Kölni ISM: újdonságok özöne bővíti a piacot
Ahogyan Magyarországon tovább növekszik az édességek kiskereskedelmi forgalma, úgy sok más piacon is hasonló a helyzet. A piac bővülésének fő oka – bármily meglepő – az árak emelkedése. A közeljövő kérdőjelei ellenére 65 ország 1593 vállalata használta ki a Nemzetközi Édesség Vásárt (ISM) arra, hogy kiállítóként bővítse eladásait Kölnben, február elején. Munkatársunk jelenti a helyszínről. Amíg a válság ellenére a kereslet sokhelyütt kedvezően alakult, addig az alapanyagok ára, az energia és a csomagolóanyagok várható költségei körüli bizonytalanság miatt nehezen lehet tervezni 2009-re – foglalja össze a nemzetközi édességpiac fő trendjeit Kakuk Márta, a Köln Messe magyarországi képviselője. – Újdonságokkal, a több érzékszervre is ható csomagolással növelhető a végfogyasztók vásárlási hajlandósága. Habár az édesség általában is az emberek örömének forrása, ez a szerep válságos időben megnövekszik. A fogyasztók nagy része számára a csokoládé, az édes keksz vagy a cukorka jelenti a megfizethető élvezetet.
Bővül a piac, hála a fogyasztók bizalmának
Amíg a legtöbb, 319 kiállító a házigazda Németországból jött a Rajna-parti vásárközpontba, addig száznál több céggel szerepelt az olasz, a belga és a holland édesipar, majd következett közel 100 vállalattal Franciaország és Spanyolország.
A piac bővüléséről az ISM sajtóközpontjában a Nielsen grafikonjait bocsátották az újságírók rendelkezésére. A hét nagy nyugat-európai piacon az édesség kiskereskedelmi eladása csokoládéból átlagosan 4, cukorkából 3, édes kekszből 7 százalékkal emelkedett 2007 augusztusa és 2008 júliusa között, az ezt megelőző hasonló időszakhoz képest. A hét ország (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország, Hollandia, Belgium) édességpiacának mérete megközelíti az évi összesen 40 milliárd eurót, a Nielsen adatai szerint.
A szóban forgó országok értékesítési csatornái közül kiemelkedik az élelmiszer-kiskereskedelem, 82 százalékos részesedéssel. A tendencia növekvő. A többin az impulzusértékesítés és a drogéria osztozik.
A nagy német piac alakulásával kapcsolatban a Nemzetközi Édességkereskedelmi Szövetség (Sweets Global Network) német elnökhelyettese, dr. Uwe Lebens az ISM megnyitóján rámutatott:
– Németországban az édességek importja most már három egymást követő évben emelkedett. Tavaly a plusz 4 százalék összesen 1,05 millió tonna árut jelentett; értékben pedig a 13,2 százalék növekedés összesen 3,14 milliárd eurót. A növekedés jelentős aránya azt jelzi, hogy a gyártási költségek emelkedését át lehetett hárítani a fogyasztókra.
Hozzátette, hogy a fogyasztók a jelek szerint egyelőre szívesen kényeztetik önmagukat édességekkel, és nem hagyják, hogy ezt az örömüket elvegye tőlük a pénzügyi válság.
– Németországban a fogyasztók inkább bíznak egy nyalóka, egy csokoládészelet vagy egy praliné édes ízében, mint a kétséges konjunktúraprogramok valamelyikében – osztotta meg velünk tapasztalatait az elnökhelyettes.
Bonbonetti: cool brand lett a tibi
Hogy miképpen szerepelnek a magyarországi kiállítók ebben az erős mezőnyben? Jóleső érzéssel írja le a tudósító, ha a néhány magyar cég jó helyen, forgalmas sarkon, nagy és elegáns standon várja a vevőket. A Bonbonetti kiállítása iránt akkora az érdeklődés, olyan sok a tárgyalópartner, hogy csak negyedik próbálkozásra sikerül rövid tájékoztatást kérni dr. Zombory Viktória export- és üzletfejlesztési igazgatótól. Kiállítási koncepciójukat így foglalja össze:
– Értékesítésünkön belül az export egyharmadnyi részarányát szeretnénk növelni. Ennek érdekében most már hetedik alkalommal veszünk részt az ISM-en. A vásár egyrészt az éves vevőtalálkozók előnyös színhelye, másrészt új érdeklődőkkel találkozhatunk, akiknek bemutathatjuk kínálatunkat. Jók a tapasztalataink, mivel üzleti partnereink egy részével valamelyik korábbi ISM-en már találkoztunk.
A Bonbonetti, a legnagyobb magyarországi csokoládégyártó cég export kulcspiacai a környező országok: Csehország, Szlovákia, Románia és Lengyelország mellett Ausztria és Szerbia nevét sorolja dr. Zombory Viktória.
Márkáik közül elsőként fő exportterméküket, a Cherry Queen konyakos meggy családot említi. A portfólió bővült rumos, diókrémes és étcsokoládés, valamint marcipánkrémmel töltött meggydesszerttel.
A csomagolás mindegyik szegmensben szépül: a vonzó színek, a díszes feliratok vizuális összhangja koncepciózus, határozott márkavezetésről tanúskodik.
Vonatkozik ez a tibi csokoládéra is: a hagyományos régi márka portfóliója kiszélesedett. A mai fogyasztók igényének megfelelő, rumízű, diókrémmel töltött étcsokoládé, egészmogyorós étcsokoládé tábla mellett a tibi prémium sorozatban többek között málnadarabos ét-, 70 százalék kakaótartalmú ét- és mézes-mandulás tejcsokoládé táblát kínálnak.
Gyermekédességekre fokuszálnak
Három magyar vállalkozás a kimondottan gyerekeknek szánt édességekre fókuszál. Az 1994-ben alapított Felföldi Édesipari Kft. standja messziről felismerhető a legfelül körben futó széles, feltűnő piros-fehér-zöld szegélyről.
Mike Sándor igazgató elmondja, hogy kilencedik éve járnak kiállítani az ISM-re. Játékkal, ötletes formákkal kombinálják az édességeket. Az újdonságokat Felföldi József tulajdonos maga fejleszti ki, hogy folyamatosan bővíthessék, változtathassák kínálatukat. Debreceni üzemükben saját maguk gyártják termékeiket.
Indító termékük a szájban édes, kellemes ízt keltő Candy spray ma is a 30–35 termékből álló kínálatuk része. Legújabb fejlesztéseik közé tartozik a Funny gum, azaz a tubusból krémszerűen kinyomható rágógumi, valamint a Stick & Dip, amely egy dobozban tartalmazza a folyékony csokoládét és a belemártható pehelycukorkát.
Rendszeresen járják a külföldi vásárokat. Legközelebb a nürnbergi játékkiállításon lesz standjuk. Főleg brit, francia, német és amerikai nagykereskedőknek értékesítenek.
– Forgalmunk 95 százalékát adja az export, de a belföldi értékesítést is szeretnénk növelni – hangsúlyozza Mike Sándor. – Egy budapesti disztribútor mellett a közeljövőben lesz olyan partnerünk is, aki a láncok felé teríti az árut.
„Itt nincsenek régi, értékes márkák”
Vida Csongor, a budapesti Vida’s Kft. igazgatója standjával szintén megállná a helyét egy játékvásáron is. Egyebek mellett korcsolyázó pingvinek drazséval, zenélő mobiltelefon cukorkával, gumicukrot szállító kis dzsip mutatják a profilt. Játékokkal kombinált édességeket gyártó cégét 1993-ban alapította. Rá három évre kezdett el importálni: Spanyolországból és Hollandiából főleg nyalókát, rágógumit és gumicukrot, Kínából pedig játékot. Eladásaiban szintén a külföld dominál, 90 százalék részesedéssel. Saját márkanévvel és logóval szinte az egész világra szállít.
– A mostani ISM azért sikerült számunkra különösen jól, mert összejöttünk dél-amerikai partnerekkel is – mondja Vida Csongor. – A mi piacunk állandóan mozgásban van. Itt nincsenek régi, értékes márkák. Havonta négy-öt érdekes újdonsággal kell megjelennünk, és ugyanannyi cikkünk el is tűnik a polcokról. Ezen a piacon mindig történik valami, amire odafigyelnek a vevők.
Ceglédről a McScotland Kft. tejízesítő szívószálat kínál. A műanyag „varázs szívószálban” alul-felül szűrő gyanánt szolgáló dugó rögzíti a különböző ízű drazsékat. Hatféle íz közül választhat a szülő, amikor gyerekét rá szeretné venni arra, hogy tejet igyon. Banán-, csokoládé-, eper-, erdei gyümölcs-, karamell- és vaníliaíztől kaphatnak kedvet a kislányok és a kisfiúk a tejiváshoz.
– Legnépszerűbb a csokoládé – mondja Dudás József igazgató. – Magyarországon a Lidl és a CBA üzleteiben kapható tejízesítő szívószálunk, és egy nagykereskedő partnertől lehet azt beszerezni.
Manner: 111 éves múlt és innovációk
A kiállítási csarnokokat járva szembetűnik a nagy, ismert márkák erőteljes nyomulása. Példa erre az osztrák Manner nápolyi, amely 111 éves múltját hangsúlyozza a vásáron. A csomagolásáról ismert rózsaszín szinte világít a Manner standján. Otto. W. Riel kommunikációs vezető aktuális márkavezetésüket így foglalja össze:
– A klasszikus Manner eredeti nápolyi szeleteket 1896-ban találta fel Josef Manner, és azóta változatlan receptúrával édesítik meg a mindennapokat. Ugyanakkor a Manner ma, 111 évvel később újfajta finomságokkal is jelentkezik a piacon.
Ilyen innováció többek között a kerek nápolyi, csokoládéval együtt narancs-vodka vagy narancs-karamell ízesítéssel.
Nagy marketinghúzásuk a Manner síugró csapat. A vállalat ott van a sportág minden nagy versenyén, decembertől március végéig, Ausztriától Kanadáig. Kóstoltatják termékeiket a nézőkkel, s természetesen transzparenseken hirdetik a márkát, és persze a tévéközvetítések is sugározzák reklámfilmjüket.
Csak a csokoládé ma már kevés
A kiállított újdonságok tükrözik korunk fogyasztójának változó igényét. Nem elég neki egy jó termék, a megszokott finom íz. Keres valami pluszt, ami elkezdődhet a csomagolásnál. Már a polcon virítania kell a terméknek, hogy a vevők meglássák és érzékeljék. A korszerű csomagolás azonban a szem mellett hat a többi érzékszervre is. A jóleső illat, a kellemes érintés, a kibontásnál keletkező vonzó, ellenállhatatlan hanghatás a márkaérték része lett. Ezáltal növelhető a fogyasztók étvágya és hajlandósága a vásárlásra.
Példa az érzékek előretörésére a francia prémiumkategóriás Lago csokoládémárka. Gyártója nem elégszik meg a kiváló alapanyaggal, a modern technológiával és a magas kakaó-tartalommal. Lago Rendez-Vous with Coffeee nevű újdonsága olyan krémes és ropogós, hogy élvezete kávéval vagy aperitiffel együtt érvényesül a legjobban. A Lago Rendez-Vous with Wine sorozat 37 százalék kakaót tartalmazó krémes tejcsokoládé tagjai desszertborokkal együtt az igaziak. A ropogós étcsokoládéhoz 62 százalék kakaóval a gyümölcsös, komplex, strukturált vörösborok illenek a leginkább. Kimondottan keserű a 78 százalék kakaóval készülő változat, és minőségi, sok tannint tartalmazó borokhoz ajánlják.
Minden tizedik euró új termékre
„A fogyasztók az édességeknél különösen szeretik a változatosságot – állapítja meg az ISM egyik kiadványában Martin Schmidt, a Nielsen német vállalatának édességpiaci szakértője. – Új termékek, új ízvariánsok, meglepő formák, vonzó és különösen kényelemorientált csomagolások ingerlik a fogyasztókat vásárlásra.”
Szerinte az újdonságok annak ellenére az édességek eladásának a motorjai, hogy jó részük a bevezetés után egy évig sem marad a polcokon. Ezt piackutatási adatok is alátámasztják.
Tavaly majdnem minden tizedik eurót új termékre adtak ki Németországban. Növeli az újdonságok fontosságát, hogy az átlagosnál magasabb áron pozicionálják őket. Tavaly Németországban az újdonságokkal elért többletforgalom több mint fele csokoládéból származott. Mindenekelőtt szeletes csokoládéból. Itt a főszerepet a gyártói márkák játszották.
A praliné bolti eladásánál minden negyedik eurót új termékekért adták ki a német boltokban 2008-ban. Különösen a pralinéhoz hasonló termékeknek köszönhető a szegmens dinamikája.
A trendeket így foglalja össze Martin Schmidt: – Az új termékek elsősorban a gyártói márkák erős pozíciójából következően tudnak jelentősen hozzájárulni a forgalom növeléséhez.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >