Kiállt a magyar fogyasztók érdekei mellett a GVH elnöke a párizsi OECD konferencián
Az OECD fogyasztóvédelmi bizottsága két napos, magas szintű találkozót rendezett Párizsban, melyen Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke is részt vett. A szakmai konferencia keretében a résztvevők a digitális és zöld átállás kérdésköreit vitatták meg a fogyasztóvédelem oldaláról vizsgálva. Rigó Csaba Balázs a konferencián kiemelte: „A digitális és zöld átállás középpontjában egyértelműen a fogyasztóknak és az ő érdekeiknek kell állniuk. A fogyasztók mindig az elsők!”
Az OECD fogyasztóvédelmi bizottsága (OECD Committee on Consumer Policy) első alkalommal szervezett magas szintű, úgynevezett miniszteri-szintű találkozót 2024. október 8. és 9. között, Párizsban. A két napos esemény keretében a résztvevők két fő témakört vitattak meg a fogyasztóvédelem szemszögéből vizsgálva, a digitális- és a zöld átállást. A konferencia során megvizsgálták, hogy milyen eszközökkel lehet a fogyasztókat a digitális fejlődés, illetve a zöld és fenntartható gazdaságra való átállás központi szereplőjévé tenni, azért, hogy a fejlődés, az egyes intézkedések a lehető legteljesebb mértékben a fogyasztói érdekeket szolgálják.
A párizsi rendezvény első napján a digitális átállás állt a szakmai diskurzus középpontjában. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke felszólalásában kifejtette:
„A magyar nemzeti versenyhatóság az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet fordított a digitális világ térnyerésére. A GVH számos globális is technológiai vállalattal szemben lépett fel eredményesen az elmúlt években, mint a Google, az Apple, vagy a TikTok.” A GVH elnöke aláhúzta emellett: „Kiemelt feladatunk az új technológiák, például a mesterséges intelligencia mélyreható vizsgálata és ismerete, ezzel a céllal indítottunk piacelemzést 2024 elején, amit hamarosan befejezünk”
– jelezte Rigó Csaba Balázs.
A Gazdasági Versenyhivatal 2024 elején indított piacelemzést a mesterséges intelligencia piaci versenyre és a fogyasztók ügyleti döntéseire gyakorolt hatásainak vizsgálatára. A nemzeti versenyhatóság elismeri, hogy az MI terjedése széleskörű társadalmi és gazdasági előnyöket eredményezhet, a technológia azonban veszélyt jelenthet a tisztességes piaci versenyre és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat.
A magas szintű találkozó második napján vitatták meg a résztvevők a zöld átállás fogyasztóvédelmi kérdéseit. Rigó Csaba Balázs a témakör kapcsán kifejtette:
„A fogyasztóvédelem feladata a zöld átállás során, hogy kellő eszközöket adjunk a fogyasztók kezébe ahhoz, hogy objektív, tényekre alapozott döntéseket hozhassanak.” Hozzátette: „A modern változó világban a hatóságoknak nem elég reagálniuk a piaci folyamatokra, hanem proaktív megoldásokat kell találniuk és a fogyasztók érdekeit szolgáló javaslatokat is meg kell fogalmazniuk.”
A nemzeti versenyhatóság szintén 2024 elején zárta le piacelemzését, melyben egyes termékek reklámozása során alkalmazott „zöld állításokat” vizsgálta. A GVH többek között arra világított rá, hogy sok cég a márkaépítésre használja a green marketinget, míg a fogyasztók nagy része nehezen tájékozódik a zavaros zöld üzenetek között. A versenyhivatal ezért többek között egy fenntarthatósággal és környezetterheléssel kapcsolatos többszintes, államilag szabályozott jelölőrendszer kialakítását javasolta a jogalkotó irányába.
A párizsi találkozón részt vevő szervezetek elnökei, vezetői, illetve képviselői egy közös nyilatkozatot is aláírtak a konferencia második napján. A nyilatkozaton keresztül a szervezetek többek között elkötelezték magukat a fogyasztók zöld állításokkal, illetve a digitális fejlődéssel járó kockázatokkal szembeni védelem erősítése, és a fogyasztók megfelelő eszközökkel való edukálása mellett. A GVH többek között ezzel a céllal indította a Gondolja Végig Higgadtan kampány-sorozatát is.
Kapcsolódó cikkeink
Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat…
Tovább olvasom >A GVH 100 millió forint bírságot szabott ki a GymBeam táplálékkiegészítőket forgalmazó cégre
Megtévesztően kommunikált a GymBeam, ezért 100 millió forintos bírságot szabtak…
Tovább olvasom >A szervízdíj nem borravaló – itt a különbség a kettő között
Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >