Kiútkeresés New Yorkban
Túltermelés, miközben naponta 50 ezer ember hal éhen? Élelmiszer-biztonság, miközben a génmanipulált (GM) termékek forgalmazása a legpraktikusabb megoldás a világ szegényeinek jóllakatására? Gazdasági nacionalizmus és protekcionizmus, miközben a globalizáció lenne az együttműködés fő útja? A világ vezető élelmiszergyártói és kereskedői ültek össze a CIES évi konferenciáján június 17. és 19. között New Yorkban, hogy – többek között – a fenti kérdésekre is életképes válaszokat találjanak.A „CIES – The Food Business Forum” az élelmiszer-ágazat egyetlen független és globálisan tevékeny hálózata a világon, összesen 400 tagja 150 országban több mint évi 2 ezer milliárd USD forgalmat ér el. A konferencián a következő vállalatok vezérigazgatói szólaltak fel: Delhaize-csoport, Kellogg, Kraft Foods, L’Oréal, Nielsen, Pepsico, Sara Lee, Sealed Air, Supervalu, Sainsbury’s és Wal-Mart.
Gazdasági nacionalizmust hozhat a válság
A konferenciát megnyitó Pierre-Olivier Beckers, a CIES és a Food Business elnöke, a Delhaize Group vezérigazgatója elmondta, hogy az élelmiszerpiac lényegesen jobb helyzetben van, mint az összes többi válság sújtotta terület, hiszen a beruházások várhatnak, enni azonban muszáj. Az energiaárak közben tovább emelkednek, a válság pedig egészen átrendezi a piaci trendeket: egyes területek tovább hanyatlanak, a munkaerő más szektorokra összpontosul. Hosszú távon ez GDP-növekedéshez vezet, rövid távon azonban rendkívül fájdalmas lehet azok számára, akik elvesztik állásukat.
– A válság egyik maradandó lenyomata minden bizonnyal a gazdasági nacionalizmus lesz – érvelt dr. Michael Mandelbaum, a Johns Hopkins School of Advanced International Studies professzora, aki a válság makrogazdasági következményeit vette górcső alá. – A protekcionizmus már a Nagy Gazdasági Világválság idején is elképesztő méreteket öltött, és ez a tendencia a közeljövőben fog csak igazán kiéleződni.
Kérdőjelek a GM körül
Robert Watson professzor, tudományos szaktanácsadó szerint az élelmiszerigény a következő 25-50 évben valóban megduplázódik, elsősorban a fejlődő országokban, ugyanakkor az igény irányultsága is megváltozik: a mezőgazdasági szektor stabil fejlődése alapkövetelménnyé válik, hogy az a világot elláthassa, és a gazdasági fejlődést stimulálja. Ugyanakkor az élelmiszer-biztonság fontosabb lesz, mint valaha, hiszen a klímaváltozással az ázsiai termőföldterület 20 százalékkal csökken 2020-ig, az állatokat is több betegség tizedeli majd a megváltozott körülmények miatt. A cél tehát az, hogy mindezek ellenére régióról régióra változatos termést produkáljunk, és elegendő állatállomány, hal, erdő, bioüzemanyag maradjon az elkövetkezendő 50 évre.
Még nem tudni, a GM-megoldások mennyiben oldják meg ezeket a kérdéseket, hiszen számos területen hasznosak, a legtöbb kormány azonban mereven elzárkózik a GM-termékektől. Robert Watson szerint komoly egészségügyi kockázattal valószínűleg nem kell számolnunk, ha GM-termékekről van szó, mindenesetre a biztonságé a főszerep. Többen aggódnak amiatt is, hogy a világ népessége a jövőben a kistermelők helyett nagy mennyiségű multinacionális élelmiszerre támaszkodik majd. Watson szerint a liberalizáció szükséges, de a régiónkénti természetes különbségek figyelembevételével. A négy legfontosabb pont tehát:
– A gazdasági és környezetvédelmi szempontoknak a mezőgazdasági szabványokban, gyakorlatban és technológiában kell érvényesülniük.
– Az éhezők problémáját megfelelő technológiai alkalmazásokkal lehet csak hatékonyan kezelni.
– A jövőbeni megnövekedett igények kielégítésére szükség lehet fejlett biotechnológiai módszerek bevetésére, de ehhez fel kell mérnünk és meg kell értenünk minden lehetséges veszélyt és előnyt.
– A gazdákat anyagi támogatásban kell részesíteni, amiért az ökoszisztéma fenntartásához hozzájárulnak.
„Piac alapú egészségügyi reform”
Steven A. Burd, a Safe-way Inc. elnök-vezérigazgatója felvetette egy „piac alapú egészségügyi reform” lehetőségét, amelyben minden állampolgár számára kötelező a biztosítás, az „egészségtelen viselkedés” ára pedig összegszerűen meghatározható. Az egészségügyi reformot szorgalmazó koalíció olyan óriásokat állított soraiba, mint a Coca-Cola Enterprises, a PepsiCo és a Hershey. Ha az egészségtelen fogyasztói magatartás és az ebből fakadó krónikus megbetegedések kiküszöbölhetők, milliókat spórol meg az egészségügy, és a fogyasztók morális felelősségvállalása is pozitív irányba mozdul.
Nincs jó vagy rossz élelmiszer
Az egyszerűség az út a vásárlóhoz – hangsúlyozta Brenda Barnes, a Sara Lee elnök-vezérigazgatója, aki szerint a termékekkel kapcsolatos egyértelmű és áttekinthető felvilágosítás a fogyasztói bizalmat erősíti. Az információ mindennek az alapja, hiszen nincs jó vagy rossz élelmiszer: a mogyorókrém ugyan sok zsírt tartalmaz, ugyanakkor első osztályú proteinforrás. A három pillér tehát:
– Címkézés: egyetemes, tény alapú megközelítés
– Élelmiszer-biztonság: közös standardok és szabályozások
– Életképesség: közösen definiált célok
Jeff Nodle, az USA legnagyobb kereskedelmi vállalatai közé tartozó Supervalu elnök-vezérigazgatója Brenda Barnes felvetéseivel kapcsolatban rámutatott, hogy jelenleg országtól országig és áruházlánctól áruházláncig eltér az élelmiszerek címkerendszere, és a gyártó könnyen elveszhet a szavak mögött – így az élelmiszer-biztonság sérülhet. Az áruházaknak ezzel szemben fel kell vállalniuk a vevővel való kommunikáció (értsd: információátadás) felelősségét, mintegy meg kell védeniük a fogyasztókat a kóklerek félrevezető kampányától.
Fókuszált pragmati-zációnak nevezte Irene Rosenfeld, a Kraft elnök-vezérigazgatója azt az egyszerűsített, átlátható struktúrát, ami cégének termékeit öt termékcsoportra, tíz márkára és tíz piacra koncentrálja.
A valamennyi FMCG-vezető által említett élelmiszer-biztonság Gregory R. Page, a Cargill Inc. elnök-vezérigazgatója szerint három alapfogalom köré épül: hasonlóság, összekapcsolhatóság és együttműködés. A globális élelmiszer-biztonsági rendszernek tudományos alapokon kell nyugodnia.
Az áremelés csak a végső megoldás legyen
Túltermelés van, soha nem volt még a Földön ennyi élelmiszer, mégis naponta 50 ezer ember hal éhen – William V. Hickey, a Sealed Air Corporation elnök-vezérigazgatója szerint a sikeres éhségellenes program lényege a következő fázisokban rejlik:
– Termelés és infrastruktúra modernizálása
– Feldolgozás és csomagolás kialakítása
– Kiskereskedelmi piac fejlesztése.
Antonio Coto, a DIA Latin America vezérigazgatója szerint a válság kezelésének egyetlen módja, hogy a cég utolsóként éljen az áremelés lehetőségével, azonkívül megoldást kínáljon – környezetvédelmi, technológiai megoldásokról van szó – , ne csupán termékeket. Ezenkívül a határozott marketingkommunikáció is elengedhetetlen. Néhány fő szabály a fentiek mentén:
– Olcsóbb csomagolás
– Olcsóbb termékek
– Visszatérés bizonyos régi B-már-kákhoz
– Kisebb kiszerelésű csomagolás.
Tévhitek a vezetők fejében
Létezik néhány rossz koncepció a tulajdonosi-vezetői fejekben, amelyeket Justin King, a Sainsbury vezérigazgatója igyekezett eloszlatni. Néhány tipikus tévhitet mutatott be:
1. A vásárló igényei csökkennek válság idején. – Óriási tévedés, a vásárlót inkább tudatosabb fogyasztóvá teszi a recesszió; 35,4 százalék vásárlási szokásai egyáltalán nem változnak, 5,7 százalék más szupermarketben néz inkább szét, és 30,4 százalék minden további nélkül olcsóbb terméket választ. Megoldás: vásárlóbarát árak és megfelelő választék.
2. Az emberek önzőbbé válnak válságkor. – Nem igaz, a fogyasztó továbbra is épp csak annyira törődik önös érdekeivel, mint az élelmiszer-etikával.
3. A középáras áruházakat felőrli a konkurencia – Angliában a Sainsburytől vannak olcsóbb és drágább üzletek is, mégis 2008 karácsonyán a Sainsbury- hez képest zárta a legsikeresebb ünnepi szezont.
Bár a fogyasztói bizalom indexe a vizsgált 49 országból 48-ban romlott, a Nielsen piackutató cég elnök-vezérigazgatója, David L. Calhoun hangsúlyozta, hogy az FMCG-piac talpon maradt, hiszen „enni muszáj”.
Calhoun többek között az élelmiszer-kiskereskedelem növekvő koncentrációjára is rámutatott, kiemelve, hogy a három-öt legnagyobb kereskedelmi vállalat együttes piaci részesedése egyes országokban 25 százalék alatt reked. 25-50 százalék közötti mutatót regisztráltak Magyarország mellett például Csehországban, Olaszországban és az Egyesült Államokban is.
B. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Több mint 110 kiállítóval és 750 látogatóval zajlott az alföldi kisléptékű termékelőállítók expója, a IV. REL EXPO
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Megnyílt a nevezés két rangos strasbourgi borversenyre
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Badacsonyi sikerek a Vince Gálán
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

