K&H: célba veszik a lakáspiacot a harmincasok
A középkorúak körében tízből majdnem négy ember – 37 százalék – vásárolna a jövőben lakóingatlant, egy éven belül pedig 5 százalékuk lépne a K&H biztos jövő felmérés szerint. Leginkább a budapestiekre számíthat a lakáspiac, ugyanis közel 60 százalékuk számol lakásvásárlással, ugyanakkor a községekben lakók alig több mint a negyedénél opció ez. A többség lakáshitelből oldaná meg a költözést. Fontos azonban, hogy a lakásvásárlás után azonnal a megfelelő értékre kell megkötni a lakásbiztosítást, nehogy egy esetleges későbbi káresemény gondot okozzon.
Kicsit növekedett a lakóingatlan vásárlását tervezők aránya a 30-59 éves korosztályban – erre jutott a K&H biztos jövő felmérés az idei harmadik negyedévben. A friss adatok szerint a válaszadók 37 százaléka lépne ki a lakáspiacra vásárlási szándékkal, ami meghaladja a múlt év azonos időszakában mért 33 százalékos értéket.
„Ennél a növekedésnél azonban figyelembe kell venni, hogy a múlt évben nagyon alacsony volt a lakásvásárlást tervezők aránya elsősorban az akkori extrém magas inflációs környezet okozta bizonytalanság miatt. A mostani arányhoz képest a múlt évet megelőző évek közül 2021-ben és 2022-ben 40 százalék felett, 2020-ban és 2019-ben alatta volt a lakásvásárlással számoló középkorúak aránya”
– kommentálta a friss eredményeket Székely Pálma, a K&H értékesítés és életbiztosítási üzletágának vezetője.
A kutatás szerint csak a vásárlást tervezők 5 százaléka valósítaná meg az elképzelését már a következő tizenkét hónapban, míg 10 százalékuk 2-3 éven belül lépne, 7 százalékuk 5 éves távlatban gondolkodik, 15 százalékuk pedig csak annál hosszabb idő elteltével vásárolna lakást.
Hol és miből? És ami még nagyon fontos
Érdekesen alakul a lakásvásárlási szándék a különböző korosztályokban. A 30-as korosztály a leginkább érdeklődő, 47 százalékuk költözne lakásvásárlással egybekötve. A negyvenesek körében ugyanez már csak 33, az ötveneseknél pedig 29 százalék. A budapestiek lehetnek a legaktívabbak, 57 százalékuk szeretne lakást venni, miközben a falvakban élőknek csak a 28 százaléka tervezi.
A korábbi felmérések közül 2019-2020-ban a legtöbben az első lakás vásárlást jelölték meg célként, de 2021 óta már a lakáscsere – azaz nem az első lakás megvétele – volt a gyakoribb. Míg 2018-2020 között 50 százalék felett alakult a nagyobb arányú hitelt felvenni tervezők aránya, 2021-22-ben 34 százalékra, majd 2023-ra még jelentősebben csökkent ez az arány 29 százalékra. Ugyanakkor az idén 40 százalékra ugrott ez a mutató, ami magyarázható részben az alacsonyabb lakáshitelkamatokkal is.
Székely Pálma azt is elmondta, hogy minden lakásvásárlás után az egyik legfontosabb lépés a biztosítás megkötése. Akár lakáshitellel, akár saját erőből történő vásárlásról van szó, kulcsfontosságú, hogy megfelelő értékre kössék az érintettek a lakásbiztosítást.
K&H biztos jövő kutatás
A közleményben idézett K&H biztos jövő kutatás célja, hogy negyedévente bemutassa a 30-59 éves lakosság biztonságérzetében bekövetkezett változásokat. Az anyagi helyzet megítélésén felül a felmérés minden negyedévben különböző aktuális témákat vizsgál részletesen: az utazási kedv alakulását, a nyugdíjkilátásokat és a nyugdíjmegtakarításra fordítható összeg nagyságát, a korosztály tagjainak lakhatási helyzetét és kilátásait, valamint a közlekedésről, ezen belül a közlekedésbiztonságról, járművek biztonságáról alkotott véleményét. A megkérdezettek száma negyedévente 500 fő, összetételük nem, kor, régió és településtípus alapján reprezentálja a 30-59 éves magyar lakosságot. A legutóbbi felmérés 2024. augusztus 30. és szeptember 9. között készült.
Kapcsolódó cikkeink
A munkáshitel hatása már jól látszik, közben másfélszeres emelkedés történt a személyi kölcsönöknél
Jelentősen nőtt az újonnan kihelyezett személyi kölcsönök összege a K&H-nál…
Tovább olvasom >A hosszútávú kölcsönök növelése helyett a lízingkonstrukciók fenntartásában gondolkodnak a nagyvállalatok
A nagyvállalatok vezetői közt továbbra sem mennek a hosszútávú kölcsönök,…
Tovább olvasom >Ismét lendületet vett a vállalati innováció – különösen a digitális fejlesztések terén
Kétpontos növekedéssel 28 pontra emelkedett a K&H innovációs index értéke…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >Változás a Danone magyarországi vezetésében: Csaplovics Péter az új értékesítési igazgató
2025. májusától Csaplovics Péter tölti be a Danone magyarországi értékesítési…
Tovább olvasom >