Kiemelkedő siker a WorldStar Student Awards versenyen
A WorldStar Student Awards idei versenyére 25 országból érkeztek innovatív pályamunkák. A dobogóra három kontinens versenyzői állhattak fenntartható csomagolási megoldásaikkal, de két kategóriában a Soproni Egyetem hallgatói is arany- és ezüstéremmel gazdagodtak.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
A World Packaging Organisation évente megrendezi a felsőfokú oktatásban tanuló és csomagolástervezési projektekben részt vevő diákok számára a WorldStar Student Awards versenyt. Az esemény célja minden alkalommal ugyanaz: megmutatni, láthatóvá tenni a diákok tehetségét, valamint ösztönözni az innovatív új ötleteket.
A nemzetközi megmérettetésre idén 25 országból 253 pályamunka érkezett. Ezek közül egy 49 nemzetközi szakemberből álló zsűri választotta ki a 137 legjobb, díjazásra érdemes tervet, és 8 különböző kategóriában osztott ki arany-, ezüst- és bronzérmeket.
A versenyen összesen 49 egyetem vett részt, közöttük komoly sikerrel a Soproni Egyetem is.
Dobogósok három kontinensről
Az idei WorldStar Student Awards összesített első három legjobbja három különböző kontinensről került ki.
Az aranyérmet a ghánai Kwame Nkrumah University of Science and Technology csapata által füstölt hal hatékony csomagolására és szállítására tervezett Alpha Biopac nyerte, amely egy négyzet alakú masszív, vízijácintból készült doboz. A doboz szellőzéséről perforáció gondoskodik, azt pedig, hogy az áru ne tapadjon a doboz belső felületéhez és a kártevők is elkerüljék, pergamenpapír bélés biztosítja. A doboz megerősített sarkai képesek elbírni a súlyt és nyomást egymásra helyezéskor.
A projekt a „Fenntarthatóság” kategória ezüstérmét és a „Food” kategória aranyérmét is elnyerte.
Az ausztráliai University of New South Wales egyetemről Jeremy Marchant elvitelre szánt papíralapú sushidobozával érdemelte ki az ezüstérmet az összesített versenyben. Az általa tervezett elviteles sushidoboz az ausztrál szabványok szerint komposztálható megújuló monoanyagból készült, amely a korábbiaknál fenntarthatóbb alternatívát jelent a sushipiac számára, hiszen szükségtelenné teszi az egyszer használatos műanyagok használatát. A doboz egymásra rakható, fedele zárható és külön evőpálcika-tartóval rendelkezik.
A sushidoboz a „Fenntarthatóság” kategóriában az első, míg a „Food” kategóriában harmadik helyen végzett.
A bronzérem az California Polytechnic State University csapatához került, akik a napvédő termékek csomagolását gondolták újra. A Sun Ease innovatív „karton a kartonban” technológiával küszöböli ki a hagyományos napvédő termékek nehezen újrahasznosítható műanyag csomagolását, miközben a gyerekeknek edukatív élményeket kínál. A technológia két papírdobozt használ: a belső egy hagyományos FFS, azaz formázott, megtöltött és lezárt kartontasak, a külső pedig egy hagyományos hajtogatott karton. A Sun Ease a napvédelem és a környezeti felelősségvállalás jövője egyben.
A Sun Ease egyben a „Marketing Appeal” kategóriában bronzérmet kapott a Sztaskó Kíra Fanni által tervezett összecsukható tortilla chips csomagolás mögött, illetve a „Health&Personal Care” kategóriában aranyéremre volt érdemes.
Arany- és ezüstéremmel is gazdagodtak a Soproni Egyetem hallgatói
A Soproni Egyetem Faipari Mérnöki és Kreatívipari Karáról 11 formatervező és tervezőgrafikus hallgató jutott a döntősök közé, akiket Rosta Péter és Szarka Judit Gabriella művésztanár készített fel a versenyre.
Varga Adrienn Barbara facsemetecsomagolás-terve az „Other Packaging” kategóriában kapott aranyérmet, míg Sztaskó Kíra Fanni tortilla chips csomagolását a „Marketing Appeal” kategóriában díjazta ezüstéremmel a zsűri.
