Kímélő mosás-variációk

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 09. 22. 08:00

A mosószerek piacán az izgalmas technológiai megoldások, új illatvariánsok és figyelemfelkeltő promóciók dominálnak az idei évben. Az öblítőeladások fellendülőben vannak. A mosási kiegészítők között a fehérítő és folteltávolító márkák stabilan tartják piacrészesedésüket, a kendők pedig szárnyalnak.Ellentmondásos trendek tapasztalhatók a legnagyobb vegyiáru-kategória, a mosási termékek területén.
Augusztus folyamán a média számos popularizált formában megjelentette a Nielsen 2010. augusztus 5-én kiadott közleményére alapozott hírt, miszerint a mosószereladások értékben 9 százalékot csökkentek az első félévben, a tavaly január–júniushoz képest. Szalagcímek hirdették, hogy a magyar háztartások a mosószeren spóroltak a legtöbbet.

Új technológiák a modern mosószerekben

Pedig ebben a félévben sem ültek ölbe tett kézzel a nagy gyártók, számos újdonsággal rukkoltak elő a prémium mosószerek forgalmának élénkítése érdekében. A Persil például mosóporai után folyékony mosószerei esetében is alkalmazta a ColdActive technológiát, amellyel akár már 30 °C hőmérsékleten is ragyogó tisztaság érhető el, így hozzájárul a háztartások energiaszámlájának csökkentéséhez és a környezet védelméhez.

Júliustól a Henkel a magyar piacra is bevezette a Silan öblítőknél már sikerrel alkalmazott mikrogyöngy-technoló-giával készült Persil Fresh Pearls by Silan mosószerét. Az újdonság lényege, hogy a mosószerbe kerülő parfümöt mikroszkopikus méretű kapszulákba, vagyis gyöngyökbe zárják, amelyek a mosás, vasalás, szárítás után is a ruhán maradnak, és az illatanyagot valamilyen mechanikai hatás, a ruha viselésekor természetesen előforduló mozdulatok, dörzsölés hatására bocsátják ki.

Az Ariel gyors és kényelmes megoldást kínált a tökéletes nyárhoz. Az Ariel Active Gel kapszulák vásárlói ugyanis egy hétvégére vagy akár örökre megnyerhették a kreatívokon is szerepeltetett Mini Cooper Cabriót.Minden kapszula kétszeres koncentrátumú folyékony mosószert tartalmaz, így maximális folteltávolító erővel gondoskodik a ruhák tisztaságáról.
Két, limitált kiadású, különleges illatvariációval ellátott mosógéllel bővítette a kedvező árú mosógélek szegmensében piacvezető Tomi mosószercsaládját a Henkel. A Lótusz & Zafír, valamint az Orchidea & Ametiszt Tomi mosógélek a megfizethető luxust testesítik meg. 2010. júliustól korlátozott ideig kaphatók. A látványos flakonok egy csipetnyi csillogó luxus érzetével dobják fel a mosást.

Illatok szárnyán

Az öblítők piaca a gazdasági visszaesést követően lassan stabilizálódik. Értékben az első félévben 3 százalékos növekedést produkált a tavalyi év megegyező időszakához képest, de még mindig messze van a növekedés üteme a 2008 ősze előtti ütemtől.
– A Lenor az egyik piacvezető öblítőmárka a magyar piacon, és folyamatosan megújítja portfólióját az aktuális trendeknek megfelelően. A Lenor Parfumelle 2009-es bevezetésekor a Lenor volt az első öblítőmárka, amely francia illatszakértők bevonásával fejlesztette ki új variánsait – nyilatkozza Karancsi Zsolt, a Procter&Gamble vállalati kapcsolatok menedzsere.
A Lenor márka nemrégiben vezette be az új, a ruháknak selymes puhaságot adó formulát a Spring, Summer, Tropical és Sensitive variánsokban. Egy új illatvariánst is bevezettek Floral néven.

Többfunkciós fertőtlenítés

A gazdasági válság hatására mennyiségben némileg csökkent a fehérítők és folteltávolítók piaca.
– Érdekes azonban, hogy a piaci részesedések nem változtak. Fehérítők esetében, és itt szoros értelemben értem a fehérítőtermékeket, a piaci részesedés 1-1 százalékos változása figyelhető meg – emeli ki Kürti Viktória, a DunaPro Zrt. termékmenedzsere.

Mivel az alacsonyabb árkategóriás termékek eladási mutatói is csökkentek, valószínűsíthető, hogy a márkás, jobb minőségű termékek továbbra is nagyobb arányban kerülnek a kosárba, mint olcsóbb társaik. Vagyis, ha már egy fehérítő megvásárlásáról dönt a fogyasztó, akkor nem választ alacsonyabb minőséget. Folytatódik viszont a tendencia, miszerint a vásárlók, habár a drágább és jobb minőségű termékeket keresik, mégis azokat promóciós áron szeretnék megvásárolni, és akár több áruházba is ellátogatnak, azok akciós kínálata alapján. Éppen ezért, a kereskedelmi újságokban való megjelenés mellett, az eladáshelyi kommunikáció értékelődött fel.

A Clorox termékek esetében is ezért alkalmaznak igényes POS-eszközöket, szerveznek láncspecifikus akciókat. A nyár folyamán például sikerrel zajlott a METRO áruházakban az Indesittel egy közös akciójuk. Immár másodszor sikerült közös promóciót kidolgozniuk az elektromos háztartási gépek forgalmazójával. A mechanizmus lényege, hogy ha bármelyik METRO áruházban vásárol a fogyasztó Hotpoint, Ariston vagy Indesit elöltöltős mosógépet, akkor ajándékba kap egy Clorox fehérítőt és egy folteltávolítót.
– Amit már elárulhatok az őszi terveinket illetően: a már jól ismert és legnépszerűbb termékünk, az 1 literes Clorox normál fehérítő csomagolása, konkrétabban a címkéje megváltozik – mondja Kürti Viktória.

Bár a Clorox márkához tradicionálisan fehérítő termékek tartoznak, a DunaPro Zrt. szakemberei úgy gondolják, hogy a fogyasztók nemcsak mosás során, hanem otthonuk tisztán tartására is előszeretettel alkalmazzák a terméket. A címkeváltással, illetve az új kommunikációval tehát az a céljuk, hogy tovább erősítsék fogyasztóikban ezt a gyakorlatot. Őszi-téli kommunikációjukkal arra biztatják a háziasszonyokat, hogy bátran használják a Cloroxot tisztításra és fertőtlenítésre is egyaránt, hiszen a termék elpusztít minden ismert kórokozót.

Szétválogatás nélkül

Az elmúlt években a mosási adalékok piacán egyedül a mosási kendők kategóriája tudott növekedni, köszönhetően a Spotless Színfogó térhódításának.
– A saját márkás termékek is megjelentek a piacon, de a Spotless Színfogó kendő még mindig magasan piacvezető. Marketingstratégiánk sikeres volt, helyesen kommunikáltunk célcsoportunk felé, ezért egyre többen próbálják ki és használják rendszeresen – hangsúlyozza Tremmel Nóra, a Spotless Hungary marketing- és értékesítési igazgatója.

Az idén tv-kampánnyal jelentkeztek, januárban, márciusban és augusztusban. A tv-spot jobb alsó sarkában hívták fel a figyelmet arra, hogy bárki igényelhet ingyenesen mintát, ha a www.szinfogo.hu weboldalon kéri. Már 3 éve élhetnek ezzel a lehetőséggel a fogyasztók, és idén az első félévben már meghaladta a 60 ezret a mintakérők száma. Egy személy csak egyszer kérhet mintát, ez azt jelenti, hogy évről-évre nő a kipróbálások száma, ahogy a vásárlásoké is.
Nyereményjátékkal egybekötött sajtókampányukat az Axel Springerrel szervezték meg. A tét egy 100 000 forint értékű ékszerutalvány és 1 évre elegendő Színfogó kendő volt.

– A Színfogó kendő-mintákat egy szociális foglalkoztatóban értelmileg és/vagy testileg sérült, hátrányos helyzetű személyek készítik. A borítékokba is ők teszik bele a mintát. Szeretnénk, ha a Színfogó kendő a társadalmi felelősségvállalás és a környezetvédelem egyik jelképévé válna – összegzi az elhangzottakat Tremmel Nóra.

Kapcsolódó cikkeink