Kihirdették a hipermarketeket több hazai élelmiszer forgalmazására kötelező törvényt Romániában
Kihirdette Klaus Iohannis román elnök a hipermarketeket több román élelmiszer forgalmazására kötelező törvényt.
Az elnöki hivatal hétfőn közölte: Iohannis aláírta a bukaresti parlament által június elején megszavazott indítványt, amely módosította a 2009 óta hatályos, élelmiszerek forgalmazására vonatkozó törvényt.
A módosítás értelmében a 2 millió eurónál magasabb árbevételt elérő üzletláncokat arra kötelezik, hogy a friss termékeik 51 százalékát úgynevezett rövid beszerzési láncon keresztül vásárolják meg. Ezzel a kezdeményezők azt akarják elérni, hogy a nagy üzletek az említett arányban a helyi termelőktől vásároljanak húst, tojást, zöldséget, gyümölcsöt, mézet, valamint tej- és péktermékeket.
Emellett arra is kötelezték a nagy üzletláncokat, hogy a húsárun tüntessék fel a származási országot, a feldolgozott hústermékeken pedig a Romániából származó nyersanyag arányát. Az előírásokat megszegő hipermarketekre 100 ezertől (mintegy 7 millió forint) 150 ezer lejig terjedő bírságot róhatnak ki.
A romániai nagy üzletláncok érdekeit védő egyesület sajnálatát fejezte ki, hogy Iohannis kihirdette a törvényt. Szerintük a módosítás a nagy üzletláncok ellen irányul, és úgy vélik, a kezdeményezők nyilatkozatai ellenére nem szavatolja a helyi termelők támogatását. Emellett szerintük sérti a vásárlók szabadságát, hogy a legjobb minőségű és árban is versenyképes termékeket választhassák. Az egyesület szerint a jogszabály kihat az árakra, és drágulni fognak az élelmiszerek. Szerintük a törvénymódosítás összeegyeztethetetlen az európai szabványokkal, ezért az uniós fórumokon kérik ennek kivizsgálását.
Az indítványt kezdeményező román liberálisok üdvözölték a jogszabály kihirdetését, és úgy vélték, hogy ezzel a román termelőknek esélyük nyílik felvenni a harcot a nemzetközi vállalatok „illojális konkurenciájával”.
A romániai termelőktől származó friss termékekre vonatkozó kötelezettség hat hónap múlva lép hatályba, addig a kormánynak ki kell dolgoznia az alkalmazási szabályokat. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Tavaly kilenc százalékkal nőtt a Lidl forgalma Romániában
A Lidl Romania 2024-ben erőteljes növekedést könyvelhetett el: az üzletlánc…
Tovább olvasom >Belép a román piacra a REWE drogériahálózata, a BIPA
Belép a román piacra a REWE drogériahálózata, a BIPA –…
Tovább olvasom >Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Háromból két fogyasztó jobb vásárlási élményre számít
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók és az üzleti vezetők…
Tovább olvasom >IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >