K&H: Nem javult látványosan a kkv-k foglalkoztatási szándéka
„A hazai kkv-k körében végzett felmérésünk alapján a következő egy évben nem várható jelentős létszámbővítés, igaz, leépítés sem. Elhelyezkedés szempontjából a középvállalkozások a legígéretesebbek, közülük közel minden harmadik cég tervezi növelni alkalmazottainak létszámát. Az új munkaerő kiválasztásának szempontjai gyakorlatilag nem változtak az elmúlt években, hiszen továbbra is a lojalitás, az elkötelezettség a legfontosabb kritérium a kkv-k számára, minden más egyéb tényezőt – így például a végzettséget vagy a fizetési igényt – megelőzve” – mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.
A kkv vezetők körében végzett legutóbbi felmérés azt mutatja, hogy csupán hajszálnyival javult a hazai vállalkozások foglalkoztatás-bővítési szándéka: 2 százalékponttal csökkent a leépítést tervező cégvezetők aránya, miközben a cégek nagy többsége (70%) változatlan létszámmal kalkulál az elkövetkezendő egy évre. A cégmérettel párhuzamosan az elhelyezkedés esélye is egyértelműen javul, hiszen míg a mikrocégek csupán 14%-a tervez létszámbővítést, addig a kisvállalkozásoknál 22%, a középvállalatok esetében pedig több mint duplája, azaz 30% ez az arány.
„Az egyes ágazatok esetében is jelentős eltérést figyelhető meg a munkaerő-lekötés tervezett alakulását illetően. Érdekes módon mind létszámbővítésben, mind leépítésben az ipari szektor kiugró. Ennek hátterében az állhat, hogy az elmúlt néhány hónapban jelentős beruházások indultak el, ugyanakkor több cég is megszüntette gyártókapacitását, így az ezekhez a multinacionális cégekhez kapcsolódó kkv-k is jelentősen eltérő helyzetben vannak. Jól látható az is, hogy a kereskedelmi vállalkozások gyakorlatilag nem gondolkodnak nagyobb létszámú bővítésben, leginkább néhány fő új alkalmazottal terveznek” – magyarázta a kkv szakértő.
Az új munkatárs kiválasztásának fő kritériumai gyakorlatilag nem változtak az elmúlt évek során. A hazai vállalkozások számára a munkaerő-felvétel legfontosabb szempontja az elkötelezettség, ezt követően pedig a tapasztalat és a fizetési igény. A különböző szektorokban azonban más-más hangsúlyt kapnak a különböző kiválasztási szempontok. Míg a végzettségnek a szolgáltató szektorban van a legnagyobb szerepe, addig a tapasztalat leginkább a kereskedelmi vállalatoknál döntő tényező a munkaerő kiválasztásában. Az utolsó helyre sorolt nyelvtudásnak leginkább a szolgáltató szektorban van szerepe a létszámbővítés során, míg a mezőgazdasági szektorban szinte egyáltalán nem játszik szerepet.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >