Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 04. 14. 12:43

A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot – derül ki Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketingigazgatója által megosztott iparági tapasztalatokból az Agrárszektor cikke alapján.

Madárinfluenza – hosszú távú hatás a tojásárakra

A madárinfluenza által sújtott állományok kivágása nem csupán azonnali termeléskiesést okoz, hanem tartós kiesést jelent a tojástermelésben is. Bokros szerint ez olyan veszteség, amit nem lehet egy alkatrész cseréjével megoldani, mint egy géphiba esetén.

A termelési költségek, mint a takarmány, energia és munkaerő ára, mind felfelé húzzák a tojás árát, amit tovább növel az alternatív tartási rendszerekre való áttérés költsége. A tojás ára 2021 és 2025 között több mint duplájára nőtt, 442 forintról 930 forintra.

Drágul a tojásos tészta, átalakul a piac

A tojásos tészták gyártása is drágult, ami a fogyasztói árakban is érezhető. Bár továbbra is ezek uralják a polcokat – különösen a spagetti és a cérnácska –, megfigyelhető a durumtészták és teljes kiőrlésű termékek iránti kereslet növekedése.

  • A durumtermékek térnyerését részben az egészségtudatos fogyasztás, részben az olaszos ételek népszerűsége magyarázza.

  • A teljes kiőrlésű tészták iránt is nő az érdeklődés, különösen a közétkeztetésben, de a piacnak még csak kis szeletét képviselik.

A tudatos vásárlók keresik az alacsonyabb glikémiás indexű, jobban emészthető alternatívákat, de ezeknél az íz, a textúra és a mikotoxin-szennyezés veszélye is komolyabb figyelmet igényel.

A Gyermelyi saját durummalmában fejleszti a teljes kiőrlésű darát, hogy kiváló minőségű, élelmiszerbiztonságilag is megbízható termékeket kínálhasson.

Energiaigényes gyártás, munkaerőhiány és automatizáció

A száraztészta-gyártás rendkívül energiaigényes, a szárítás komoly hőenergiát igényel. Az energiaárak ingadozása, alapanyagok drágulása és munkaerőhiány együttesen nehezítik az iparág működését.

A Gyermelyi Zrt. válasza erre az automatizáció:

„Ez nem a munkaerő kiváltásáról, hanem a hatékonyság növeléséről szól. A tapasztalt dolgozók tudása kulcsfontosságú az új technológiák bevezetéséhez.” – emelte ki Bokros Gábor.

A magyar tésztapiac számai és kedvencei

A hazai száraztészta fogyasztás évi 55 ezer tonna körül alakul, ami nagyjából 6 kg-ot jelent fejenként – ezzel Európa középmezőnyébe tartozunk. A legnépszerűbb termékek továbbra is a klasszikus tojásos tészták:

  • 4 tojásos spagetti – abszolút piacvezető

  • 8 tojásos cérnácska – a darabszámot tekintve második

  • Fodros kocka, szarvacska – örök kedvencek

  • A durum termékcsalád egyre nagyobb teret nyer

🔍 Jövőkép: stabilizáció és tudatos vásárlás

A szektort a vásárlók árérzékenysége, az energiafüggőség, a technológiai fejlesztés kényszere és a fogyasztói szokások változása formálja. A stabil növekedés kulcsa a minőség, az innováció és a rugalmasság, amit a Gyermelyi példája jól szemléltet.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink