Kiváló egészség a joghurtok között
Sikerült összekapcsolniuk a gyártóknak a joghurt és az egészségesség fogalmát a fogyasztók fejében. Erről tanúskodnak a kereskedelmi márkákkal szemben jól muzsikáló gyártói márkák az egészségre külön fokuszáló almárkákkal, valamint a hűtőpultok is, ahol a kereskedők kezdik rendező elvként alkalmazni az egészségességet. A gyümölcsjoghurtok ezen kívül még a kényeztetés ígéretét is hordozzák.A Nielsen piaci adatai elég kedvező képet rajzolnak a gyümölcsjoghurtok piacáról. Az eladások például értékben jelentősen nőttek. Ám ennek hátterében legfőképpen a tejtermékek áfájának 15-ről 20 százalékra történő emelése áll, a mennyiségi fejlődés jóval szerényebb volt. A kereskedelmi márkák 12 százalékos részaránya sem tűnik soknak a márkagyártók szemszögéből, ám a diszkontcsatorna erősödése minden bizonnyal hamarosan megmutatkozik ezen a téren is.
– Ami viszont egyértelműen kedvező az egész kategória szempontjából: egyre inkább külön szegmenst képeznek a kategórián belül az egészséges, vagyis az általános joghurtelőnyökön kívüli egyéb funkcionális előnyt nyújtó (emésztést könnyítő, a védekezőrendszert erősítő, a szójaalapú, a bio, a laktózmentes stb.) gyümölcsjoghurtok – állapítja meg Kiss Beáta, a Danone Kft. vállalat külső kapcsolatainak igazgatója. – Ezeket a kereskedők is egyre inkább külön blokkba helyezik a jobb láthatóság, megtalálhatóság érdekében.
Terjed a multipack
A joghurtfogyasztás elterjedésével párhuzamosan nő az igény a nagyobb kiszerelésekre is. A legdinamikusabban növekvő kiszerelés egyelőre a 4-es multipack, főleg a hipermarketekben. A joghurtfogyasztás szempontból érettebb piacokon azonban már a 8-as, 12-es multipackok vannak terjedőben – így várhatóan hamarosan nálunk is megjelennek a kínálatban.
Érdekes jelenség a tejtermék-kategóriák „keresztezése”: mintha elmosódnának a határok a tejdesszertek, joghurtok, túróalapú készítmények között.
A másik legfontosabb innovációs irány az egészségesség, vagyis hogy a joghurtok hozzájáruljanak a fogyasztók kiegyensúlyozott és változatos étrendjéhez.
Nyári újdonságok
A Danone portfóliójában a gyümölcsjoghurtok képviselik a legjelentősebb piaci szegmenst. A 3 legnagyobb értékbeni eladásokkal rendelkező joghurt a piacon a Danone márkák közül kerül ki.
A különböző tulajdonságokkal rendelkező gyümölcsjoghurtok márkázása elengedhetetlen, mondja Kiss Beáta. Hiszen segíti a fogyasztókat a különbségek megértésében, és a márka jellegzetességeinek kommunikálásában:
– Idei újdonságaink a speciálisan nyárra kifejlesztett Danone Frissítő és Finom, amely a Könnyű és Finom márkacsalád új tagja, valamint a Danone Activia 0% gyümölcsjoghurt, amely azoknak készült, akiknek nemcsak a belső egyensúly fontos, hanem fokozottan ügyelnek a vonalaikra is. Ezen kívül megjelentünk az Activia krémtúróval azok számára, akik az egészséges táplálkozás során sem szeretnének lemondani az igazán kényeztető desszertekről. A Danone Actimel idei újdonsága pedig az epres íz, illetve a piacon promóciós jelleggel megjelenő nyolcas családi kiszerelés.
Kell az intenzív marketing
A joghurtpiacon a Zott Hungaria Kft. a második legjelentősebb forgalmazó. Legerősebb márkája a gyümölcsjoghurtok piacán az extra nagy gyümölcsdarabokat tartalmazó Jogobella, amely széles szortimentben és többféle ízben kapható. Termékkínálatában megtalálható még a kedvező árfekvésű Primafrutta joghurt, illetve a Früchte Gut.
– Az idei év újdonságaként bevezettük a Jogobella Drink ivójoghurtot, amely 2007 márciusától kapható a kereskedelemben – jelzi Kancsár Erika, a Zott Hungaria Kft. marketingmenedzsere. – A termék eper, őszibarack, meggy-banán, illetve trópusi gyümölcs ízekben kapható. A termék bevezetését árakciókkal és kóstolóval támogatjuk.
A Danone is aktívan reklámoz. Többek között azért is nagyon fontos a fogyasztók tájékoztatása, hogy megértsék a termékek, márkacsaládok közötti különbségeket. Éppen ezért a marketingeszközök széles skáláját használja a cég márkáinak támogatására: a tévéreklámoktól kezdve a fogyasztói promóciókon keresztül egészen a vásárláshelyi ösztönző programokig.
Túró+joghurt=tejdesszert
A Nádudvari Mark-Nagisz fő profilja mai napig a túrógyártás. Ebből indult ki a cég, amikor egy nagyobb hozzáadott értékkel rendelkező termék kifejlesztését tűzte ki célul. Egy reprezentatív piackutatásra támaszkodtak, amely szerint folyamatosan nő az egészségtudatos vásárlók részaránya, ugyanakkor emelkedik a desszerttermékek kedveltsége is mind a nemzetközi, mind a hazai piacon. És nem utolsósorban a fogyasztók jól fogadják a kategóriák keresztezéseit is.
– Fogyasztói célcsoportunk elvárásainak ismeretében az idei év első felében piacra dobtuk új termékünket, a Koronás Csemegét – mondja dr. Hagymási Zoltán, a Nádudvari Mark-Nagisz Kft. kereskedelmi igazgatója. – Ez egy joghurtalapú, rögös túróval és gyümölcslekvárral készült tejdesszert.
A terméknek már a csomagolása is eltér a versenytársak termékeitől, hisz „egykamrás” kiszerelésű. A joghurtalap probiotikus és tartósítószer-mentes. Ízeiben a „piros” lekvárokra fokuszál: az erdei vegyes, a szamóca és a meggy mellett ott maradt talonban a házi zsűrizésen befutó helyen végzett áfonya.
A marketingmunka csúcspontja a kereskedelem felfutásának időpontjára időzített – szeptemberben induló – Nádudvari Koronás Csemege családi kampány lesz.
– A kampány egyedi kommunikációs elemei mind azt a célt szolgálják, hogy a vásárlók bizalmát már a pult előtt elhaladtukban megszerezzük – mondja dr. Hagymási Zoltán.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >