Kísért a jövő
Szeptember 15–17. között a Syma csarnokban rendezték meg a közeljövő technológiai megoldásait felvonultató GINNT EXPO-t, vagyis a Nemzetközi Innovációs Megoldások Kiállítását. Kiemelt figyelmet kaptak a mobil és az intelligens eszközök, valamint szolgáltatások. Mindhárom napon érdekes előadásokat hallgathattak meg a látogatók a színpadon és több szakmai konferenciát is megrendeztek az eseményhez kapcsolódóan.
Másodszor szervezte meg hazánkban a GS1 Magyarország Zrt. a GINNT EXPO-t, amely mintegy 4000 látogatót vonzott, köztük kis- és középvállalkozások vezetőit, a verseny- és állami szféra képviselőit, valamint fővárosi és vidéki szakiskolák hallgatóit is. A kiállítás elsősorban a vonalkód-, jelölés- és csomagolástechnika, a címkegyártás és a globális szabványokon alapuló, testreszabott üzleti megoldások innovációit mutatta be. Nagy népszerűségnek örvendett a Future Supply Chain, azaz a Jövő Ellátási Lánca bemutató is, ahol – a Trade magazin által a februári Foodapest kiállításon elsőként bemutatott rendszerrel megegyezően – az érdeklődők szakmai vezetés mellett ismerkedhettek meg az ellátási láncok legújabb fejlesztéseivel. A 150 négyzetméteres tematikus standon összesen 14, már működő és alkalmazható, innovatív megoldás mutatkozott be, felölelve a gyártás–logisztika–értékesítés témakörét.
Kódolt termékút
– A ma innovációja a holnap sikere – mondja Debreczeny Balázs, a GS1 marketingmenedzsere. – Bár a GS1 a globális szabványosítás, az automatikus azonosítás, elektronikus kommunikáció és nyomon követés területén működő, semleges, non-profit szervezet, alaptevékenysége mellett folyamatos figyelmet szentel a kapcsolódó területek innovációinak megismertetésére és elterjesztésére.
Az ellátási lánc állomásait egy fekete függönyökkel elsötétített, mini állómoziban mutatták be. A film szerint a gyártás folyamán a sorszámozott, egyedi azonosítók, az 1 és 2 dimenziós kódok és a szabványokon alapuló elektronikus kapcsolatok a fejlesztés gócpontjai. A logisztikában a gyors és pontos ki- és betárolás, a hatékony ellenőrzés érdekében alkalmazott rádiófrekvenciás és egyéb automatizált eszközök kapnak hangsúlyt. Az értékesítésben az élelmiszer-biztonság növelése érdekében létrehozott ellenőrző alkalmazások, a nyomon követhetőség biztosítása, valamint a vásárló tájékoztatásának digitális és mobil lehetőségei állnak az újítások középpontjában. A látogatók megismerkedhettek a vonalkód és a QR- (kétdimenziós vagy mobil kódnak is nevezett) kód GS1-szabványokkal történő létrehozásának fázisaival. A MasterPrint jelöléstechnikai megoldásain keresztül megtekinthették azt is, hogyan kerül a kód a termékekre, a különböző anyagú, formájú, tulajdonságú csomagolásokra.
– Az élelmiszeriparban inkább a költséghatékony és gyors tintasugaras feliratozók jelentenek hosszú távú megoldást. Az igazán komplex rendszerekre főleg a gyógyszeriparban van szükség – nyilatkozza Bogár Tamás, a MasterPrint Kft. Key Account Managere.
A csomagolt, jelölt termék elhagyja a gyárat. Az ellenőrzés és azonosítás megkönnyítésére használhatják például a Vonalkód Rendszerház RFID alapú logisztikai kapuját, de a raktározásnál is hasznos lehet a rádiófrekvenciás címkék alkalmazása. Leolvasóikat a por és nedvesség sem gátolja a működésben, ahogy azt a cég standján kiállított, vízzel folyatott berendezés működése bizonyította is. Minden megrendelőjüknek más a fontos – érintőképernyő, nagy kijelző felület, beépített kamera –, az eszközök lehetőségei nagyon széles skálán mozognak. Ami azonban mindenkinek számít, hogy rendszerbe integráltan kapják meg az eszközöket és a szoftvereket, a már meglévő programokhoz illesztve. Ebben rendelkezik sokéves tapasztalattal a Vonalkód Rendszerház.
