Ki az adatvédelmi tisztviselő?
Minden vállalkozásra kihat a GDPR, hiszen minden vállalkozás, így egy szálloda vagy étterem is kezel személyes adatokat. Legkézenfekvőbb a telefonos asztalfoglalás, de sok étteremben a vendég online is megteheti ezt, esetleg ételt is rendelhet így – mindehhez megadja adatait. Emellett minden vállalkozásnak vannak munkavállalói, partnerei, beszállítói, könyvelője, bérszámfejtője, esetleg térfigyelő kamerája.
Cégvezetőként mindenki megnyugodhatott május 25-én: elkészült a GDPR szabályzat, kötelező feladatot letudva, lehet koncentrálni az üzletre! Ez a rendelet azonban nem pusztán egy rendkívül bonyolult jogi dokumentum megalkotását jelenti, hanem annak a mindennapi üzleti folyamatokban való alkalmazását is. Amennyiben az üzleti tevékenység jellegéből adódóan rendszeresen vagy nagy mennyiségben kezel egy vállalkozás személyes adatokat, nagy valószínűséggel kötelező adatvédelmi tisztviselő kinevezése, és e feladatkör ellátásának biztosítása is. Az adatvédelmi tisztviselő nem a cég adatvédelmi tanácsadója, hanem egy mindenkitől független „ellenőr”, akinek objektíven kell ellátnia a feladatát az érintettől, az adatkezelőtől, és a Hatóságtól függetlenül.
Nehéz olyan alkalmazottat találni, aki nemcsak ismeri a cég működését, de az adatvédelmi jogot és gyakorlatot egyaránt, és vállalja is a felelősséget, hogy adott esetben akár a hatóság felé neki kell odaállnia. A jogszabály lehetőséget biztosít külsős adatvédelmi tisztviselő kinevezésére is – számos jogász vállal ilyen szolgáltatást.
Dr. Bitai Zsófia GDPR-szakértő és reklámjogász szerint nincs általános szabály arra, hogy a cégek belsős vagy külsős adatvédelmi tisztviselőt alkalmazzanak, minden eset más és más. Amennyiben bonyolult rendszereket alkalmaznak, akkor célszerű belsős munkavállalót kiválasztani a feladatra, kiegészítésként jöhetnek szóba a külsősök. Az ezzel összefüggő lépések megtervezése érdekében érdemes előbb ügyvédhez, megfelelő szakemberhez fordulni, hogy a GDPR előírásainak betartása mellett a hatékonyság és az üzlet se szenvedjen kárt. //
Kapcsolódó cikkeink
Közel 6 milliárd euró bírság a GDPR óta
2024-ben az uniós adatvédelmi hatóságok összesen 1,2 milliárd euró bírságot…
Tovább olvasom >Az Európai Bíróság korlátozza a Meta célzott hirdetésekhez használt adatgyűjtését
Az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága (CJEU) október 4-én úgy…
Tovább olvasom >Komoly bírságot kapott az Uber
A holland adatvédelmi hatóság (AP) 290 millió euró bírságot szabott…
Tovább olvasom >További cikkeink
A vásárók kedvenc FMCG-márkái – YouGov Brand Footprint 2025
Az elemzés alapja a CRP (Consumer Reach Points) mutató, amely…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >