Kis közösség, nagy közösség

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 05. 23. 10:48

Azoknak, akinek már a könyökén jön ki a „közösségi média” kifejezés, van egy rossz hírünk: várhatóan az idei év a Facebook, Iwiw, Twitter és más hasonló oldalak vendéglátásba való gyors beszivárgásának jegyében telik el. Ahogy egyre több, speciálisan szegmentált közösségi oldal jön létre, úgy lesz érdemes egyre több helyen megmutatni vállalkozásunkat.

Korábban elsősorban azok a szolgáltatók fordultak a közösségi médiához, akik főként a technológiai újdonságokra fogékony fiatalokat szerették volna megszólítani. Ma már nemcsak ez a csoport érhető el az eszközzel, a generációk közötti „online szakadékok” lassacskán eltűnőben vannak. Egy közelmúltban készült kutatás szerint például a Facebook-felhasználók legdinamikusabban bővülő csoportja éppen a 35 és 65 év közöttiekből adódik. Mindenképpen jót teszünk tehát üzletünknek, ha az egyik újévi fogadalmunk között szerepel éttermünk rajongói csoportjának létrehozása.

A külföldi vállalkozások számára a közösségi média szentháromsága a Facebookból, Twitterből és Linkedinből áll, magyar szolgáltatóként azonban az Iwiwről sem szabad megfeledkeznünk. A Facebook és a Twitter adta előnyökkel korábbi lapszámainkban már bővebben foglalkoztunk. Mindkét felület lehetőséget ad arra, hogy közösséget építsünk, és megosszuk a számunkra és vendégeink számára érdekes, lényeges információkat.

A Linkedin.com ezzel szemben egy olyan szakmai közösségi oldal, ahol alkalmas munkaerőt, beszállítókat, partnereket találhat egy-egy vállalkozás. Vendéglátóhelyünk számára profiloldalt hozhatunk létre, kapcsolódhatunk szakmai csoportokhoz, részt vehetünk az ott folyó vitákban, megismerhetjük, hogy más vállalkozások hogyan kezelnek minket is érintő szakmai problémákat. Igaz, a rendszerben még kevés a magyar regisztráció, külföldön azonban igen sikeres platformként működik, így várhatóan itthon is egyre népszerűbb lesz.

Léteznek olyan közösségi oldalak is, amelyek egy-egy szűkebb réteget igyekeznek tagjaik között tudni. Ilyen például a kifejezetten a séfek számára létrehozott CookEatShare.com oldal is. Az oldalt több elismert sztárszakács is használja, akikkel a regisztrált felhasználók könnyen interakcióba léphetnek.

Aki eddig még nem ismerkedett meg a szakma hazai szereplői közül a Foursquare.com oldallal, azoknak itt a legfőbb ideje, hogy ezt megtegyék. A közösségi oldalt és annak telefonos alkalmazásait már most sokan használják itthon is, és nagyon sok vendéglátóüzlet már listázva van a rendszerben.

Fogyasztói oldalról a Foursquare lényege, hogy az okostelefonokra telepített alkalmazás segít eligazodni a városban a különböző éttermek, üzletek között. A telefon GPS-ének segítségével az alkalmazás meghatározza a felhasználó pontos helyét, megmutatja, hogy milyen szolgáltatók, üzletek találhatók a közelben, ezekről véleményezéseket is olvashat, s kiderítheti, járt-e ott valamelyik ismerőse már korábban. Sőt, azt is megtudhatjuk, vannak-e az adott pillanatban ismerőseink a közelben. A felhasználókat többféle módon is motiválják arra, hogy bejelentkezzenek az adott vendéglátóhelyen: egyrészt különböző virtuális kitűzőkkel díjazzák őket, másrészt sok étterem különleges kedvezményekkel, egy pohár ingyen itallal, desszerttel kedveskedik nekik.

Mivel az alkalmazás több más közösségi felülettel is összekapcsolható, így nemcsak azok értesülhetnek arról, hogy a vendég náluk járt, akik a Foursquaren ismerősei, hanem a rendszer által küldött státusüzenetnek és Twitter-bejegyzésnek köszönhetően facebookos ismerősei és twitteres követői is. Ahhoz, hogy bekerüljünk a Foursquare rendszerébe, mindössze regisztrálni kell az éttermet, amely ingyenesen és könnyen megtehető.

Kedvelt mikroblog-szolgáltató a hazai internetezők körében a Tumblr.com is. A Tumblren minden regisztrált felhasználónak van egy publikus blogfelülete, ahol bárki elolvashatja az írásait, belépéskor pedig egy olyan felület (dashboard) látható, ahova az oldal azoknak a postjait gyűjti össze, akiket követ az illető. A követésből, visszakövetésből itt is építhető közösség, ahogy a Twitteren is. A Tumblr egyik igen népszerű bloggere például Anthony Bourdain is. Ha valakit pedig az elmélet mellett a gyakorlati megvalósítás is érdekel, annak jó példáért nem kell külföldi szolgáltatókat keresgélnie, elég, ha megnézi, hogy a Mozaik Kávézó (mozaik.tumblr.com) hogyan csinálja. n

Kapcsolódó cikkeink