A díjakat a szakmai hét záró rendezvényén Nagy Miklós, a Csomagolás és Anyagmozgatási Szövetség szakmai főtitkára és prof. dr. Magoss Endre, a Soproni Egyetem Faipari Mérnöki és Kreatívipari Karának dékánja adta át.
Rosta Péter, a soproni diákokat felkészítő művésztanár szerint az effajta versenyek olyanok, mint egy divatbemutató, ahol diákjai számára a kutatás bír a legnagyobb jelentőséggel.
– A csomagolás-tervezés uniformizált, és egy ilyen verseny számunkra olyan, mint egy divatbemutató. A koncepciók nem azzal az elsődleges céllal készülnek, hogy a piacon marketing szempontból helytálljanak, sokkal inkább jelent a kreativitás szempontjából kihívást egy ilyen verseny. Más egyetemek prezentációival szemben komoly különbség, hogy a mi hallgatóink mindig elkészítik a koncepciókat kézzel fogható, méretezett makett formájában is. Mi elsősorban kutatunk, a formákat akarjuk bontani, és többet szeretnénk belegondolni a munkába, mint amit egy átlagos piaci termék megkíván.
A díjazott soproni pályamunkák
– A tervem az volt, hogy környezetbarát, hulladékmentes csomagolást készítsek. A facsemetét a nedvességet a növényben tartó magpapírba csomagoltam, amelyből, amint az a földbe kerül, növény nőhet. A külső csomagolással a facsemete akár ajándékba is adható, ami a környezetbarát hozzáállás üzenetét is hordozza. Mivel a magpapír a talajban lebomlik, és a magokból növény lesz, így nem keletkezik hulladék – mondta el Varga Adrienn Barbara.
Az ötletet valós igény inspirálta, hiszen az utóbbi időben nagyon népszerűvé vált a kültéri növények vásárlása, melyek az értékesítés és szállítás során – akárcsak bármely más árucikk – biztonságos és megfelelő védelmet biztosító csomagolást igényelnek. A rövid és hosszú távú szállítás egy törékeny élő növény esetében nem csak stabil alapot, de a növény különböző pontjain megerősítéseket is igényel, amit ez a koncepció teljes mértékben biztosít.
– A célom az volt, hogy a terméket egy szimpla műanyag zacskó helyett papírba csomagoljam. A kezdeti geometriai forma lassan egy rombusz alakú prizmává alakult, amely az oldalán zsinórral nyitható – mesélte Sztaskó Kíra Fanni.
A doboz kinyitva tálként is szolgálhat, melynek stabilitását a doboz belsejében elhelyezett két papír háromszög biztosítja. A doboz grafikája élénk, vibráló színekben pompázik. A kézzel rajzolt, jellegzetes motívumokat és figurákat a mexikói halottak napja (DÃa de Muertos) ihletett.
A Soproni Egyetem nyolc hallgatója elismerő oklevelet kapott:
Bereczi Tímea – teacsomagolás
A zöldtea-por számára tervezett és többnyire vízbázisú festékkel nyomott „tubus” újrahasznosított papírból készül csakúgy, mint a kupakja és alja.
Domján Petra – mirelit brokkoli
A jelenleg a piacon elérhető műanyag zacskókat helyettesíteni hivatott környezetbarát alternatíva nyolcszög alakú papírcsomagolás, melynek megjelenése letisztult, egyértelmű.
Grubits Lili – teacsomagolás
A matcha tea tárolására alkalmas csomagolás egy nagy és három kisebb dobozból áll, melyek mindegyike barátságos, színgazdag látványt nyújt és kényelmesen kézbe vehető.
Koncz Dániel – cementcsomagolás
A könnyen felemelhető, cipelhető és visszazárható zsák szakít az építőanyag-csomagolások hagyományaival, miszerint azokon nem esik jó fogás, kényelmetlen őket cipelni és felbontás során könnyen szétszakadnak.
Lepenye Gerda Angyalka – nagycsaládos spagetticsomagolás
A nagycsaládos spagetticsomagolás egy egyszerű, letisztult, organikus és könnyen kézbe illő henger alakú doboz. Színei Olaszország hagyományait idézik, melyek kontrasztja a terméket messziről is jól láthatóvá teszik.
Matolcsi Kíra – grillcsirkecsomagolás
A háromszög alakú, tetején fülekkel rendelkező elviteles csomagolás minőségi újrahasznosítható anyagokból készül, amely jól tükrözheti bármely márka fenntarthatóság iránti elkötelezettségét.
Miklós Viktória – süteményes doboz
A könnyű és kényelmes csomagolás könnyen szállítható és nem ázik át, ráadásul tálcaként vagy tányérként is használható például egy piknik alkalmával.
Somogyi Máté – borcsomagolás
Az autentikus megjelenésű, hordó formájú, főként cellulóz- és kartonalapú csomagolásból rendezvények alkalmával nagy mennyiségek szolgálhatók fel elegánsan.
Vranek Boglárka – iskolai közösségi kert doboz
Az egyszerű, ugyanakkor látványos és gyerekek számára szórakoztató képi világú csomagolás a kertészkedés pozitív minőségét igyekszik közvetíteni.
//
WorldStar Student Awards kategóriagyőztesei
MARKETING APPEAL kategória
Hunan University of Technology/School of Packaging Design Art/Department of Packaging Design, Kína: Biomimetikus és környezetbarát csomagolás gyerekeknek készült tejitalok számára
A csomagolás cellulózformázási technológiával alakítja ívesre a felületet, amely így gömbölyded, kényelmes és bájos. A bionikus kialakítású cumit a gyermek ivás közben éppen úgy a szájához tapaszthatja, ahogyan csecsemőkorban az édesanyja melléhez. A kényelmes és megnyugtató csomagolás jól tükrözi a vállalat apró részletekre fordított figyelmét és a következő generáció egészsége iránt vállalt társadalmi felelősségét. A csomagolás 100%-ban környezetbarát, szívós, könnyen alakítható, formázható, higiénikus és biztonságos, valamint könnyen újrahasznosítható cellulózból készült.
FENNTARTHATÓSÁG kategória
University of New South Wales, Ausztrália: Elviteles sushidoboz
(ld. fent az összesített verseny győzteseinél)
SAVE FOOD kategória
Packaging design, Nackademin, Svédország: The Ketchup Bellow
Ez a csomagolás átfogó fejlesztés az élelmiszer-pazarlás csökkentése érdekében egy olyan élelmiszer-kategóriában, amely köztudottan jelentős mennyiségű hulladékot termel. A korábbi műanyag és üvegcsomagolást rostalapú, könnyen újrahasznosítható, így környezetbarát anyagok váltják benne. Általa nemcsak a hulladék mennyisége csökkenthető, de a szállítást is optimalizálja, ami javítja a logisztikai folyamatokat.
ÉLELMISZER kategória
Kwame Nkrumah University of Science & Technology Kumasi, Ghána: Alpha Biopac – Füstölt hal hatékony tárolására és szállítására szolgáló csomagolás
(ld. fent az összesített verseny győzteseinél)
ITALOK kategória
Hunan University of Technology/School of Packaging Design Art/Department of Packaging Design, Kína: Biomimetikus és környezetbarát csomagolás gyerekeknek készült tejitalok számára
(ld. fent a Marketing Appeal kategóriában)
HÁZTARTÁS kategória
Eskisehir Technical University, Törökország: OMO mosószeres flakon
Az innovatív OMO DOSE csomagolásban található mechanizmussal egyszerre 1 adag (65 ml) vagy a kívánt mennyiségű folyékony mosószer adagolható közvetlenül a mosógépbe külön folyékonymosószer-adagoló nélkül.
Az OMO DOSE megkönnyíti a folyékony mosószert előnyben részesítő fogyasztók dolgát és javítja a termék nyújtotta fogyasztói élményt. A praktikus csomagolás környezetbarát abban az értelemben, hogy azt a vásárlók nem feltétlenül dobják ki, hanem áttöltik bele a nagyobb térfogatú folyékony mosószereket (pl. 10 l-t -15 l-esbe), csökkentve ezzel a kisebb műanyag mosószeres flakonok fogyasztását.
HEALTH & PERSONAL CARE kategória
California Polytechnic State University: Sun Ease
(ld. fent az összesített verseny győzteseinél)
Kapcsolódó cikkeink
Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >Raisz Anikó: a cél nem a műanyag betiltása, hanem azok biztonságos és fenntartható használatának elősegítése
A cél nem a műanyagok betiltása, hanem azok biztonságos és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >