K&H: varázsszó lett a CSR
Nincs olyan ágazata a magyar gazdaságnak, amelyben ne rosszabb eredményt mutatott volna ki a K&H fenntarthatósági indexe, mint egy évvel korábban. „2023 első féléve bizonyosan nem a környezeti lábnyom csökkentésére tett erőfeszítések miatt vonul be a gazdaságtörténetbe” – mondja Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője, aki szerint a kedvezőtlen konjunktúra megakasztotta a lassan beinduló folyamatokat.
Harmadik alkalommal készített részletes felmérést a K&H Csoport a 300 millió forint árbevétel meghaladó cégek körében a fenntarthatósággal kapcsolatos véleményükről és tevékenységükről. A kutatás eredményeiből képzett K&H fenntarthatósági index fél év alatt 40 pontról 38-ra csökkent – visszatért tehát oda, ahol 2022 első félévében, az első felmérés idején is volt.
A szolgáltatás még tartja magát
Az indexet megalapozó kutatás során számos szempontot megvizsgálnak a kutatók, így nézik a vállalati méretet, hogy melyik régióban működik a cég – és természetesen az ágazati bontásokat is. A 2023 első félévi adatok alapján megállapítható, hogy nincs olyan szektora a gazdaságnak, amely kitűnne a többiek közül. Mindegyik ágazatban kis mértékben csökkent az index értéke, a szolgáltatásokat kivéve minden más ágazatban számottevő mértékben.
A kereskedelmi szektor figyelmének középpontjában bizonyosan nem a fenntarthatóság áll: harmadik féléve rendre a legalacsonyabb pontszámot produkálja. Ezúttal a „futottak még” 37 pontos eredményéből dolgozott le további kettőt. Csakúgy, mint az ipar (építőipar), amelyik csak annyival jobb, hogy mindezt 41-es pontos egyéni csúcsáról érte el. A féléve még 42 százalékkal „dobogós” mezőgazdaságban is három ponttal csökkent az index értéke.
Egymást alulmúló mutatók versenye
Izgalmas részletekre bukkanunk, ha ágazati bontásban összevetjük az indexet alkotó alindexek terén elért eredményeket. A mezőgazdaságban például nem csupán az összeteljesítmény ért el a korábbiaknál rosszabb mutatót, de a fenntarthatósághoz való hozzáállás („attitűd”) alindexe is bezuhant (70 százalékról 63-ra). Igaz, a „mérés és auditálás” 7 százalékot növekedett, de még így is csak a 18 százalékot tudta elérni.
A szolgáltatás jelenleg a „stratégia” alindexben a legtöbb százalékot (35) elért ágazat, míg jelentősen rontott az „attitűd” és a „CSR (Corporate Social Responsibility)” területén. Az ipar és a kereskedelem láthatóan erősített a „CSR” területén, különösen utóbbi. A kereskedelmi ágazatnál ugyanis a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos tevékenységek „kilőttek” (36 százalékról 49-re).
„Nyilván ezzel kompenzálják az egyébként nem túl jó eredményeiket”
– jegyezte meg a K&H fenntarthatósági szakembere, aki azért bízik abban, hogy egy későbbi, kedvezőbb gazdasági konjunktúra ismét a vállalatok figyelmének középpontjába állítja a fenntarthatóság ügyét.
A K&H fenntarthatósági index
A K&H 2022 első féléve óta immár harmadszor készített átfogó felmérést a magyarországi közepes és nagyvállalatok körében a fenntarthatóság témakörében. Az adatfelvételre 2023. április 17-e és május 9-e között került sor. 360 olyan közepes és nagyvállalat fenntarthatóságért felelős képviselőjét kérdezték meg telefonon, amelyek éves árbevétele meghaladja a 300 millió forintot és a nemzetgazdasági súlyuknak megfelelően szerepel benne minden ágazat, illetve régió. A félszáz kérdésből álló kérdéssorból összesen öt, úgynevezett kompozit alindexet hoztak létre, amelyek eltérő súllyal szerepelnek a főindexben.
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Jézus volt az első kommunikátor
Kőszegi András márkatanácsadó volt a Futuretalks Krozsó Szilviával podcastsorozatunk legutóbbi…
Tovább olvasom >