Kivonul a Tesco Dél-Koreából

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 09. 07. 11:19

Eladja dél-koreai üzlethálózatát a Tesco. A legnagyobb brit kiskereskedelmi vállalat hétfőn jelentette be döntését a Londoni Értéktőzsdén.

tesco2

A cég egy nemzetközi pénzügyi befektetési társasággal jutott – egyelőre feltételes, a versenyfelügyeleti hatóságok döntésétől is függő – megállapodásra a Dél-Koreában Homeplus néven bevezetett, a Samsung csoporttal vegyesvállalati formában létrehozott érdekeltség eladásáról.

A Tesco a hétfői londoni bejelentés szerint valamivel több mint 4 milliárd font készpénzért adja el a befektetési társaságnak a dél-koreai hálózatot. Előzetes becslése szerint az adózás és a tranzakciós költségek utáni nettó árbevétel 3,35 milliárd font (1440 milliárd forint) körül lesz.

A Tesco hivatalos hétfői közleménye a dél-koreai üzletág eladását a cég versenyképességének helyreállítását és adósságterheinek csökkentését célzó stratégiai programmal hozza összefüggésbe.

A Financial Times című londoni gazdasági napilap online kiadásának hétfői értékelése szerint azonban a Tesco egyébként pénzügyileg sikeres dél-koreai tevékenységének felszámolásában az egyik fő tényező a kiszámíthatatlan dél-koreai szabályozási környezet volt.

A lap szerint ennek egyik példája volt, amikor a dél-koreai parlament – a szupermarket-hálózatok terjeszkedésétől saját üzletmenetüket féltő kisbolt-tulajdonosok panaszaira reagálva – 2012-ben törvényben kötelezte a nagy szupermarketláncokat, hogy üzleteiket minden második vasárnap tartsák zárva.

Ez rendkívül érzékenyen érintette a nagy hálózatokat, amelyek vasárnaponként hagyományosan kétszer akkora forgalmat bonyolítottak le, mint hétközben – írta a Nomura pénzügyi szolgáltató csoport adatait idézve a Financial Times.

A dél-koreai érdekeltség eladási terveiről szóló hétfői londoni bejelentésben a Tesco hangsúlyozta, hogy továbbra is fenntartja azokat az erőteljes délkelet-ázsiai üzleti érdekeltségeit, amelyeknek hosszú távú növekedési kilátásai jók, és ugyanez érvényes a nagy-britanniai, az írországi és az európai érdekeltségekre.

A Tesco vezérigazgatója, Dave Lewis már tavaly teljes gazdálkodási fordulatot hirdetett meg. Ennek jegyében a cég első lépésként bezárta 43 veszteséges nagy-britanniai üzletét, és törölte további 49 új, korábban tervbe vett nagyáruház felépítését.

A Tesco nemrégiben közölte, hogy Közép-Európában jórészt befejeződött az eddig országonként fenntartott vállalatvezetési csoportok egyesítése egyetlen regionális vezetési központtá. A cég ettől jelentős megtakarítást vár, és közleménye szerint ezt fogyasztói termékkínálatának fejlesztésére fordítja. (MTI, Kertész Róbert)

Kapcsolódó cikkeink