Kijózanodás után

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 09. 20. 00:11

A Magyar Szállodaszövetséget augusztustól Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségnek (MSZÉSZ) hívják – hagyta jóvá a Fővárosi Bíróság –, s a szövetség arra kéri partnereit, hogy a jövőben ezt a nevet használják a levelezésben.

Egy név megváltoztatása önmagában nem hoz változást egy szervezet munkájában, de a hír rávilágít egy most megindulóban lévő folyamatra. Az elmúlt években új szakmai szervezetek alakultak, vagy a régiek szaporodtak osztódással. Volt, ahonnan a vezető mögül koptak ki az aktivisták, máshol elégedetlen tagok rajzottak ki új méhkirálynőként bolyukból. A sok szövetség és egyesület együttese nemhogy nem növelte a szakma érdekérvényesítő erejét, de a csatározások miatt inkább még nehezítette is azt. Most, a „kijózanodás” után új erőviszonyok vannak kialakulóban: a kompromisszumra képtelen, összeférhetetlen személyek előbb-utóbb süllyesztőbe kerülnek, és azok a szervezetek, amelyek vezetőiben a kompetenciaigény a stratégiai érzékkel párosul, megpróbálják koncentrálni a szétforgácsoló erőket. Nem tudjuk biztosan, használ-e az éttermi vendéglátásnak, ha a szállodaszövetség potentátjai képviselik érdekeit, de még ez is egészen biztosan jobb, mint a közelmúltban megtapasztalt állapotok. Drukkolunk, hogy a MSZÉSZ-nek ne csak a nevében legyenek ott az éttermek! n
Hangos sörünnep

Némi képzavarral élve a budapestiek láthatóan ki vannak éhezve a sörfesztiválokra – a budai Várban rendezett, négynapos sörünnepen esténként mozdulni is alig lehetett a tömegben. Hogy mennyire volt ez köszönhető a túlnyomó többségben minőségi sörfajták megjelenésének, azt nehéz megállapítani, hiszen a népünnepély jelleg és a szórakoztatásnak szánt fellépő együttesek és humoristák sok mindent elvisznek a hátukon a hasonló nyári rendezvényeken. Minthogy a hazai kézműves sörfőzdék és a belga, német, cseh, angol és ír söröket kínáló standok néha nem is túl olcsó italaiért is tömött sorokban álltak az értők, azt hihetjük, a fesztivál külön programok nélkül is sikeres lett volna.

Nem tudhatjuk előre, hosszú távon mennyit profitál a magyar sörkultúra abból, hogy egy túlnyomóan a sörkülönlegességekről szóló rendezvény szervezését egy, a hazai piac harmadát magáénak tudó nagy sörgyár vesz szárnyai alá. Sok ítész véleményével szemben mi megkockáztatjuk: Magyarországon az italfajtának 2011-ben szüksége van az erős „mentorokra”. A Heineken jóvoltából ráadásul egy látványos bemutató keretében a látogatók folyamatában is megtapasztalhatták, miből és hogyan készül a sör. A program során az érzékszerveket, így a látást, tapintást, ízlelést, szaglást bevonva, lépésről lépésre kalauzolták végig a fogyasztókat az egyes állomásokon. A gyár egy másik standján, egy kis előképzés után az érdeklődők élesben is kipróbálhatták csapolótudományukat.

A sajtótájékoztatón elhangzott mondat, hogy sörforradalom zajlik Magyarországon, nemes túlzásnak tekinthető, de az biztos, hogy széles rétegek sörízlése változik a különleges ízek és a lagereken túli világ megismerésével.

Kapcsolódó cikkeink