Kísért a jövő
Szeptember 15–17. között a Syma csarnokban rendezték meg a közeljövő technológiai megoldásait felvonultató GINNT EXPO-t, vagyis a Nemzetközi Innovációs Megoldások Kiállítását. Kiemelt figyelmet kaptak a mobil és az intelligens eszközök, valamint szolgáltatások. Mindhárom napon érdekes előadásokat hallgathattak meg a látogatók a színpadon és több szakmai konferenciát is megrendeztek az eseményhez kapcsolódóan.
Másodszor szervezte meg hazánkban a GS1 Magyarország Zrt. a GINNT EXPO-t, amely mintegy 4000 látogatót vonzott, köztük kis- és középvállalkozások vezetőit, a verseny- és állami szféra képviselőit, valamint fővárosi és vidéki szakiskolák hallgatóit is. A kiállítás elsősorban a vonalkód-, jelölés- és csomagolástechnika, a címkegyártás és a globális szabványokon alapuló, testreszabott üzleti megoldások innovációit mutatta be. Nagy népszerűségnek örvendett a Future Supply Chain, azaz a Jövő Ellátási Lánca bemutató is, ahol – a Trade magazin által a februári Foodapest kiállításon elsőként bemutatott rendszerrel megegyezően – az érdeklődők szakmai vezetés mellett ismerkedhettek meg az ellátási láncok legújabb fejlesztéseivel. A 150 négyzetméteres tematikus standon összesen 14, már működő és alkalmazható, innovatív megoldás mutatkozott be, felölelve a gyártás–logisztika–értékesítés témakörét.
Kódolt termékút
– A ma innovációja a holnap sikere – mondja Debreczeny Balázs, a GS1 marketingmenedzsere. – Bár a GS1 a globális szabványosítás, az automatikus azonosítás, elektronikus kommunikáció és nyomon követés területén működő, semleges, non-profit szervezet, alaptevékenysége mellett folyamatos figyelmet szentel a kapcsolódó területek innovációinak megismertetésére és elterjesztésére.
Az ellátási lánc állomásait egy fekete függönyökkel elsötétített, mini állómoziban mutatták be. A film szerint a gyártás folyamán a sorszámozott, egyedi azonosítók, az 1 és 2 dimenziós kódok és a szabványokon alapuló elektronikus kapcsolatok a fejlesztés gócpontjai. A logisztikában a gyors és pontos ki- és betárolás, a hatékony ellenőrzés érdekében alkalmazott rádiófrekvenciás és egyéb automatizált eszközök kapnak hangsúlyt. Az értékesítésben az élelmiszer-biztonság növelése érdekében létrehozott ellenőrző alkalmazások, a nyomon követhetőség biztosítása, valamint a vásárló tájékoztatásának digitális és mobil lehetőségei állnak az újítások középpontjában. A látogatók megismerkedhettek a vonalkód és a QR- (kétdimenziós vagy mobil kódnak is nevezett) kód GS1-szabványokkal történő létrehozásának fázisaival. A MasterPrint jelöléstechnikai megoldásain keresztül megtekinthették azt is, hogyan kerül a kód a termékekre, a különböző anyagú, formájú, tulajdonságú csomagolásokra.
– Az élelmiszeriparban inkább a költséghatékony és gyors tintasugaras feliratozók jelentenek hosszú távú megoldást. Az igazán komplex rendszerekre főleg a gyógyszeriparban van szükség – nyilatkozza Bogár Tamás, a MasterPrint Kft. Key Account Managere.
A csomagolt, jelölt termék elhagyja a gyárat. Az ellenőrzés és azonosítás megkönnyítésére használhatják például a Vonalkód Rendszerház RFID alapú logisztikai kapuját, de a raktározásnál is hasznos lehet a rádiófrekvenciás címkék alkalmazása. Leolvasóikat a por és nedvesség sem gátolja a működésben, ahogy azt a cég standján kiállított, vízzel folyatott berendezés működése bizonyította is. Minden megrendelőjüknek más a fontos – érintőképernyő, nagy kijelző felület, beépített kamera –, az eszközök lehetőségei nagyon széles skálán mozognak. Ami azonban mindenkinek számít, hogy rendszerbe integráltan kapják meg az eszközöket és a szoftvereket, a már meglévő programokhoz illesztve. Ebben rendelkezik sokéves tapasztalattal a Vonalkód Rendszerház.
A fuvarozásban is nagy szükség van az intelligens alkalmazásokra. A Libra mérlegtechnika számos megoldással járul hozzá a rakomány ellenőrzéséhez. Acél hídmérlegük például a kamionok mérésére szolgál, és akár 120 tonnáig terhelhető. Portaprogramjuk pedig a rendszám vagy egyéb azonosító alapján méri az üres és a rakott járműveket, majd kinyomtatja a hozzárendelt egyéb adatokkal, dátummal a nettó tömeget is tartalmazó mérlegjegyet. A GS1-el közös fejlesztésük a termékdimenzió-mérő berendezés, amely az árucikk súlya mellett minden más paraméterét is megméri. Az így egyértelműsített termékadatok a GS1 Perfect, a GS1 hazai fejlesztésű adatbankjába kerülhetnek. A világon 22 ilyen nemzeti adatbázis létezik már, amelyek a GDSN-en, vagyis a Globális Adatszinkronizációs Hálózaton keresztül, internet alapon szorosan kötődnek egymáshoz, így lehetővé teszik a vállalatok közötti, szabványos módon tárolt adatok határokon átívelő cseréjét és szinkronizálását is.
Szintén a GS1 üzemelteti a web alapú, VPOP által is elfogadott, ingyenesen igénybe vehető göngyölegkatalógust, aminek most folyik a közhitelessé tétele. A szelektív hulladékgyűjtést és újrahasznosítást automatizált módon lehetővé tevő Tomra üvegvisszaváltó készülék mellett a standon a fényforrások és használt elektromos készülékek szelektív gyűjtését is népszerűsítették.
Asszisztencia
A modern idők tudatos vásárlója sokszor nem elégszik meg a termékcsomagoláson található információval, ezért különböző módon, például a polccímkén elhelyezett 2 dimenziós kódba ágyazva, vagy a vásárlóasszisztens nevű kézi készüléken megjelenítve, esetleg a mobiltelefonról elérhető termékkatalógus használatával juthat további, bőséges adathoz. A Szintézis Informatikai Zrt. központi adatbázisból automatikusan frissülő, egyedi akciókat is lehetővé tévő elektronikus, Pricer márkájú polccímkéje három különböző méretben biztosítja, hogy adott termékkörtől függően a megfelelő információmennyiség jelenhessen meg.
– A Pricer ESL-rendszere már sok országban bizonyított. Sikerének titka, hogy kétirányú adatforgalmat bonyolít le, így biztosítja, hogy az árak mindig megegyezzenek a polcon és a kasszánál – emeli ki Szabó Dávid, a Szintézis stratégiai üzletágvezetője.
A vállalat könnyen használható önkiszolgáló pénztárát az IBM Self-Checkout rendszerével és a Wanzl biztonsági ellenőrző kapuval összekötve mutatta be az érdeklődőknek. Joya márkanevű vásárlósegítő berendezésük a törzsvásárlóknak biztosít kedvezményeket, információt és a pénztárakon gyors áthaladási lehetőséget, de walky-talky üzemmódban is használható, hogy a vevő szakértő eladótól kaphasson választ kérdéseire.
Mobil dimenziók
Az adatrögzítés személyes, valós idejű rögzítése, későbbi visszakeresése, valamint hozzáadott értékű, hiteles információ lekérdezése vált lehetővé a GS1 szabványokon alapuló iLogger alkalmazás kifejlesztésével, aminek gyakorlati hasznát egy „GS1 pirula” segítségével szemléltették. A gyógyszerszedés ugyanis jól példázza, mennyi információt lehet rögzíteni személyhez kötötten egy mobiltelefonon, az orvosság mellékhatásaitól a bevétel időpontján keresztül az orvosnak küldött SMS-üzenetig momentumok sokasága kerülhet naplózásra, aminek visszakereshetősége akár életet is menthet.
– Beköszöntött a mobilmarketing kora, aminek az előszele hazánkban is érezhető. A vásárlásösztönzés egyik módja lehet a mobilkupon, hiszen a telefonra érkező kedvezmény a kasszánál könnyen beváltható. A megoldás előnye többek között a mérhetőség, célozhatóság és az azonnali adatbázis-építés – mondja Huber Kornél, az Origo Zrt. kereskedelmi vezetője.
– A meglévő pénztárgépekhez is illeszthető tetszőleges fizetési eszköz, akár mobil-, NFC-, bank- és chipkártya-elfogadó egység – szögezi le Török Gábor, az AltCash Pénztárgépcentrum üzletágvezetője. Cégük forgalmazza a magyar kiskereskedelemben és vendéglátásban méltán népszerű és elterjedt Samsung és SAM4S kasszákat, amelyekhez csatlakoztatva a Cellum Innovációs és Szolgáltató Zrt. biztonságos mobilfizetési rendszerét mutatták be a kiállításon.
– A megoldás alapja a cégünk által fejlesztett MobileSecure keretrendszer, amely megfelel a bankok és pénzintézetek legmagasabb elvárásainak is, de ez áll minden hazánkban zajló, mobillal történő fizetés mögött a parkolástól az autópálya-matricán át a mobillottóig – jelenti ki Csabai Attila, a Cellum Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója.
Az üzleti folyamatokat támogató mobilalkalmazásokkal foglalkozik a Mobile Engine Szoftverfejlesztő és Üzemeltető Kft. Az irodán kívüli hatékonyság növelése, széles körű vezetői ellenőrzés, lecsökkent adminisztráció és papírmunka valósítható meg az okostelefonok használatával, legyen szó adatgyűjtésről, jelentésküldésről, GPS-es helymeghatározásról vagy éppen vonalkód-leolvasásról.
– A Mobilengine több, azonnal használható, könnyen szerkeszthető űrlappal rendelkezik, így új ügyfeleink számára, profiljuk és alkalmazási igényeik megismerése után akár néhány nap alatt testreszabott adatgyűjtési és ripoltoló rendszert tudunk felállítani – nyilatkozza Dálnoki Ádám, a Mobile Engine Kft. ügyvezetője.
Láttatni kell
Messziről vonzza a kiállításra látogatók tekintetét a Mobilia-Artica Kft. óriás digitális poszterének 92 colos mozgóképe. Közelebb érve tapasztalható, hogy az eszköz is pásztázza nézőit, integrált kamerával és arcfelismerővel beazonosítja nemüket és korukat, hogy a tartalmat a nézők profiljához igazítsa, vagy lokális marketingadatokat gyűjtsön. A kapcsolt kuponnyomtató a raktárkészlettel és a kasszával is összeköthető. A Laurel Számítástechnikai Kft.-vel közösen végzett fejlesztés lényege, hogy bizonyos készletek gyorsan kipörgethetővé válnak a digitális poszteren megjelenő impulzus hatására és a tényleges készlet erejéig való kuponkiadással.
– A mai Top10 ajánlat megjelenítésével a kereskedők az árérzékeny vevők figyelmét ragadhatják meg, de használhatják a saját márkás termékkör, hűségkártyaprogram népszerűsítésére vagy márkaüzenetek közvetítésére is ezt a látványos kommunikációs eszközt – jegyzi meg Kertész István, a Mobilia-Artica Kft. ügyvezető igazgatója.
Pénztárgépmegoldásai és áruajánló kioszkja mellett web alapon továbbfejlesztett kereskedelmi rendszerét, üzletiintelligencia-központját mutatta be a Laurel Kft. A kiskereskedelmi adatokat elemző szoftverbe olyan üzleti logikát építettek be, amely egy adott termékre vagy boltra vonatkozóan az értékesítés részletes elemzését biztosítja, sőt automatikusan grafikonokon mutatja be a kiválasztott időszak folyamatait.
Az ECR Magyarország Egyesület támogatásával futó pilot projekt során kiderült például, hogy 3 százalékos készlethiány-csökkentés átlagosan 1 százalék forgalomemelkedést eredményez. A rendszer más összefüggésekre is felhívja a figyelmet, így például a készlettartás költségeinek csökkentéséből adódó megtakarítási lehetőségre, vagy boltcsoportok kialakításának opcióira is. Az internetes alkalmazás gyakorlatilag lehetővé teszi, hogy komoly beruházás nélkül, bármilyen nagyságú bolt vagy láncolat, termelő vagy gyártó becsatlakozzon a rendszerbe.
– Az adatokból azonnal látható például a forgási sebesség, a készlethiány, az elmaradt forgalom, és lehetővé válik a kiváltó okok részletes feltárása is. Cégünk kiegészítő szolgáltatása a tanácsadás, többek között készletezési politika, polckiosztási vagy általános kereskedelmi stratégia kialakítására vonatkozó javaslat kidolgozása – mondja Lovász Attila, a Laurel Kft. vezető szakértője.
Kísérő események
Idén is átadták a legújszerűbb megoldást bemutató vállalatnak járó Nokia Innovációs Díjat. A GINNT EXPO szakmai zsűrije a Smart ID Technologies Kft. és a QID Solutions Kft. ruházati kereskedelmi láncok számára fejlesztett smartAPPAREL-megoldásnak ítélte az elismerést. A két magyar cég összefogásával létrehozott UHF RFID alapú rendszer túl azon, hogy növeli a vásárlás élményét, optimalizálja a raktárkészletet, gyorsítja az árukeresést, könnyen nyomon követhetővé teszi az árumozgásokat és intelligensebbé az áruvédelmi rendszert.
– A smartAPPAREL rendszer nemcsak a vásárlóknak segít a megfelelő árucikk kiválasztásában és megtalálásában, de a bolti személyzet dolgát is lényegesen megkönnyíti, a cégvezetők számára pedig folyamatos kontrollt biztosít az üzlet folyamatai felett – mondta a díj átvételekor Perecz Péter, a QID Solutions Kft. cégvezetője.
A kiállítás első napján rendezték meg a GS1 Nyílt Napot, ahol a szervező GS1 Magyarország Zrt. szabványalkalmazó partnerei értesülhettek többek közt a hatékonyságnövelést támogató mobil és internetes megoldásokról.
Az ECR Magyarország Egyesület „Hatékonyságnövelés a kereskedelemben” címmel rendezett konferenciát kifejezetten a kiskereskedelemben tevékenykedők számára. Céljuk az volt, hogy az elektronikus számlázás, a kereskedelmi termékek törzsadatainak szinkronizálása és az optimális polckészlet kialakításának gyakorlati példáin keresztül bemutassák a hatékonyságnövelés lehetőségeit.
A 2010. január 1-jétől életbe lépett környezetvédelmi termékdíj szabályozása volt a témája a Környezetvédelmi Termékdíj Fórumnak, ahol az illetékes jogalkotó és végrehajtó hatóságok szakemberei tartottak előadást. Szó volt a gyakorlatban jelentkező problémákról, az ellenőrzési irányelvekről, a Termékdíj Tanácsadó Portál működéséről, a leggyakrabban felmerülő nyilvántartási és adatszolgáltatási gondokról és az eltelt idő alatt felgyűlt tapasztalatokról is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Protechtor Future Summit: A gazdasági-politikai szakértők már az összeomlást várják, a cégvezérek körében viszont töretlen az optimizmus
Klímaváltozás, járványok, erőforráshiány, biztonsági fenyegetések – válságok mindig is voltak,…
Tovább olvasom >Itt van most Európa legolcsóbb karácsonyi vására
Az erdélyi Nagyszeben karácsonyi vására mára Európa egyik legkedveltebb adventi…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >