K&H: szemléletváltás a nagyvállalatoknál: több élmény, némileg kevesebb képz

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 12. 08. 11:41
🎧 Hallgasd a cikket:

A hazai nagyvállalatok többsége továbbra is fontosnak tartja munkavállalóik fejlesztését és motiválását, ugyanakkor érzékelhető trendváltozás mutatkozik a képzések, valamint a béren felüli juttatások, élmények biztosításában az utóbbiak javára. A K&H nagyvállalati növekedési index legfrissebb, 2025 harmadik negyedéves kutatási adatai szerint stabil maradt azon cégek aránya, amelyek biztosítanak képzési lehetőséget alkalmazottaiknak, a béren felüli juttatások és a csapatépítő programok is egyre népszerűbbek körükben. Vállalatméret és tulajdonosi forma szerint továbbra is jelentős különbségek figyelhetők meg a munkavállalók megtartását célzó gyakorlatokban.

A vállalatok mintegy háromnegyede nyújt továbbképzési lehetőséget dolgozóinak. A digitális megoldások térnyerése mellett a képzéseket biztosító vállalatok fele saját szervezésben, személyes jelenlétet preferálva tart képzéseket, ugyanakkor minden hetedik nagyvállalat biztosít online tanulási lehetőséget (14%). A képzéseket biztosító vállalatok körében a külső cégek által szervezett, de helyben bonyolított képzések továbbra is népszerűek (35%), ugyanakkor a külső helyszínen tartott tréningek aránya jelentősen visszaesett. Tavaly a válaszadók 27 százaléka említette ezt a képzési formát, ami idénre 9 százalékpontot csökkent. Külső képzőcég által szervezett online képzést a nagyvállalatok 12 százaléka biztosít.

„A munkaerőpiaci versenyben is egyre meghatározóbb az élethosszig tartó tanulás szerepe, ugyanakkor a cégek egy része még mindig keresi az egyensúlyt a költséghatékony és rugalmas képzési formák között. Fontos az új digitális megoldások megismerése, és hogy vezetőként lépést tartsunk a technológia ugrásszerű fejlődésével, de a személyes jelenlét, és a tanulás, mint közösségi élmény még mindig meghatározó a vállalatok képzési kultúrájában”

kommentálta az eredményeket Bodor Tibor, a K&H nagyvállalati divíziójának vezetője.

A fejlődési lehetőségek mellett a béren kívüli juttatások is prioritást élveznek: a vállalatok 60 százaléka ad valamilyen formában plusz juttatást dolgozóinak, aminek legnépszerűbb formája a SZÉP kártya (46%). A friss adatok szerint minél nagyobb a cég árbevétele és alkalmazotti létszáma, annál nagyobb eséllyel biztosítanak ilyen típusú juttatást.

A munkavállalói elköteleződés másik fontos pillére a csapatépítés, amire a nagyvállalatok 77 százaléka azzal válaszol, hogy valamilyen formában biztosít közösségi programot dolgozóinak. Minden második cég étkezéssel egybekötött, beszélgetést és közös játékokat előtérbe helyező programot választ, minden harmadik sporteseményt vagy kirándulást, minden negyedik pedig kötetlen, közös szórakozást szervez. A nagyobb árbevételű vállalatok körében jóval gyakoribbak az év végi összetartások, míg közel egynegyedük nem szervez csapatépítő eseményt.

„A munkavállalók igényeihez igazított juttatási rendszer és a közösség építése a munkaerő-megtartás kétségkívül fontos eszközei. A nagyvállalatok körében már látszik egyfajta szemléletváltás, ahol az élményalapú és fejlődést támogató juttatások egyre inkább előtérbe kerülnek a hagyományos képzési és pénzügyi juttatásokkal szemben”

– tette hozzá a szakember.

Kapcsolódó cikkeink