A fuvarozásban is nagy szükség van az intelligens alkalmazásokra. A Libra mérlegtechnika számos megoldással járul hozzá a rakomány ellenőrzéséhez. Acél hídmérlegük például a kamionok mérésére szolgál, és akár 120 tonnáig terhelhető. Portaprogramjuk pedig a rendszám vagy egyéb azonosító alapján méri az üres és a rakott járműveket, majd kinyomtatja a hozzárendelt egyéb adatokkal, dátummal a nettó tömeget is tartalmazó mérlegjegyet. A GS1-el közös fejlesztésük a termékdimenzió-mérő berendezés, amely az árucikk súlya mellett minden más paraméterét is megméri. Az így egyértelműsített termékadatok a GS1 Perfect, a GS1 hazai fejlesztésű adatbankjába kerülhetnek. A világon 22 ilyen nemzeti adatbázis létezik már, amelyek a GDSN-en, vagyis a Globális Adatszinkronizációs Hálózaton keresztül, internet alapon szorosan kötődnek egymáshoz, így lehetővé teszik a vállalatok közötti, szabványos módon tárolt adatok határokon átívelő cseréjét és szinkronizálását is.
Szintén a GS1 üzemelteti a web alapú, VPOP által is elfogadott, ingyenesen igénybe vehető göngyölegkatalógust, aminek most folyik a közhitelessé tétele. A szelektív hulladékgyűjtést és újrahasznosítást automatizált módon lehetővé tevő Tomra üvegvisszaváltó készülék mellett a standon a fényforrások és használt elektromos készülékek szelektív gyűjtését is népszerűsítették.
Asszisztencia
A modern idők tudatos vásárlója sokszor nem elégszik meg a termékcsomagoláson található információval, ezért különböző módon, például a polccímkén elhelyezett 2 dimenziós kódba ágyazva, vagy a vásárlóasszisztens nevű kézi készüléken megjelenítve, esetleg a mobiltelefonról elérhető termékkatalógus használatával juthat további, bőséges adathoz. A Szintézis Informatikai Zrt. központi adatbázisból automatikusan frissülő, egyedi akciókat is lehetővé tévő elektronikus, Pricer márkájú polccímkéje három különböző méretben biztosítja, hogy adott termékkörtől függően a megfelelő információmennyiség jelenhessen meg.
– A Pricer ESL-rendszere már sok országban bizonyított. Sikerének titka, hogy kétirányú adatforgalmat bonyolít le, így biztosítja, hogy az árak mindig megegyezzenek a polcon és a kasszánál – emeli ki Szabó Dávid, a Szintézis stratégiai üzletágvezetője.
A vállalat könnyen használható önkiszolgáló pénztárát az IBM Self-Checkout rendszerével és a Wanzl biztonsági ellenőrző kapuval összekötve mutatta be az érdeklődőknek. Joya márkanevű vásárlósegítő berendezésük a törzsvásárlóknak biztosít kedvezményeket, információt és a pénztárakon gyors áthaladási lehetőséget, de walky-talky üzemmódban is használható, hogy a vevő szakértő eladótól kaphasson választ kérdéseire.
Mobil dimenziók
Az adatrögzítés személyes, valós idejű rögzítése, későbbi visszakeresése, valamint hozzáadott értékű, hiteles információ lekérdezése vált lehetővé a GS1 szabványokon alapuló iLogger alkalmazás kifejlesztésével, aminek gyakorlati hasznát egy „GS1 pirula” segítségével szemléltették. A gyógyszerszedés ugyanis jól példázza, mennyi információt lehet rögzíteni személyhez kötötten egy mobiltelefonon, az orvosság mellékhatásaitól a bevétel időpontján keresztül az orvosnak küldött SMS-üzenetig momentumok sokasága kerülhet naplózásra, aminek visszakereshetősége akár életet is menthet.
– Beköszöntött a mobilmarketing kora, aminek az előszele hazánkban is érezhető. A vásárlásösztönzés egyik módja lehet a mobilkupon, hiszen a telefonra érkező kedvezmény a kasszánál könnyen beváltható. A megoldás előnye többek között a mérhetőség, célozhatóság és az azonnali adatbázis-építés – mondja Huber Kornél, az Origo Zrt. kereskedelmi vezetője.
– A meglévő pénztárgépekhez is illeszthető tetszőleges fizetési eszköz, akár mobil-, NFC-, bank- és chipkártya-elfogadó egység – szögezi le Török Gábor, az AltCash Pénztárgépcentrum üzletágvezetője. Cégük forgalmazza a magyar kiskereskedelemben és vendéglátásban méltán népszerű és elterjedt Samsung és SAM4S kasszákat, amelyekhez csatlakoztatva a Cellum Innovációs és Szolgáltató Zrt. biztonságos mobilfizetési rendszerét mutatták be a kiállításon.
– A megoldás alapja a cégünk által fejlesztett MobileSecure keretrendszer, amely megfelel a bankok és pénzintézetek legmagasabb elvárásainak is, de ez áll minden hazánkban zajló, mobillal történő fizetés mögött a parkolástól az autópálya-matricán át a mobillottóig – jelenti ki Csabai Attila, a Cellum Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója.
Az üzleti folyamatokat támogató mobilalkalmazásokkal foglalkozik a Mobile Engine Szoftverfejlesztő és Üzemeltető Kft. Az irodán kívüli hatékonyság növelése, széles körű vezetői ellenőrzés, lecsökkent adminisztráció és papírmunka valósítható meg az okostelefonok használatával, legyen szó adatgyűjtésről, jelentésküldésről, GPS-es helymeghatározásról vagy éppen vonalkód-leolvasásról.
– A Mobilengine több, azonnal használható, könnyen szerkeszthető űrlappal rendelkezik, így új ügyfeleink számára, profiljuk és alkalmazási igényeik megismerése után akár néhány nap alatt testreszabott adatgyűjtési és ripoltoló rendszert tudunk felállítani – nyilatkozza Dálnoki Ádám, a Mobile Engine Kft. ügyvezetője.
Láttatni kell
Messziről vonzza a kiállításra látogatók tekintetét a Mobilia-Artica Kft. óriás digitális poszterének 92 colos mozgóképe. Közelebb érve tapasztalható, hogy az eszköz is pásztázza nézőit, integrált kamerával és arcfelismerővel beazonosítja nemüket és korukat, hogy a tartalmat a nézők profiljához igazítsa, vagy lokális marketingadatokat gyűjtsön. A kapcsolt kuponnyomtató a raktárkészlettel és a kasszával is összeköthető. A Laurel Számítástechnikai Kft.-vel közösen végzett fejlesztés lényege, hogy bizonyos készletek gyorsan kipörgethetővé válnak a digitális poszteren megjelenő impulzus hatására és a tényleges készlet erejéig való kuponkiadással.
– A mai Top10 ajánlat megjelenítésével a kereskedők az árérzékeny vevők figyelmét ragadhatják meg, de használhatják a saját márkás termékkör, hűségkártyaprogram népszerűsítésére vagy márkaüzenetek közvetítésére is ezt a látványos kommunikációs eszközt – jegyzi meg Kertész István, a Mobilia-Artica Kft. ügyvezető igazgatója.
Pénztárgépmegoldásai és áruajánló kioszkja mellett web alapon továbbfejlesztett kereskedelmi rendszerét, üzletiintelligencia-központját mutatta be a Laurel Kft. A kiskereskedelmi adatokat elemző szoftverbe olyan üzleti logikát építettek be, amely egy adott termékre vagy boltra vonatkozóan az értékesítés részletes elemzését biztosítja, sőt automatikusan grafikonokon mutatja be a kiválasztott időszak folyamatait.
Az ECR Magyarország Egyesület támogatásával futó pilot projekt során kiderült például, hogy 3 százalékos készlethiány-csökkentés átlagosan 1 százalék forgalomemelkedést eredményez. A rendszer más összefüggésekre is felhívja a figyelmet, így például a készlettartás költségeinek csökkentéséből adódó megtakarítási lehetőségre, vagy boltcsoportok kialakításának opcióira is. Az internetes alkalmazás gyakorlatilag lehetővé teszi, hogy komoly beruházás nélkül, bármilyen nagyságú bolt vagy láncolat, termelő vagy gyártó becsatlakozzon a rendszerbe.
– Az adatokból azonnal látható például a forgási sebesség, a készlethiány, az elmaradt forgalom, és lehetővé válik a kiváltó okok részletes feltárása is. Cégünk kiegészítő szolgáltatása a tanácsadás, többek között készletezési politika, polckiosztási vagy általános kereskedelmi stratégia kialakítására vonatkozó javaslat kidolgozása – mondja Lovász Attila, a Laurel Kft. vezető szakértője.
Kísérő események
Idén is átadták a legújszerűbb megoldást bemutató vállalatnak járó Nokia Innovációs Díjat. A GINNT EXPO szakmai zsűrije a Smart ID Technologies Kft. és a QID Solutions Kft. ruházati kereskedelmi láncok számára fejlesztett smartAPPAREL-megoldásnak ítélte az elismerést. A két magyar cég összefogásával létrehozott UHF RFID alapú rendszer túl azon, hogy növeli a vásárlás élményét, optimalizálja a raktárkészletet, gyorsítja az árukeresést, könnyen nyomon követhetővé teszi az árumozgásokat és intelligensebbé az áruvédelmi rendszert.
– A smartAPPAREL rendszer nemcsak a vásárlóknak segít a megfelelő árucikk kiválasztásában és megtalálásában, de a bolti személyzet dolgát is lényegesen megkönnyíti, a cégvezetők számára pedig folyamatos kontrollt biztosít az üzlet folyamatai felett – mondta a díj átvételekor Perecz Péter, a QID Solutions Kft. cégvezetője.
A kiállítás első napján rendezték meg a GS1 Nyílt Napot, ahol a szervező GS1 Magyarország Zrt. szabványalkalmazó partnerei értesülhettek többek közt a hatékonyságnövelést támogató mobil és internetes megoldásokról.
Az ECR Magyarország Egyesület „Hatékonyságnövelés a kereskedelemben” címmel rendezett konferenciát kifejezetten a kiskereskedelemben tevékenykedők számára. Céljuk az volt, hogy az elektronikus számlázás, a kereskedelmi termékek törzsadatainak szinkronizálása és az optimális polckészlet kialakításának gyakorlati példáin keresztül bemutassák a hatékonyságnövelés lehetőségeit.
A 2010. január 1-jétől életbe lépett környezetvédelmi termékdíj szabályozása volt a témája a Környezetvédelmi Termékdíj Fórumnak, ahol az illetékes jogalkotó és végrehajtó hatóságok szakemberei tartottak előadást. Szó volt a gyakorlatban jelentkező problémákról, az ellenőrzési irányelvekről, a Termékdíj Tanácsadó Portál működéséről, a leggyakrabban felmerülő nyilvántartási és adatszolgáltatási gondokról és az eltelt idő alatt felgyűlt tapasztalatokról is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Több mint 110 kiállítóval és 750 látogatóval zajlott az alföldi kisléptékű termékelőállítók expója, a IV. REL EXPO
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Megnyílt a nevezés két rangos strasbourgi borversenyre
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Badacsonyi sikerek a Vince Gálán
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

