Ki kell sütniük valamit az olajgyártóknak
Nem egyszerű most keresni az olajtermékeken, meredeken emelkedő áruk és a szabályozás által rájuk rótt kötelező terhek miatt. Az árak további emelkedése idén a hazai piacon szinte biztosra vehető. Ugyanakkor a fogyasztók tisztában vannak a hidegen sajtolt olajok egészségre gyakorolt, kedvező hatásával, így, ha a gyártók megfelelő innovációkkal reagálnak a megváltozott globális tényezőkre, a termékkör újra növekedési pályára állhat.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
Változékony időket ér meg a hazai olajpiac, amelyért részben a külső tényezők, részben a belső szabályozók tehetők felelőssé.
– A napraforgóolaj ára a tavalyi ársapka, majd a kötelező akciózás miatt eltért a normál piaci áraktól. Az elmúlt év magas inflációja visszafogta a keresletet, elsősorban a magasabb árú termékek esetében – elemzi a kialakult helyzetet dr. Tímár Imre, a Tanner Trade Kft. ügyvezető igazgatója. – Változott a korábbi fogyasztói magatartás, és a kereslet az alacsonyabb ár (és alacsonyabb minőség) irányába tolódott. Ez kedvezőtlen volt mind a fogyasztóknak, mind pedig a kereskedőknek. A magasabb árú termékek, így az olívaolajak területén is csökkentek a volumenek.
A 2023-as év hektikussága az egész élelmiszerpiacot megviselte, állapítja meg Pinczés Marianna, a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője, aki hozzáteszi:
– Különösen igaz ez az étolajgyártásra (minden minőségben), hiszen a legfontosabb alapanyagokra mind kihatott a háborús helyzet és az abból következő korlátozások, engedmények. A világpiaci ármozgások a nemzetközi versenypiacot is felkavarták, a piac újrarendeződött, rengeteg minden múlt a korábbi és év közben kötött szerződéseken, a szerződéskötési, módosítási lehetőségeken.
Globális szinten a kedvezőtlen, aszályos időjárás már két éve komoly árfelhajtó tényező az olívaolajoknál, és az idei év sem kecsegtet sok jóval – a 2023/2024. évi termés várhatóan ismét elmarad az átlagos hozamtól. 2022 vége és 2024. január között a nemzetközi piacokon az extra szűz olívaolaj ára mintegy 200%-kal emelkedett. Ezt a magyar fogyasztó is érzékelte, még ha nem is ilyen mértékben. Ennek oka, hogy a korábban olcsóbban vásárolt készletek a csökkenő fogyasztói kereslet miatt lassabban fogynak el a polcokról.
– A régi készletek kipörgése után azonban szembesülni kell itthon is a növekvő nemzetközi olívaolajárakkal. Ez további áremelkedést fog eredményezni, amelynek mértéke jelenleg még nehezen meghatározható, hiszen számos tényező eredője alakítja az árakat – folytatja dr. Tímár Imre.
A fogyasztó toleráns – egyelőre
A kereslet oldaláról nézve a nehézségek ellenére kedvezőbb a kép. A fogyasztás dinamikája az emelkedő árak ellenére sem csökkent eddig, tehát a piacok elfogadják a magasabb árakat.
– A következő években ezen tendencia folytatódhat, évi 3,5–5% fogyasztásbővüléssel számolnak a szakemberek – jegyzi meg a Tanner Trade Kft. ügyvezető igazgatója. – Az olló a kereslet és kínálat között tovább fog nyílni, és az árak további növekedésére lehet számítani. Így azonban felmerül a kérdés, hogy a fogyasztó meddig fogadja el a magas árakat. Ez földrajzi területenként, jövedelmi szintenként lényegesen eltérhet. Egy azonban vitathatatlan, az olívaolaj tulajdonságai és beltartalmi értékei, az egészségre gyakorolt pozitív hatásai a top növényi olajak között tartják az olívaolajat: az egészségtudatos fogyasztók, a vendéglátás és a gyógyszeripar is egyre nagyobb mértékben igényli.
A termelők és gyártók most kezdenek ráeszmélni, hogy mivel előreláthatólag tartósan a szárazabb időjárás lesz a jellemző, kénytelenek lesznek több energiát fordítani az innovációra. Ezek lehetnek új szárazságtűrő olívafajták, beruházások az öntözésbe, hatékonyabb feldolgozói kapacitás. Ennek eredményeit csak néhány év után fogjuk látni.
Divatba jönnek a blend termékek
Termékek szintjén rövid és középtávon a magas árak miatt várhatóan nagyobb figyelmet kapnak a különböző blend termékek, melyek egy új kategóriát képviselnek. Ennek formálódását már néhány nemzetközi piacon tapasztalják a gyártók.
– Emellett a gyártók a kisebb kiszereléssel, olcsóbb csomagolóanyagok alkalmazásával próbálják segíteni az értékesítést – ismerteti Tímár Imre. – Lényeges innováció az elmúlt években, főként a csomagolóanyagok környezetbaráttá tételére irányult. Termékszintű fejlesztés az extra szűz spray megjelenése volt, valamint nagy visszatérőnek számít a Pomace Blend olívaolaj, ami olívaolaj-napraforgóolaj összetételének arányai miatt magában hordozza az olívaolaj egészséges hatásait, a napraforgóval történő kiegészítés pedig szélesebb vásárlórétegek számára teszi elérhetővé a terméket. Az Abaco márka alatt levő 200 ml-es, hajtógáz nélküli spray gazdaságos olajfelhasználást tesz lehetővé salátákra, húsokra, illetve a sütőedény aljára permetezve. Az Abaco Pomace Blend olajunk pedig sütéshez, főzéshez kiváló, és sütési paraméterei alapján többszöri felhasználhatóságot biztosít.
Az idei év várhatóan a piaci bővülés éve lesz, árulja el az ügyvezető igazgató. Középpontba a megfelelő ellátás biztosítása és a magyar fogyasztó pénztárcájának megfelelő árszint biztosítása kerül. A paletta színesítését az ízesített extra szűz olívaolajok, pl. picante, szarvasgombás, fokhagymás és bazsalikomos 250 ml-es kiszerelések jelentik majd.
– Termékeink felhasználásának elősegítésére az idei évben kiemelt fontosságot kap a vásárlóinkkal való kapcsolatunk: továbbfejlesztjük honlapunkat és növeljük jelenlétünket a social media felületeken. Sok ízletes, egészséges és könnyen elkészíthető mediterrán receptet ajánlunk fogyasztóink részére – mondja dr. Tímár Imre.
Megtérülő edukáció
A Virgin Oil Press Kft.-nél továbbra is hiszik, hogy a natúr, adalékmentes élelmiszereké a jövő, így nagyon sok energiát fektetnek az edukációba. Ennek meg is van az eredménye: a hazai piacon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek Grapoila márkanév alatt forgalmazott termékeik.
– A kezdetektől gyártó cégként definiáljuk magunkat, így más brandeknek, kereskedelmi saját márkáknak is gyártunk – szögezi le Pinczés Marianna. – Úgy véljük, hogy egy ilyen niche piacon csak úgy növelhető a fogyasztói tudatosság, ha valamennyi gyártó közösen törekszik erre és fektet bele energiát. Ennek a közös munkának meg is van az eredménye, a különleges alapanyagú és/vagy feldolgozási technológiájú olajok piaca fokozatosan növekszik Magyarországon is.
Az ügyvezető szerint idén az a fő feladatuk, hogy az infláció ellenére ne legyen megfizethetetlen portéka egy natúr, hidegen sajtolt olaj.
– Továbbra is „hagyományosabb” olajaink − hidegen sajtolt tökmag-, lenmag-, dióolaj − a legnépszerűbbek, amelyek egészségvédő hatása közismertebb, és büszkén mondhatom, hogy a szőlőmagolajat is bedolgoztuk az élmezőnybe – újságolja Pinczés Marianna. – Az egészségtudatosság, a minőségi alapanyagok iránti kereslet növekedése a hidegen sajtolt napraforgóolajat is régóta az élvonalban tartja.
A cég idén egy új kozmetikai termékcsaláddal jelentkezik, mely nemcsak az upcycled alapanyag (más iparágak hulladékából teremtve értéket) és a zero waste gyártás miatt különleges, hanem mert nemcsak itthon, de világszerte is ritka a málna-, meggy- vagy almamagból sajtolt olaj. A kimagasló bőrtápláló tulajdonságú olajokat további, természetes összetevőkkel kombinálják a hatás fokozása érdekében, és csomagolásban is egy új, trendi, exkluzív vonalat képviselnek.
– Idén folytatjuk a tavaly elkezdett megújulási folyamatot – mondja Pinczés Marianna. – Márkanagyköveteink segítségével (dietetikus, séf) ráerősítünk az edukációra, közös termékfejlesztésekbe kezdtünk kollaborációs partnereinkkel, igyekszünk minél többször kapcsolatba kerülni fogyasztóinkkal (saját rendezvények szervezése, kiállításokon való részvétel), tartalmainkat blogbejegyzésekkel, podcastekkel, receptekkel színesítjük, emellett napirenden szerepel az arculati megújulás is. Az a célunk, hogy megmutassuk, a Grapoila termékpalettája nem csak végtelenül színes, de könnyedén beépíthető a mindennapokba, a megannyi felhasználási lehetőségnek köszönhetően. //
Alternatív olajok: a gazdagok mennyei mannája?
A 2022-es, még inkább a 2023-as év nem kímélte az olyan alternatív (napraforgónál egészségesebbnek tartott) olajok piacát sem, mint az olívaolaj, kókuszolaj (más néven kókuszzsír), valamint a különböző magolajok. Az áremelkedések itt is legalább olyan szembetűnőek, mint más FMCG-termékek esetén.
Az olívaolaj literenkénti átlagára MAT November 2022-höz képest 2023 azonos időszakában csaknem 40%-kal magasabb volt, ezzel az alternatív olajok között elnyerte az egy év alatt legnagyobb mértékben dráguló címet. De aki magolajat (tökmag, dió, szőlőmag stb.) vásárolna, neki is érdemes készülni rá, hogy mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ugyanis ezeknek átlagos literára 8300 Ft körül alakul a legfrissebb adatok alapján.
De ezek az áremelkedések pontosan mekkora részét érintik a magyar háztartásoknak?
A rövid válasz az: nem óriási részét. A régóta a piacon lévő, könnyen beszerezhető, nem extra szűz formájában a napraforgóolaj helyettesítőjének tekinthető, változatosan felhasználható olívaolaj a háztartások valamivel több mint egynegyedében (27,5%) került MAT November 2023-ban a kamrapolcra. A főzésre szintén kiválóan alkalmas, azonban viszonylag újonnan a köztudatba került kókuszolaj az olívához képest kevesebb, mint harmadannyi háztartásban (8,5%) van jelen. A zömében inkább nyersen, pl. salátán, vagy jótékony egészségügyi hatásai miatt fogyasztott magolajok lopták be legkevésbé magukat a magyar vásárlók szívébe, mindössze a háztartások 3,8%-a vásárolt ezek közül.
Kik vásárolnak egészséges olajokat?
Logikus válasznak tűnhet, hogy a magasabb bevételű háztartások, és nem is téved nagyot, aki így gondolkodik.
A magasabb jövedelműek valóban többen vannak ezeknek az olajoknak a vásárlói között, a kókuszolaj-vásárlók között 9 százalékponttal több a magas jövedelműek aránya, mint a populációban. De az olívaolaj és a magolajok esetében is szemmel jól látható a különbség.
Azonban a háziasszony életkorán alapuló felosztásra is érdemes vetni egy pillantást. Míg az olívaolaj-vásárlók hasonlóak a teljes populációhoz, addig a kókuszolajat vásárlók között felülreprezentáltak a fiatalok, a magolajvásárlók között pedig az idősek. Ebben a tekintetben mindkét kategóriának van tehát még fel nem fedezett vásárlói rétege, amelynek a hatékonyabb elérése hasznára válhat.
Az egészséges olajok piacának egyelőre van hova fejlődnie, azonban az olívaolaj a példa rá, hogy idővel a többi is bekerülhet a vásárlók szélesebb körének a kosaraiba. //
Kapcsolódó cikkeink
Tápanyagbomba a mindennapokra
A smoothie-k iránti érdeklődés az elmúlt években folyamatosan nőtt, ami…
Tovább olvasom >A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja
A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja, mivel…
Tovább olvasom >Egészség és szupererő a palackban
Az utóbbi években az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens a funkcionális…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >