K&H: mennyit szánnak ajándékokra a fiatalok?
A fiatalok döntő része, 84 százaléka tervez ajándékot adni szeretteinek karácsonykor. Ők az idén átlagosan 40 ezer forintot szánnak az ajándékok megvásárlására a tavalyi 37 ezer forint után. Ugyanakkor a medián 25 ezer forint, tehát az ajándékozásra készülő fiatalok fele ennél nagyobb, a másik fele kisebb összeget fordít erre a célra a K&H ifjúsági index szerint. A fiatalok 3 százaléka nem költ ajándékokra, ők maguk készítik a meglepetéseket.
Kicsivel több pénzből vásárolnának ajándékokat az idei karácsonyra a fiatalok, mint egy évvel ezelőtt, ám igen jelentősek a különbségek – derül ki a K&H ifjúsági indexből, amely a 19-29 évesek karácsonyi vásárlási szokásait vizsgálta. A megkérdezett fiatalok 84 százaléka tervez ajándékot adni szeretteinek, főként a szüleiknek, partnerüknek, házastársuknak. 34 százalékuk a barátoknak is készül meglepetéssel, ami jelentős növekedést jelent a tavalyi 23 százalékhoz képest.
Mennyiért?
A kutatás szerint az ajándékozásra készülő fiatalok 3 százaléka nem költ ezekre, hanem saját maga készíti a meglepetéseket. Aki vásárol, az átlagosan 40 ezer forintért szerezné be, szemben az egy évvel korábbi 37 ezer forinttal. A szélsőséges válaszok nélküli átlag 38 ezer forint lett az idén, a medián pedig 25 ezer forint. Utóbbi összeg azt jelenti, hogy az ajándékvásárlást fontolgató fiatalok fele ennél alacsonyabb, a másik fele pedig magasabb összeget költene erre.
A részeredmények még érdekesebbek: 8 százalékos azoknak az aránya, akik 5 ezer forintnál kisebb összegből gazdálkodnának az ajándékozási szezonban, 7 százalékuk 5-9, 11 százalékuk 10-14 ezer, 10 százalékuk pedig 15-19 ezer forintért vásárolna. További 7 százalékuk 50-74 ezer, szintén 7 százalékuk 75-99 ezer forintos ajándék-költségvetést állít össze, miközben 8 százalékuk 100 ezer feletti kiadásra készül.
Több vagy kevesebb
A központi régióban élő, ajándékozást tervező fiatalok körében volt a legmagasabb az átlagérték, ők átlagban 49 ezer forintért vennének ajándékot. A nyugati országrészben lakók lényegében az átlagnak megfelelő, 42 ezer forintos összeget mondtak, a keleti régiókban élőknél viszont ugyanez az összeg 31 ezer forint.
A múlt évhez képest az idén kevesebben mondták, hogy kevesebbet költenek az előző évhez képest: 14 százalékra csökkent az arányuk az egy évvel korábbi 26 százalékról. A legtöbben – 51 százalék – nem módosították az ajándékozásra szánt összeget, 34 százalékuk viszont igen.
K&H ifjúsági index
A 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H ifjúsági index, amely a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült. A minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján. A felmérésben 300 fő vett részt, a hibahatár maximuma +/- 5,7 százalék. Az adatfelvétel 2023. november 6-18. között történt.
Kapcsolódó cikkeink
Bonitásvizsgálattal jelentős pénzösszegeket takaríthatnak meg a cégek
A bonitásvizsgálat egy speciális pénzügyi elemzési folyamat, aminek keretén belül…
Tovább olvasom >Gazdasági fellendülés lassú ütemben várható – a DUIHK legfrissebb felmérése
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) 2024 őszi gazdasági…
Tovább olvasom >Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >