Kiemelkedően teljesít az ásványvíz

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 06. 16. 09:01

Fontos szerepet játszik az ásványvíz az élelmiszer-kiskereskedelemben, mivel a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória értékben mért forgalmi rangsorában hatodik helyen áll, a 2013. december–2014. március közötti időszak adatai alapján. Csak a feldolgozott hús, sör, sajt, szénsavas üdítőital és kávé előzi meg a Kiskereskedelmi Indexben.

nie

Erősödik az ízesített szegmens

Idén eddig kiugróan jól teljesít a piacon az ásványvíz. Ugyanis négy hónap alatt, a legutóbbi december–márciusi időszakban 15 milliárd forintnál nagyobb bevételt értek el vele az élelmiszerboltok; 15 százalékkal többet, mint az előző hasonló időszak során.

Mennyiséget tekintve 10 százalékkal nőtt a bolti eladás.

Szokatlanul nagyarányú a növekedés. Ezt egyrészt az okozta, hogy az árak az infláció mértékét meghaladó mértékben, 5 százalékkal emelkedtek, egyik négy hónapos periódusról a másikra. Másrészt pedig az ízesített szegmens piaca jelentősen bővült. Az ásványvíz teljes – értékben mért – hazai kiskereskedelmi forgalmából az ízesített változatok piaci részesedése 14 százalékot ért el a legutóbbi négy hónapban. Ez négy százalékponttal nagyobb, mint az előző hasonló periódus alatt.

Ha a piaci trendeket szénsavtartalom szerint nézzük, akkor a legnagyobb piacrész a szénsavmentesre jut. Az értékben mért teljes forgalomból 48 százalékkal részesedett 2013. december–2014. március között. A szénsavas részaránya 44 százalék, míg az enyhén szénsavasé 8 százalék. Ezek az arányok megegyeznek az egy évvel korábbi hasonló időszakéval.

Csökkent a koncentráció

Ellentétben a korábbi időszakokkal, most némileg csökkent az eladás koncentrációja. Mégpedig azért, mert a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek piaci részesedése 36 százalékról 32-re csökkent, négy hónapos összehasonlításban, érték szempontjából.

Viszont több ásványvizet tesznek bevásárlókocsijukba vagy -kosarukba a vevők a 401–2500 négyzetméteres csatornában amelynek piaci részesedése, értéket tekintve, 40-ről 42 százalékra emelkedett.

Említést érdemel, hogy a hagyományos kis üzletek közül az 51–200 négyzetméteresek piacrésze 11 százalékról 12-re nőtt.

Ásványvíznél az élelmiszerboltok teljes hazai forgalmából gyártói márkákra 2013-ban 67 százalék jutott; ez a mutató három százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban.

Kapcsolódó cikkeink