Ki az adatvédelmi tisztviselő?
Minden vállalkozásra kihat a GDPR, hiszen minden vállalkozás, így egy szálloda vagy étterem is kezel személyes adatokat. Legkézenfekvőbb a telefonos asztalfoglalás, de sok étteremben a vendég online is megteheti ezt, esetleg ételt is rendelhet így – mindehhez megadja adatait. Emellett minden vállalkozásnak vannak munkavállalói, partnerei, beszállítói, könyvelője, bérszámfejtője, esetleg térfigyelő kamerája.
Cégvezetőként mindenki megnyugodhatott május 25-én: elkészült a GDPR szabályzat, kötelező feladatot letudva, lehet koncentrálni az üzletre! Ez a rendelet azonban nem pusztán egy rendkívül bonyolult jogi dokumentum megalkotását jelenti, hanem annak a mindennapi üzleti folyamatokban való alkalmazását is. Amennyiben az üzleti tevékenység jellegéből adódóan rendszeresen vagy nagy mennyiségben kezel egy vállalkozás személyes adatokat, nagy valószínűséggel kötelező adatvédelmi tisztviselő kinevezése, és e feladatkör ellátásának biztosítása is. Az adatvédelmi tisztviselő nem a cég adatvédelmi tanácsadója, hanem egy mindenkitől független „ellenőr”, akinek objektíven kell ellátnia a feladatát az érintettől, az adatkezelőtől, és a Hatóságtól függetlenül.
Nehéz olyan alkalmazottat találni, aki nemcsak ismeri a cég működését, de az adatvédelmi jogot és gyakorlatot egyaránt, és vállalja is a felelősséget, hogy adott esetben akár a hatóság felé neki kell odaállnia. A jogszabály lehetőséget biztosít külsős adatvédelmi tisztviselő kinevezésére is – számos jogász vállal ilyen szolgáltatást.
Dr. Bitai Zsófia GDPR-szakértő és reklámjogász szerint nincs általános szabály arra, hogy a cégek belsős vagy külsős adatvédelmi tisztviselőt alkalmazzanak, minden eset más és más. Amennyiben bonyolult rendszereket alkalmaznak, akkor célszerű belsős munkavállalót kiválasztani a feladatra, kiegészítésként jöhetnek szóba a külsősök. Az ezzel összefüggő lépések megtervezése érdekében érdemes előbb ügyvédhez, megfelelő szakemberhez fordulni, hogy a GDPR előírásainak betartása mellett a hatékonyság és az üzlet se szenvedjen kárt. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Európai Bíróság korlátozza a Meta célzott hirdetésekhez használt adatgyűjtését
Az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága (CJEU) október 4-én úgy…
Tovább olvasom >Komoly bírságot kapott az Uber
A holland adatvédelmi hatóság (AP) 290 millió euró bírságot szabott…
Tovább olvasom >Felvehetem-e titokban az üzleti tárgyaláson elhangzottakat?
A technológia fejlődésével egyre könnyebbé válik bármilyen beszélgetés rögzítése. Ma…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >