Költségcsökkentés és nagyobb fogyasztói bizalom – van rá megoldás!
Kevesebb termékvisszahívás a polcokról, a lejárati dátum hatékonyabb ellenőrzése és színvonalasabb, vevőbarát szolgáltatások bevezetése – ebben nyújt segítséget az új vonalkódtípus, a GS1 DataBar.
Évente számos alkalommal találkozunk szembe azzal a problémával, hogy egy kereskedelmi lánc nem tudja minőségmegőrzési időn belül értékesíteni a beszerzett árut, ezért a polcokról vissza kell hívnia a terméket, hogy a vásárlókat ne érje kár, és eleget tegyen az élelmiszer-biztonsági előírásoknak is, hogy a lejárt határidejű termék polcon maradása által okozott imázsromboló hatást már ne is említsük.
– Az SGS Hungária immár több mint 20 éve vizsgálja a gyártási higiénia mellett a termékek állandó minőségét, a kiszerelések tömegét, a minőségmegőrzési időt, és támogatja gyártó és kereskedőpartnerei munkáját – mondja Kiss Ágota, az SGS Hungária Kft. mezőgazdasági és fogyasztási cikk divíziójának vezetője. – Amint más országokban, úgy itthon is időszerű, hogy ezekre a problémákra informatikai megoldást vegyünk igénybe, és a kereskedők számára az eladást megelőzően, legkésőbb a kasszáknál információt nyújtson a termék, ha lejárt a fogyaszthatósági ideje, az akció, esetleg a termék tömege nem felel meg az elvártnak, vagy más, ezekhez hasonló, hasznos információval segítsük az eladók munkáját, ami a vevők elégedettségére is szolgál.
Az elmúlt évek nagy visszhangot kiváltó újracímkézési és termékhamisítási esetei rávilágítottak arra, hogy a termék pontos azonosítása és nyomon követése is elengedhetetlen a biztonság érdekében. Azokban az üzletekben, ahol informatikai rendszer szolgálja ki a kereskedelmi folyamatokat, ez ma már alapvető elvárás. A hatósági előírások mellett immár egyre több a tudatos vásárló is, aki biztos akar lenni a termék minőségében, tudni akarja az áru származási helyét vagy termelőjét, mielőtt a kosarába teszi azt. Azonban sok terméktípus esetében, mint például a zöldségek-gyümölcsök vagy a húsok, a jelenleg alkalmazott rendszerek ezen információkat nem tudják automatikusan biztosítani, így ezt a feladatot csak jelentős pluszmunkával és ráfordítással lehet megoldani.
A GS1 vonalkódok új jelképcsaládja, a GS1 DataBar alkalmas arra, hogy a jelenlegi termékazonosító szám mellett kódoltan tartalmazza az áruhoz kapcsolódó további kulcsfontosságú adatokat, például annak minőségmegőrzési határidejét, súlyát stb. Ez lehetővé teszi új típusú szolgáltatások bevezetését (pl. lejárat előtti akciók, lejárt szavatosságú termékek blokkolása), a fogyasztói bizalom növelését és a vásárlók magasabb szintű kiszolgálását. Ráadásul a GS1 DataBar fontos előnye, hogy ez a jelképcsalád – szemben a GS1-128-as jelképpel vagy a QR-kóddal – leolvasható a jelenleg használt pénztári szkennerek többségével.
– A kiterjesztett termékinformációkat hordozó vonalkódok világszerte, így Európában, sőt a környező országokban is a gyakorlatban kipróbált és jól bevált megoldásoknak számítanak. Lengyelországban, Ausztriában, Belgiumban, Írországban számos példa igazolja sikerüket. Ausztriában és Belgiumban a minőségmegőrzési határidő és a lot szám kerül feltüntetésre a zöldség-gyümölcs áruk esetében a REWE és a Delhaize üzleteiben. Írország egyik vezető húskereskedője, a Gilligan Meats ugyanezeket tünteti fel termékein, így biztosítva a nyomon követést egészen a fogyasztóig – mondja Krázli Zoltán, a GS1 Magyarország vezető szakértője. – Belgiumban a pénztáraknál beváltható kuponoknál is előszeretettel alkalmazzák a bővebb adatokat hordozó vonalkódokat, amelyek tartalmazzák a kuponok egyedi azonosító számát, a beváltható értéket és a kupon érvényességi idejét.
Komplex és tanulságos a koreai LOTTE Mart kereskedőláncnál bevezetett megoldás is. A GS1 DataBar jelképbe kódolt fogyaszthatósági határidőhöz több, újszerű szolgáltatást is hozzákapcsoltak. Egyrészről automatikusan blokkolják a lejárt szavatosságú termékek értékesítését, ami már önmagában nagyban növeli a fogyasztói bizalmat. E mellett – két kiválasztott teszttermékre – automatikus leárazási akciókat is bevezettek. Így a 4 nap múlva lejáró termékeket 20 százalékkal, míg a 2 nap múlva lejárókat 40 százalékkal adják olcsóbban.
Az eredmények lenyűgözőek! Az akciót bevezető áruházakban, e két termék vonatkozásában, az eladások 60 és 32 százalékkal nőttek, míg a profit 22 és 48 százalékkal lett magasabb. További fontos előny, hogy a lejárt szavatosságú termékek visszagyűjtésére fordítandó erőforrás nagyságrendekkel lecsökkent.
A GS1 DataBar bevezetése minden piaci szereplő számára előnyös. Segítségével a gyártók és a kereskedők könnyebben tudják betartani a hatósági előírásokat, emellett növelhetik vásárlóik és viszonteladóik bizalmát, és nem utolsósorban forgalmukat. A pontosan tervezhető akciók, mint például az automatikus leárazások, nagyban növelik a belső folyamatok hatékonyságát is. Napjaink tudatos fogyasztói számára a kibővített termékinformációk egyértelműen magasabb színvonalú kiszolgálást jelentenek, amelynek nyomán növelhető a vevői lojalitás.
– A GS1 DataBar a „hagyományos”, vagyis a lineáris vonalkódok családjába tartozik, ezért bevezetése technológiai váltást nem igényel. A vezető vonalkód-technikai eszközgyártók termékeinek jó része (kézi scannerek, pultscannerek, árellenőrzők stb.) felismeri és kezeli a GS1 DataBart, ezért eszközberuházásra az esetek zömében nincs szükség – mondja Járai Richárd, a Szintézis Informatikai Zrt. kereskedelmi igazgatóhelyettese, aki hangsúlyozza, hogy elkezdték a GS1 Databar magyarországi bevezetésének előkészületeit a Szintézis Informatikai Zrt.-nél. Az előzetes felmérések keretében pontos képet fognak kapni a partnereik által alkalmazott eszközök olvasási tulajdonságairól, és az esetlegesen szükséges intézkedésekről.
– A Szintézis Informatikai Zrt. által gyártott kereskedelmi rendszerek (nagykereskedelmi, kiskereskedelmi, C+C és kasszarendszerek) kibővítése a GS1 DataBar jelképben feltüntetett adatok kezelésével egy olyan fejlesztési feladat, amelyet a szoftver technológiai alapjai könnyedén lehetővé tesznek. Éppen ezért nem kell új rendszerre átállni, a bevezetés egy szoftververzió-frissítéssel megoldható. Fontos, hogy a bővített rendszer telepítése után nem szükséges felhasználói oktatás, hiszen a pénztári folyamat az üzletekben nem fog megváltozni – mondja Járai Richárd
A GS1 DataBar bevezetése a termék biztonságos nyomon követését, nagyobb hatékonyságot, magasabb színvonalú szolgáltatások lehetőségét nyújtja, növekvő vevői bizalmat és lojalitást eredményezve. Ezzel együtt nem igényel új rendszerbevezetést, eszközbeszerzést és a munkatársak hosszadalmas betanítását.
Szeretne többet megtudni a megoldásról? Keresse szakértőnket: krazli@gs1hu.org
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >