Magazin: Kímélő, de határozott megoldások a rovarok inváziója ellen
A rovarirtó és rovarriasztó szerek piacát növekedés jellemezte az elmúlt időszakban, a rovarok elképesztő méreteket öltő inváziójának köszönhetően. A szektor szereplői folyamatos innovációikkal olyan megoldásokat igyekeznek kínálni, amelyek fokozott hatékonyságuk mellett méreganyagok helyett egyre gyakrabban természetes összetevőkkel rendelkeznek, és környezetvédelmi szempontból is megfelelnek az elvárásoknak.
Tavaly a június–júliusi időszakban bekövetkezett szúnyoginvázió következményeként a háztartási rovarirtó és rovarriasztó szerek kategóriájának eladása értékben és mennyiségben is dominánsan növekedett az előző évekhez viszonyítva.
– A Vape márkának a Nielsen adatai szerint sikerült az előző évekhez képest növekedni, több mint 22%-os piacrésszel – tájékoztat Seres Eszter.
A Henkel Magyarország Kft. brand managere úgy látja, a kiskereskedelmi eladási csatornák között kisebb elmozdulás figyelhető meg a drogériák irányába, azonban, mint mondja, minden csatorna növekedett a 2019-es évben.
– 2019-ben a rovarirtó és rovarriasztó szerek összforgalma a Nielsen által mért csatornákon több mint 6,58 mrd Ft volt. Ez 15,8 %-os értékben mért növekedést jelentett a 2018. évi forgalmi adatokhoz képest. Az eladott mennyiségi értékek is nőttek, de kissé alacsonyabb mértékben, mint a forgalmi értékek. Itt kb. 12% volt a növekedés az előző évhez képest.
Mivel szezonális termékekről van szó, nagyon sok tényező befolyásolja ezt a piacot, de talán az egyik legfontosabb az időjárás – fűzi hozzá Zámbó Attila, a Bábolna Bio Kft. kategória managere.
– A tavalyi év elég nehezen indult az elhúzódó tél miatt, de az áprilisi és májusi csapadékos és meleg időjárás egy egészen extrém júliust és augusztust eredményezett a rovarirtó szerek forgalmában. Ezt jól jellemzi, hogy az ebben a két hónapban realizált árbevétel meghaladta a maradék 10 hónap árbevételét. Ez a kiemelkedő értékesítés főként a szúnyogirtó és szúnyogriasztó termékeket érintette.
Tremmel Nóra, a Brands and More Hungary Kft. cégvezetője szintén az elhangzottakat erősíti meg.
A 2019-es szezon igen erős volt eladási szempontból, a piacon 15–18% növekedést mértek. A ZigZag márka bőven ezen felül növekedett, mivel a készlethiányok és a megnövekedett kereslet miatt a fogyasztók az alternatív csatornákon is sok rovarirtót vettek, például barkácsáruházakban, kertészetekben, gazdaboltokban, amelyeket a Nielsen nem mér – hívja fel a figyelmet a szakember.
A vállalatnál a legnagyobb növekedést a darázsirtók területén észlelték, illetve meglátásuk szerint a bőrre kenhető termékek piaca is folyamatosan nő évről évre, amióta a kullancsokat nem lehet irtani.
Előtérbe kerül a helyi védekezés
Zámbó Attila arról ad hírt, hogy a kategóriába tartozó terméktípusok – mászórovar irtók, repülőrovar irtók, molyirtók, elektromos készülékek és utántöltők, valamint a testre fújható termékek – között tavaly az elektromos készülékek, utántöltők és a testre fújható termékek voltak a legkeresettebbek a vásárlók körében.
– A kiszereléseket tekintve továbbra is toronymagasan az aeroszolok a legnépszerűbbek. A rovarirtó és rovarriasztó aeroszolok együttesen a teljes piac forgalmának kb. 60%-át adták 2019-ben – avat be a Bábolna Bio Kft. kategória managere.
2020. április 1-től megszűnik a légi védekezés a szúnyogirtásban is. Az új szabályok bevezetése után a földi kémiai kezelés vagy a biológiai módszerek jutnak majd nagyobb szerephez a védekezésben. Emiatt mi jelentősen több szúnyogra számítunk, így a bőrre kenhető termékek forgalma várhatóan nagyon meg fog emelkedni, mert csak a helyi védekezés fog segíteni a szúnyogok ellen. Az enyhe tél pedig a kullancsoknak kedvezett, így ellenük is egyre tudatosabban védekeznek a fogyasztók – jelzi a Brands and More Hungary Kft. cégvezetője.
Seres Eszter az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy manapság az elektromos utántöltők és a folyadékos utántöltők a legkedveltebbek, azonban a lapkás utántöltők népszerűsége is töretlen a hazai fogyasztók körében. A testre fújható rovarriasztó termékek esetében a 100 ml-es kiszerelés az elterjedt.
– Ezek közül a természetesebb hatóanyag-tartalmú Herbal és a 100% Naturale az, amelyeket a fogyasztók a leginkább kedvelnek, valamint az Extra variáns, amely erősebb hatóanyaggal rendelkezik. Az aeroszolok tekintetében pedig a 300, illetve a 400 ml-es univerzális hangya-, illetve darázsirtó aeroszolokat keresik legnagyobb számban – ismerteti a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
Harc a poloskák ellen
– A kiskereskedelmi csatornák folyamatos fejlődése miatt rengeteg új piac nyílik a szegmensben. Ilyen például a diszkont hálózatok, drogériahálózatok és egyéb kiskereskedelmi bolthálózatok folyamatos bővülése. Ezeknek egyre nagyobb szerepük van a piacon – mondja Zámbó Attila, hozzátéve, hogy az utóbbi években a szegmens forgalmát legnagyobb mértékben a drogéria kategória adja.
Az erőt sugárzó dizájn helyett megjelentek a kozmetikumokra hasonlító arculatok. Egyre inkább nő azoknak a vevőknek az aránya is, akik a „mérgek” helyett a természetes hatóanyagokat részesítik előnyben.
– Nagyon jó példa erre az is, hogy a Biostop termékcsaládunk is egyre népszerűbb. Ezek a termékek 100%-ban irtószermentesek, kizárólag természetes hatóanyagokat tartalmaznak – tudjuk meg Zámbó Attilától.
Seres Eszter arra mutat rá, hogy az utóbbi években lett jelentősebb szerepe az aeroszolokon belül a poloskairtónak, tekintve, hogy inváziószerűen megjelentek a természetes ellenséggel nem rendelkező poloskák, melyek jelenléte az otthonokban igen kellemetlen.
Tremmel Nóra szintén a poloskairtó kategória megerősödését emeli ki.
Természetes összetevők, hatékony védelem
A Henkel Vape szortimentjében a legnagyobb forgalmú termék a 100 ml kiszerelésű, testre fújható Derm Herbal a gyengéd védelemért, illetve a Classic Elektromos készülék plusz folyadék-utántöltő, mely 60 éjszakára biztosít védelmet a szúnyogok ellen.
– A 2020-as évre is számos új termék bevezetését tervezzük, hogy folyamatosan újdonságot nyújthassunk a fogyasztóknak – nyilatkozza Seres Eszter.
A Brands and More Hungary Kft.-nél a bőrre kenhető termékekre koncentrálnak leginkább az idei évben.
– Mivel a légi gyérítés megszűnik, két újdonsággal is jövünk: a kifejezetten kullancs ellen használandó ZigZag kullancsriasztó spray, illetve a ZigZag Sport spray, amely erős izzadás esetén is védi bőrünket a szabadban sportoláskor. Ezenkívül egy egyedi, pók elleni termékkel is piacra lépünk – jelzi Tremmel Nóra.
Sikertermékek és megújulások
A Bábolna Bio Kft. rovarirtó termékei közül 2019-ben a legnagyobb forgalmat ismét a Protect darázsirtó aeroszol adta, amely a Nielsen felmérése alapján immáron harmadik éve Magyarország Top 1 rovarirtó terméke.
– Jelentős forgalmat generált egy irtószermentes termékünk is, mivel a vevők egyre jobban kedvelik ezeket a megoldásokat. A tavalyi év szúnyoginváziójának köszönhetően a 150 ml-es kiszerelésű Protect szúnyog- és kullancsriasztó termékünkből rekord mennyiséget értékesítettünk.
A vállalat előző évben már elkezdte megújítani a teljes szúnyog- és kullancsriasztó palettáját. Az aktuális trendet figyelembe véve a termékek megjelenése az idei évben válik véglegessé. Ezzel együtt újul meg elektromos készülékük és utántöltőik külseje is, kiegészülve egy új szúnyogirtó készülékkel.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Van új a zuhany alatt, és azon túl is!
A tusfürdők piaca folyamatosan növekszik, ahogy a vásárlói elvárások egyre…
Tovább olvasom >2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >