Kitörési lehetőség előtt a kiskereskedelem
Átlagosan 10 százalékot meghaladó forgalomnövekedésről számoltak be azok a üzletek, amelyek a hagyományos vásárlási és fizetési folyamatot személyes eladási rendszerekkel bővítették. A kutatás során a Motorola Solutions ún. PSS rendszerét bevezető, elsősorban élelmiszer kereskedelmi láncok a forgalom 7-14%-os növekedéséről, az átlagos bevásárlási érték akár 60 %-os növekedéséről és megugrott vevői elégedettségről számoltak be. Miközben Európában több mint 1500 üzlet telepített már ilyen rendszereket, addig itthon csak a Praktiker egyik áruházában tesztelik a rendszert.
A Motorola Solutions Personal Shopping System (személyes eladási rendszer) megoldásait eddig több mint 2200 üzletben telepítették szerte a világban. Ennek lényege, hogy az üzletbe lépő vevők a vásárlás kezdetekor saját szkennert kapnak, menet közben maguk végzik el a kiválasztott áru beolvasását, ezeket akár egyből már a szatyrukba is tehetik, a végén pedig önkiszolgáló rendszerben fizetnek. Mindezzel felgyorsítható a vásárlás folyamata és elkerülhető a fárasztó sorbanállás. Számos országban a nagy alapterületű élelmiszerláncok egyre növekvő számban telepítenek ilyen rendszereket. Egy nemrég zárult több száz boltra kiterjedt kutatás alapján egyértelműen látszik, hogy már egy év alatt 7-14%-os forgalomnövekedést lehet elérni, ezzel pedig a beruházás értéke 1 éven belül megtérül.
“A rendszer lelkének kifejlesztése már több mint 10 éve megtörtént” – mondta Bogdán Imre, a Motorola Solutions Kft. ügyvezető igazgatója. “Az igazi robbanás azonban az elmúlt két évben következett be. Az üzletláncok felismerték, hogy gyökeresen újat kell lépniük, ha recessziós környezetben akarnak forgalmat és piaci részesedési növelni. Nyugat-Európa nagy részében a nagy láncok legtöbbje alkalmazza már a Motorola Solutions PSS rendszerét, legutóbb két nagy svájci lánc döntött több száz üzletre szóló fejlesztésről. Magyarország egyelőre gyerekcipőben jár, egyedül a Praktiker vecsési áruházában működik ilyen rendszer. Pedig biztos vagyok benne, hogy minden áruházvezető örülne a forgalom megugrásának, a csökkenő költségeknek és az egyre több elégedett, visszatérő vásárlónak.”
A Motorola Solutions tapasztalatait az IDC egyik nemrég végzett kutatása1 is megerősíti. A kutatás a kiskereskedelemben zajló innovációs trendeket kutatta. “A megkérdezett vásárlók 36%-a mondta azt, hogy az üzletben történő vásárlás során használni kívánja a mobil megoldásokat” – magyarázta Leslie Hand kutatási igazgató. “Egyre többen jelezték azt is, nyitottak arra, hogy a mobiljaik alkalmazásait és az üzletek információs rendszereit összekapcsolják. Számos bolti fejlesztés már ennek figyelembevételével zajlik.”
A recessziós környezetben kitörési pontot jelenthet a PSS, mivel a tapasztalatok szerint visszatérő vásárlásra ösztönöz, növeli a kosarak értékét és töredékére szorítja a sorbanállásra elvesztegetett időt. A már rövid távon jelentkező előnyök mellett a PSS rendszer új lehetőségeket is megnyit. Számos olyan alkalmazást is csatasorba lehet állítani, amelyek a vásárlói lojalitás növekedését célozzák, és amelyekkel rendre egy lépéssel a versenytársak előtt lehet járni.
“Nyugat-Európában a Leclerc, a Carrefour, az Auchan vagy a Sainsbury széles körben alkalmazza a PSS rendszereket, sok helyen pedig már a legfrissebb fejlesztéseink debütálnak – mondta Bogdán Imre. “Van olyan áruházlánc, ahol az egészet a hűségkártyás rendszerekhez kapcsolják, tehát a törzsvásárlók már menet közben a nekik szóló kedvezményes árat látják a kijelzőn. Azt is pontosan nyomon tudják követni, az egyes áruk kiválasztásakor, hogyan nő a beváltható pontjaik száma. Számos előny fűződik a vevői profilok kialakításához is, amely például felhívja a figyelmet arra, ha a kiválasztott termék például lisztérzékenyeknek vagy cukorbetegeknek nem ajánlott. A szkennerek a bevásárlólistákat is kezelni tudják, azt is jelzik, melyik árut hol lehet megtalálni, vagy figyelmeztetnek, ha olyan áru mellett haladunk el, amelyet egyébként meg akartunk volna vásárolni. Egyszóval a fejlesztési lehetőségek korlátlanok, pusztán bátorságra és kezdeményezőkészségre van szükség az üzletláncok részéről.” – mondta Bogdán Imre.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >