Történelmi csúcson a vállalati fúziók – gyorsabb eljárásokkal, mesterséges intelligenciával dolgozik a GVH
2024-ben rekordszámú vállalati összefonódás történt Magyarországon, az érintett cégek összesített…
Tovább olvasom >Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >