Magazin: Kímélő, de határozott megoldások a rovarok inváziója ellen
A rovarirtó és rovarriasztó szerek piacát növekedés jellemezte az elmúlt időszakban, a rovarok elképesztő méreteket öltő inváziójának köszönhetően. A szektor szereplői folyamatos innovációikkal olyan megoldásokat igyekeznek kínálni, amelyek fokozott hatékonyságuk mellett méreganyagok helyett egyre gyakrabban természetes összetevőkkel rendelkeznek, és környezetvédelmi szempontból is megfelelnek az elvárásoknak.
Tavaly a június–júliusi időszakban bekövetkezett szúnyoginvázió következményeként a háztartási rovarirtó és rovarriasztó szerek kategóriájának eladása értékben és mennyiségben is dominánsan növekedett az előző évekhez viszonyítva.

Seres Eszter
brand manager
Henkel Magyarország
– A Vape márkának a Nielsen adatai szerint sikerült az előző évekhez képest növekedni, több mint 22%-os piacrésszel – tájékoztat Seres Eszter.
A Henkel Magyarország Kft. brand managere úgy látja, a kiskereskedelmi eladási csatornák között kisebb elmozdulás figyelhető meg a drogériák irányába, azonban, mint mondja, minden csatorna növekedett a 2019-es évben.
– 2019-ben a rovarirtó és rovarriasztó szerek összforgalma a Nielsen által mért csatornákon több mint 6,58 mrd Ft volt. Ez 15,8 %-os értékben mért növekedést jelentett a 2018. évi forgalmi adatokhoz képest. Az eladott mennyiségi értékek is nőttek, de kissé alacsonyabb mértékben, mint a forgalmi értékek. Itt kb. 12% volt a növekedés az előző évhez képest.

Zámbó Attila
kategória manager
Bábolna Bio
Mivel szezonális termékekről van szó, nagyon sok tényező befolyásolja ezt a piacot, de talán az egyik legfontosabb az időjárás – fűzi hozzá Zámbó Attila, a Bábolna Bio Kft. kategória managere.
– A tavalyi év elég nehezen indult az elhúzódó tél miatt, de az áprilisi és májusi csapadékos és meleg időjárás egy egészen extrém júliust és augusztust eredményezett a rovarirtó szerek forgalmában. Ezt jól jellemzi, hogy az ebben a két hónapban realizált árbevétel meghaladta a maradék 10 hónap árbevételét. Ez a kiemelkedő értékesítés főként a szúnyogirtó és szúnyogriasztó termékeket érintette.

Tremmel Nóra
cégvezető
Brands and More
Hungary
Tremmel Nóra, a Brands and More Hungary Kft. cégvezetője szintén az elhangzottakat erősíti meg.
A 2019-es szezon igen erős volt eladási szempontból, a piacon 15–18% növekedést mértek. A ZigZag márka bőven ezen felül növekedett, mivel a készlethiányok és a megnövekedett kereslet miatt a fogyasztók az alternatív csatornákon is sok rovarirtót vettek, például barkácsáruházakban, kertészetekben, gazdaboltokban, amelyeket a Nielsen nem mér – hívja fel a figyelmet a szakember.
A vállalatnál a legnagyobb növekedést a darázsirtók területén észlelték, illetve meglátásuk szerint a bőrre kenhető termékek piaca is folyamatosan nő évről évre, amióta a kullancsokat nem lehet irtani.
Előtérbe kerül a helyi védekezés
Zámbó Attila arról ad hírt, hogy a kategóriába tartozó terméktípusok – mászórovar irtók, repülőrovar irtók, molyirtók, elektromos készülékek és utántöltők, valamint a testre fújható termékek – között tavaly az elektromos készülékek, utántöltők és a testre fújható termékek voltak a legkeresettebbek a vásárlók körében.
– A kiszereléseket tekintve továbbra is toronymagasan az aeroszolok a legnépszerűbbek. A rovarirtó és rovarriasztó aeroszolok együttesen a teljes piac forgalmának kb. 60%-át adták 2019-ben – avat be a Bábolna Bio Kft. kategória managere.
2020. április 1-től megszűnik a légi védekezés a szúnyogirtásban is. Az új szabályok bevezetése után a földi kémiai kezelés vagy a biológiai módszerek jutnak majd nagyobb szerephez a védekezésben. Emiatt mi jelentősen több szúnyogra számítunk, így a bőrre kenhető termékek forgalma várhatóan nagyon meg fog emelkedni, mert csak a helyi védekezés fog segíteni a szúnyogok ellen. Az enyhe tél pedig a kullancsoknak kedvezett, így ellenük is egyre tudatosabban védekeznek a fogyasztók – jelzi a Brands and More Hungary Kft. cégvezetője.
Seres Eszter az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy manapság az elektromos utántöltők és a folyadékos utántöltők a legkedveltebbek, azonban a lapkás utántöltők népszerűsége is töretlen a hazai fogyasztók körében. A testre fújható rovarriasztó termékek esetében a 100 ml-es kiszerelés az elterjedt.
– Ezek közül a természetesebb hatóanyag-tartalmú Herbal és a 100% Naturale az, amelyeket a fogyasztók a leginkább kedvelnek, valamint az Extra variáns, amely erősebb hatóanyaggal rendelkezik. Az aeroszolok tekintetében pedig a 300, illetve a 400 ml-es univerzális hangya-, illetve darázsirtó aeroszolokat keresik legnagyobb számban – ismerteti a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
Harc a poloskák ellen
– A kiskereskedelmi csatornák folyamatos fejlődése miatt rengeteg új piac nyílik a szegmensben. Ilyen például a diszkont hálózatok, drogériahálózatok és egyéb kiskereskedelmi bolthálózatok folyamatos bővülése. Ezeknek egyre nagyobb szerepük van a piacon – mondja Zámbó Attila, hozzátéve, hogy az utóbbi években a szegmens forgalmát legnagyobb mértékben a drogéria kategória adja.
Az erőt sugárzó dizájn helyett megjelentek a kozmetikumokra hasonlító arculatok. Egyre inkább nő azoknak a vevőknek az aránya is, akik a „mérgek” helyett a természetes hatóanyagokat részesítik előnyben.
– Nagyon jó példa erre az is, hogy a Biostop termékcsaládunk is egyre népszerűbb. Ezek a termékek 100%-ban irtószermentesek, kizárólag természetes hatóanyagokat tartalmaznak – tudjuk meg Zámbó Attilától.
Seres Eszter arra mutat rá, hogy az utóbbi években lett jelentősebb szerepe az aeroszolokon belül a poloskairtónak, tekintve, hogy inváziószerűen megjelentek a természetes ellenséggel nem rendelkező poloskák, melyek jelenléte az otthonokban igen kellemetlen.
Tremmel Nóra szintén a poloskairtó kategória megerősödését emeli ki.
Természetes összetevők, hatékony védelem
A Henkel Vape szortimentjében a legnagyobb forgalmú termék a 100 ml kiszerelésű, testre fújható Derm Herbal a gyengéd védelemért, illetve a Classic Elektromos készülék plusz folyadék-utántöltő, mely 60 éjszakára biztosít védelmet a szúnyogok ellen.
– A 2020-as évre is számos új termék bevezetését tervezzük, hogy folyamatosan újdonságot nyújthassunk a fogyasztóknak – nyilatkozza Seres Eszter.
A Brands and More Hungary Kft.-nél a bőrre kenhető termékekre koncentrálnak leginkább az idei évben.
– Mivel a légi gyérítés megszűnik, két újdonsággal is jövünk: a kifejezetten kullancs ellen használandó ZigZag kullancsriasztó spray, illetve a ZigZag Sport spray, amely erős izzadás esetén is védi bőrünket a szabadban sportoláskor. Ezenkívül egy egyedi, pók elleni termékkel is piacra lépünk – jelzi Tremmel Nóra.
Sikertermékek és megújulások
A Bábolna Bio Kft. rovarirtó termékei közül 2019-ben a legnagyobb forgalmat ismét a Protect darázsirtó aeroszol adta, amely a Nielsen felmérése alapján immáron harmadik éve Magyarország Top 1 rovarirtó terméke.
– Jelentős forgalmat generált egy irtószermentes termékünk is, mivel a vevők egyre jobban kedvelik ezeket a megoldásokat. A tavalyi év szúnyoginváziójának köszönhetően a 150 ml-es kiszerelésű Protect szúnyog- és kullancsriasztó termékünkből rekord mennyiséget értékesítettünk.
A vállalat előző évben már elkezdte megújítani a teljes szúnyog- és kullancsriasztó palettáját. Az aktuális trendet figyelembe véve a termékek megjelenése az idei évben válik véglegessé. Ezzel együtt újul meg elektromos készülékük és utántöltőik külseje is, kiegészülve egy új szúnyogirtó készülékkel.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Németországban egyre több vásárlót vonzanak az élelmiszerek a drogériákba
Egyre nagyobb szerep jut a drogériák élelmiszer-kínálatának a német fogyasztók…
Tovább olvasom >Ez már tényleg bőrre megy!
A testápolási szektorban az elmúlt időszakban az innováció és a…
Tovább olvasom >Újabb 1800 fával zöldít a Henkel és a 10 Millió Fa Alapítvány
Öt éve működik együtt a Henkel Magyarország és a 10…
Tovább olvasom >További cikkeink
Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Történelmi csúcson a vállalati fúziók – gyorsabb eljárásokkal, mesterséges intelligenciával dolgozik a GVH
2024-ben rekordszámú vállalati összefonódás történt Magyarországon, az érintett cégek összesített…
Tovább olvasom >Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >