Ki és hogyan vásárol online?
Magyarországon az online vásárlás évek óta töretlenül fejlődik, mely keresleti és kínálati oldalon is komoly kihívások elé állítja a szereplőket – derül ki a GKI és az Árukereső közös kutatásából. Az internetes vásárlás népszerűségét mi sem mutatja jobban, hogy év végére az online vásárlók száma meghaladja a 2,3 millió főt. Az online kiskereskedelmi forgalom 230 milliárd forint körül alakult 2014-ben, a legnagyobb 10 áruház a forgalom 22 százalékát adja, ami 50 milliárd forint forgalmat és 3 millió vásárlást takar.
A kutatás hat, egymástól jól elkülöníthető online vásárlói típust azonosított. A rutinos vásárló teszi ki a legnagyobb szeletét az online vásárlóknak, 31 százalékát, döntő többségük évente több mint hat alkalommal vásárol online. Az utánajáró típus a második kategória, 26 százalékkal, harmadik a kezdő 14 százalékkal, utána következik az alkalmi vásárló (11 százalék), akcióvadász (10 százalék) és kalandor (8 százalék).
Érdekesen alakul a webáruház választási szempontja. Míg a termék árát a válaszadók 84 százaléka jelezte legfontosabb választási szempontnak, fej-fej mellett végzett a választható kiszállítási, átvételi módok és a bolt megbízhatósága a felmérésben (64 százaléka a válaszadóknak jelölte ezt fontosnak).
A kutatás szerint a műszaki cikkek kategóriája továbbra is népszerű maradt az online vásárlás tekintetében, 40 milliárd forintot költöttek a vásárlók hasonló eszközökre 2014-ben. Fontos kategória a játékok és kultúra (30 milliárd forint), és a számítástechnika (32 milliárd forint). Arányaiban az offline vásárláshoz képest számítástechnikai eszközökből fogy a legtöbb online, a teljes vásárlások 32 százaléka történik a világhálón.
Az egy napon belüli online rendelések leadására csak kismértékben van hatással az ügyfélszolgálat elérhetősége, sokkal inkább a napi teendőinkhez igazodva szeretünk vásárolni. A webáruházakban leadott rendelések száma jellemzően reggel 8 és 10 óra, valamint 18 és 20 óra közötti időszakban csúcsosodik ki. n
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >Masszívan lassult a belkereskedelem
Ma reggel kiskereskedelmi forgalmi adatokat tett közzé a Központi Statisztikai…
Tovább olvasom >