K&H Elemzői kommentár: A nagyobb lendületre vár a kiskereskedelem
A május elég rosszul alakult a boltokban, különösen az élelmiszerüzletekben, de azért növekedésben van a kiskereskedelmi forgalom.
Idén májusban a kiskereskedelmi forgalom volumene, vagyis a mennyiségi eladások éves szinten mindössze 2,1 százalékkal nőttek a naptárhatástól megtisztított adatok szerint. A szezonális és naptárhatással kiigazított adatok alapján pedig a kiskereskedelmi forgalom 1,3 százalékkal csökkent
áprilishoz képest.
„Bár a májusi adat gyenge lett, ez nem törte meg a kiskereskedelmi forgalom volumenének 2023 vége óta tartó kilábalási trendet. Ugyanakkor látható, hogy a 4 százalék körüli éves dinamika egyelőre a teteje a kiskereskedelmi forgalom bővülésének”
– mondta az adatokat értékelve Németh Dávid, a K&H vezető elemzője. A májusi kedvezőtlen adat elsősorban az élelmiszer- és vegyesboltok visszafogott forgalmának köszönhető. Mindössze 0,5 százalékos volt náluk az éves növekedés, ennél gyengébb adatra legutóbb 2024 januárjában, azaz másfél évvel ezelőtt volt példa, akkor ugyanis 0,4 százalékos volt a csökkenés. A szakember hozzátette:
„A részletes adatokból kiderül az is, hogy vannak bolttípusok, amelyeknél látványos növekedés következett be májusban és az idei év első öt hónapjában. Ide sorolhatóak az illatszereket, az iparcikkeket, a bútorokat és műszaki cikkeket forgalmazó üzletek.”
Németh Dávid szerint idén a kiskereskedelmi forgalom volumene a múlt év egészéhez képest közel 4 százalékkal bővülhet, elsősorban a reálbérek növekedésének köszönhetően. Szerinte ennél nagyobb lendületre az elemző szerint akkor lehet számítani, ha a háztartások fogyasztási hajlandósága érdemben javul, de erre a mostani kilátások szerint egyelőre kevés esélyt van.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a szolgáltató szektor lendülete némileg ellensúlyozza az ipar akadozását
“A GKI frissen publikált konjunktúraindexe 2 ponttal csökkent a legutóbbi…
Tovább olvasom >Így lett része a hétköznapoknak a mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia (AI) ma már szinte észrevétlenül vált a…
Tovább olvasom >A K&H Bank nyerte el a Euromoney Awards for Excellence 2025 „Best Digital Bank” díját Magyarországon
A K&H Csoport a Euromoney ezen díját immár két egymást…
Tovább olvasom >További cikkeink
A vásárók kedvenc FMCG-márkái – YouGov Brand Footprint 2025
Az elemzés alapja a CRP (Consumer Reach Points) mutató, amely…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >